◄ ورود تکنولوژی محصولات «فرودگاهی» حاصل برجام بود
تیننیوز| اکرم فیضآبادی: یکی از مهمترین شاخصههای صنعت هوانوردی «فرودگاهها» هستند اما با توجه به تحریمها این صنعت رشد چشمگیری را در سالهای اخیر نداشته است، با این حال اکنون برخی از شرکتها توانستهاند با تکیه به توان و قابلیتهای خود در راستای توسعه این صنعت گامهای بزرگی را بردارند که یکی از این شرکتها «شرکت تولید ملزومات برق» است که به بهانه این موضوع با مدیر فرودگاهی این شرکت به گفتوگو نشستهایم.
ایمان برکتین مدیر امور فرودگاهی شرکت تولید ملزومات برق در ابتدا اشارهای به تاریخچه این شرکت داشت و به خبرنگار هوایی تیننیوز گفت: این شرکت در سال 1364 شروع به کار کرد که در ابتدا در زمینه تابلوهای برق فعالیت خود را آغاز و پس از آن وارد ساخت سازههای فلزی و برج روشنایی فلزی فرودگاهی مانند نمای ترمینال فرودگاه امامخمینی (ره) شد.
این شرکت پروژههای مهمی در فرودگاههای کشور از جمله فرودگاه امامخمینی (ره)، فرودگاه خلیجفارس، کیش، اصفهان و ... در زمینه پروژکتورهای روشنایی انجام داده است.
نگاه شما به وضعیت صنعت هوایی کشور چگونه است؟
کشور ایران از نظر وضعیت جغرافیایی که در میان کشورهای منطقه دارد بهترین گزینه برای هاب شدن در منطقه است.
آسمان ایران کوتاهترین مسیر پروازی را بین اروپا و شرق آسیا دارد و همین موضوع باعث شده تا ایرلاینهای بینالمللی از این موضوع استقبال کنند چرا که باعث شده ایرلاینهای خارجی هزینه کمتری را متحمل شوند.
موقعیت ایران بسیار استراتژیک است؛ اگر بخواهیم آسمان ایران را نسبت به کشورهایی نظیر ترکیه و امارات مقایسه کنیم پرواز در مسیر ایران (اروپا - آسیا) حدود 2 ساعت کمتر است و همین امر باعث میشود تا ایرلاینهای خارجی سوخت کمتری را مصرف کنند. همین موضوع میتواند درآمد بسیاری برای کشور ایجاد کند و ایران به عنوان هاب منطقه در جهان شناخته شود.
اما برای تحقق این موضوع نیاز است یکسری پتانسیلها در فرودگاههای کشور ایجاد شود تا به استانداردهای بینالمللی برسد، در همین راستا باید از تواناییها و قابلیتهای شرکتهای داخلی این حوزه استفاده کنیم.
بهروزرسانی زیرساختها یکی از مهمترین مسائل در صنعت فرودگاهی است؛ زیرساختهای فرودگاهها باید با بهروزترین تکنولوژیهای دنیا مطابقت داشته باشد تا باعث افزایش استاندار پروازها شود. فرودگاههای کشور لازم است از تکنولوژی جدید پلهای انتقال مسافر، سیتمهای انتقال بار و سیستمهای دورن ترمینالی برای تسهیل حال مسافران استفاده کنند.
شرکت تولید ملزومات برق برای ورود به عرصه صنعت فرودگاهی اهم این موارد را انتخاب و در همین زمینه با برخی از شرکتهای خارجی شروع به همکاری کرد؛ در همین راستا ما به دنبال بومیسازی برخی از سیستمها بودیم اما نه به معنای اینکه از صفر تا صد آن را تولید کنیم؛ تلاش ما در جهت ورود تکنولوژی این سیستمها به کشور بوده است.
تحریمهای سی ساله تاثیری بسیاری در صنعت هوانوردی کشور داشته است و همواره دستاندرکاران این صنعت از جمله ایرلاینها برای اینکه حتی یک قطعه کوچک وارد کشور کنند، مشکلات بسیاری داشتند و همین امر باعث شد تا کشورهای همسایه گوی رقابت را از ایران بربایند؛ حال میخواهم سوال کنم که شما چگونه در شرایط تحریم اقدام به ورود تکنولوژی به کشور کردهاید؟
همانطور که میدانید تحریمها در بخش فرودگاهی بسیار تاثیرگذار بود و در آن زمان ورود قطعه در این بخش، برای همه کار مشکل و گاه غیر ممکنی بود، اما این موضوع شروعی تازه برای شرکت TMB بود و همیشه از خود سوال میکردیم چرا باید محصولات خود را به صورت مستقیم به کشور وارد کنیم؟
لذا در همین جهت تلاش کردیم تا بخشی از این محصولات مطابق با استانداردهای بینالمللی در کشور عملیاتی شوند که این امر نیازمند ورود تکنولوژی به داخل کشور بود. ما قبل از تحریمها برای ورود تکنولوژی مذاکراتی را داشتیم اما لغو تحریم این مهم را محقق کرد.
