◄ بازسازی مهمترین خط ریلی کشور تا پایان امسال
با تأمین منابع موردنیاز و همکاری راهآهن در تأمین زمان مسدودی موردنیاز، انتظار میرود پروژه بازسازی محور جنوب در سال 96 محقق شده و شاهد سیر ایمن قطارها و ارتقاء وضعیت سرویسدهی محور جنوب باشیم.
با تأمین منابع موردنیاز و همکاری راهآهن در تأمین زمان مسدودی موردنیاز، انتظار میرود پروژه بازسازی محور جنوب در سال 96 محقق شده و شاهد سیر ایمن قطارها و ارتقاء وضعیت سرویسدهی محور جنوب باشیم.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، مازیار یزدانی، معاون فنی و زیربنایی راهآهن جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه او روز شنبه، 20 خرداد 96 از پروژه بازسازی خطوط محور جنوب که یکی از اصلیترین محورهای راهآهن بوده و تهران را به بندر امام خمینی در یک شاخه و در شاخه دیگر به خرمشهر متصل میکند بازدید کرد.
از این مسیر، محدوده دو رود- اندیمشک به دلیل جغرافیای ویژه و عبور از رشتهکوه زاگرس دارای شرایط خاص هندسی و ابنیه ویژه از قبیل تونل، ترانشه و پلهای متوالی و پیدرپی است، بهطوریکه در محدوده دو رود- اندیمشک حدود 35 کیلومتر تونل و 5.5 کیلومتر پل وجود دارد.
با گذشت بیش از 70 سال از عمر روسازی و ابنیه این مسیر، فرسودگی شدید مصالح روسازی و حجم بار عبوری طی سنوات گذشته ضرورت بازسازی این مسیر بیش از پیش مورد نیاز بوده و اجرای این عملیات طی سالهای اخیر با وجود برخی محدودیتها در دست اقدام است.
144 کیلومتر از 208 کیلومتر مسیر دو رود- اندیمشک تاکنون بازسازی شده و چهار بلاک تنگ 7-تنگ 5، تنگ 5-تله زنگ، تله زنگ- شهبازان و بیشه- قارون به طول 64 کیلومتر که از دشوارترین و صعب العبورترین بلاکهای این محور است در سال جاری برای بازسازی هدفگذاری شده است. در این راستا عملیات بازسازی بلاک تنگ 7-تنگ 5 از ابتدای سال جاری آغاز شده و تاکنون حدود 4.7 کیلومتر از آن بازسازی شده است.
هزینه اجرای هر کیلومتر بازسازی خط 1.3 میلیارد تومان برآورد شده که مجموعاً 83.2 میلیارد تومان اعتبار برای این عملیات موردنیاز خواهد بود. درصورتیکه هزینه ریل را از مبلغ فوق کم کنیم (تأمین ریل از محل خریدهای خارجی قبلی) هزینه به ازای هر کیلومتر حدود 800 میلیون تومان و مبلغ 83.2 میلیارد به 51.2 میلیارد تومان تقلیل مییابد.
بر اساس آنچه گفته شد با تأمین منابع موردنیاز و همکاری راهآهن در تأمین زمان مسدودی موردنیاز انتظار میرود پروژه مذکور در سال 96 محقق شده و شاهد سیر ایمن قطارها و ارتقاء وضعیت سرویسدهی محور جنوب باشیم.
راهآهن ناحیه زاگرس به دلیل تلاقی کوههای زاگرس با جلگه خوزستان و پل ارتباطی به بنادر خرمشهر، آبادان، بندر امام خمینی، ماهشهر و خلیج فارس از اهمیت بالایی در خطوط ریلی کشور برخوردار است و نقش مهمی در جابهجایی بار و مسافر در شمال خوزستان به تهران و مناطق مرکزی کشور دارد. شرکت تراورس به عنوان پیمانکار بخشی از بازسازی این مسیر را بر عهده گرفته است.