با توجه به شرایط بینالمللی ایران در سالهای اخیر هر روز تحریمها علیه ایران تشدید میشد و شرکتهای داخلی در ورود قطعه و خدمات پس از فروش دچار مشکل بودند؛ حتی برخی از قطعات هواپیمایی که قبل از انقلاب خریداری و در کشور نصب شده بود دیگر بعد از وضع تحریمها قابل استفاده نبودند چرا که قادر به ورود قطعات یدکی این دستگاهها نبودیم.
شما محصولات خود را از چه کشورهایی وارد میکنید و اکنون با کدام شرکتها خارجی برای انتقال تکنولوژی به کشور به توافق رسیدهاید؟
تعامل و همکاری ما با شرکتهای خارجی در گذشته، فقط به شکل واردات محصول بود تا بتوانیم در آینده زیرساخت انتقال تکنولوژی را به کشور ایجاد کنیم. بعد از اینکه این دوره به اتمام رسید توانستیم رضایت این شرکتها را برای انتقال تکنولوژی جلب کنیم و در همین جهت واردات را به حداقل رساندیم.
همواره این شرکت به دنبال کشورهای بوده است که از لحاظ تکنولوژی در بالاترین رده جهانی باشد و ما برای واردات محصول از کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا، کرهجنوبی و .... تلاش کردهایم.
همانطور که میدانید ایران به دنبال نوسازی ناوگان فرسوده خود است این موضوع تا چه حد روی رشد و توسعه شرکت تولید ملزمات برق تاثیرگذار خواهد بود؟
زمانی که هواپیماهای جدید بخواهد وارد سیستم ناوگان صنعت حملونقل هوایی کشور شود مهمترین مسئله توسعه زیرساختهای فرودگاههای کشور است. لذا باید زیرساختها به تناسب افزایش ناوگان هوایی توسعه پیدا کند؛ اما لازم به ذکر است که ما تنها بحث تجدید و نوسازی ناوگان هوایی را در پیش نداریم و قاعدتا ناوگان هوایی کشور افزایش چشمگیری خواهد اشت به همین علت باید تجهیزات و سیستمهای نو به تعداد همخوان هواپیماها خریداری شود.
میدانید که ساخت هواپیما پروسه بسیار پیچیده است و تنها کشورهای خاصی به این حوزه ورود پیدا میکنند؛ ولی زیرساختهایی که مربوط به فرودگاهها میشوند شرکتهای داخلی قابلیت ورود به این عرصه را دارند اما لازم است تا از سوی دولت حمایت شوند.
دولت باید به این نتیجه برسد که میتواند روی بخش تولید داخلی حساب کند و در همین جهت باید مدیران بالادستی با برنامهریزی و مدیریت درست به این هدف دست پیدا کنند. این کار در بخش نفت و نیروگاهی کشور صورت گرفت و قالبا تکنولوژی و قطعات این حوزه تولید داخل است.
اگر همین نیازی که در داخل کشور وجود دارد توسط تولیدات داخلی پوشش داده شود ارز در کشور باقی مانده و توان شرکتهای داخلی تقویت میشود.
به نظر شما چند فرودگاه کشور دارای استانداردهای بینالمللی هستند و توان رقابت با فرودگاههای بزرگ را دارند؟
فرودگاه غیراستاندار در کشور کم داریم اما موضوعی که وجود دارد این است که سطح استاندارد در هر فرودگاهی با توجه به ظرفیت آن فرودگاه متفاوت است.
من برای شما فرودگاه مهرآباد را مثال میزنم، با توجه به اینکه فرودگاه مهرآباد جزو پرترافیکترین فرودگاههای کشور است اما از لحاظ استاندارد به هیچ عنوان قابل دفاع نیست، چرا که اگر نگاهی به فرودگاههای جهان با این میزان پرواز بیندازیم متوجه خواهیم شد که تجهیزات بسیار استانداردتر و بالاتری نسبت به مهرآباد دارد.