راه آهن کشور نماد غیرت و همت ایرانی ها است
مدیرعامل راه آهن اعلام کرد: با ثبت قطعی میراث راه آهن در یونسکو، سندی برای آیندگان ایجاد می شود که نشان از همت و اراده ملی ایرانی ها در ساخت و توسعه راه آهن در دوران سختی سیاسی و اقتصادی و غیره بوده است.
مدیرعامل راه آهن اعلام کرد: با ثبت قطعی میراث راه آهن در یونسکو، سندی برای آیندگان ایجاد می شود که نشان از همت و اراده ملی ایرانی ها در ساخت و توسعه راه آهن در دوران سختی سیاسی و اقتصادی و غیره بوده است.
به گزارش تیننیوز به نق از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمد زاده مدیرعامل راه آهن در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی جهت ثبت قطعی میراث راه آهن با بیان اینکه راه آهن در ایران نماد یک موضوع جدی در زمینه مهندسی، غیرت و جدیت است، گفت: ساخت راه آهن آمیخته با هنر ایرانی است و ایرانی ها با همت و جدیت کامل از ۹۰ سال گذشته، این خطوط را ساخته و آن را توسعه داده اند.
وی افزود: صنعت گران ریلی طی این سال ها در سخت ترین مسیرها، تلاش کرده و این خدمت کردن قابل ستایش است.
به گفته محمدزاده؛ با مشاهده راه آهن لرستان، می توان دریافت که در گذشته با سختی های فراوان سازندگان خطوط ریلی مسیرها را ساخته و به یکدیگر متصل می کردند.
وی ادامه داد: یکی از نکات مهم در این ساخت و سازها این است که ما می توانیم ، سخت ترین و غیر ممکن ترین کارها را انجام دهیم بطوریکه در ۹۰ سال گذشته از البرز و زاگرس عبور و خطوط ریلی در این محورها احداث کردیم.
مدیر عامل راه آهن بیان داشت: با مشاهده راه آهن بافق- مشهد، بافق – بندرعباس و تهران – آذربایجان که مسیرهای سختی را برای احداث ریلی داشته اند، پی به تلاش و سختی کار در شرایط نامساعد آب و هوایی می بریم.
وی اضافه کرد: ایران در گذشته با شرایط سخت اقتصادی که غیر قابل مقایسه با کشورهای صنعتی نبوده، توانست ۴ هزار کیلومتر راه آهن ایجاد کند و این موجب افتخار ما بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پایه پل در جهت زیبایی شناسی و احترام به حقوق شهروندی بنا شده است و این نشان دهنده این است که ایران در دوران سخت سیاسی و اقتصادی یک اراده ملی داشته است.
وی افزود: وقتی به تشکیل راه آهن نگاه می کنیم پی به همکاری و مشارکت مردم ایران در ساخت راه آهن می بریم و این سند افتخار برای کشور محسوب می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید یکی از مسئولان، از محور ریلی تهران – شمال اشاره کرد و گفت: مسئول مورد نظر ضمن سفر به منطقه شمال، تحت تاثیر سیستم راه آهن قرار گرفته و بیان داشته که مهندسی ایران در راه آهن بسیار عمق دارد.
محمد زاده با اشاره به ضرورت حفظ میراث صنعتی کشور ، اظهار داشت: رسالتی که بر عهده ما است برای نسل های آینده اهمیت ویژه خواهد داشت و امیدوارم ، بتوانیم با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، میراث صنعتی راه آهن ایران را به ثبت قطعی برسانیم.
وی بیان داشت: با ثبت قطعی میراث راه آهن برای آیندگان سندی ایجاد می شود که نشان از همت و اراده ملی ایرانی ها در ساخت و توسعه راه آهن در دوران سختی سیاسی و اقتصادی و غیره دارد.
وی خواستار حمایت و همکاری سازمان میراث فرهنگی و بکارگیری مشاوران حرفه ای در این زمینه شد تا کارها و اقدامات مورد نیاز ضمن هدایت و راهنمایی ، تخصصی تر پیش رود.
محمدزاده با بیان اینکه عزم ما جزم است تا این موضوع قطعی شود، اظهار داشت: این کار کاملا تخصصی است و بایستی با ظرافت تمام انجام شود زیرا این کار ملی است و هم انکه جذابیت مسیر هم فوق العاده جذاب است.
مدیر عامل راه آهن تاکید کرد: بدون هدایت یک مشاوره حرفه ای کار پیشرفت نخواهد کرد بنابراین این کار با زمان بندی دقیق و برگزاری جلسه هر دو هفته یک بار صورت گیرد و فرایندها پیگیری شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله مهم گردشگری و استفاده از ظرفیت های مهم راه آهن در مسیرهای مختلف ریلی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در محورهای مختلف محورهایی با فضا و مناظر مختلف فوق العاده مواجه هستیم که می توانیم با جذب سرمایه گذارانی که بتوانند از این فضا استفاده کرده و مکان های گردشگری به وجود بیاورند، قطارهای گردشگری راه اندازی کنیم.
محمد زاده تصریح کرد: سرمایه گذاری در راه آهن همانند سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته است و کسانی که در این صنعت اقدام به سرمایه گذاری کنند مشمول معافیت های مالیاتی و غیره خواهند شد .
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه راه آهن مشمول قانون ایرانگردی و جهانگردی شده نگاه ما به حوزه گردشگری و توسعه آن برای صنعت ریلی بسیار عمیق است و نیازمند جذب سرمایه گذاران به این بخش هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: راه اندازی قطارهای گردشگری موجب رغبت سرمایه گذاران می شود.
وی به برخی مسیرها که دارای ظرفیت های گردشگری و توسعه آن هستند اشاره کرد و گفت: محور شمال، بافق – مشهد، جلفا – تبریز، مشهد – اصفهان و تهران – زاهدان از جمله محورهایی هستند که ظرفیت های آنان برای توسعه گردشگری قابل توجه است.
وی به ترکیب موزه و هتل نیز تاکید کرد.
در ادامه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی ، صنایعدستی و گردشگری کشور نیز با اشاره به ثبت میراث صنعتی راه آهن ایران در فهرست موقت میراث جهانی، گفت: با تحقق ثبت جهانی میراث صنعتی راه آهن ایران در یونسکو ، شهرهای مختلفی که در مسیر راه آهن هستند ناخودآگاه مقصد گردشگران داخلی و بویژه بین المللی خواهد شد و این اقدام به موتور توسعه کشور تبدیل خواهد شد.
وی افزود: موضوع ثبت راه آهن قدیمی ایران موضوعی فراتر از ثبت یک بناست و شامل تمامی ایستگاه ها، خطوط و بافت های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود که در این مسیر از جنوب تا شمال کشور را شامل می شود.
طالبیان با اشاره به ضررورت تکمیل پرونده تا آذرماه سال جاری گفت: برای این موضوع بایستی پایگاه ثبت جهانی میراث راه آهن در شرکت راه آهن ایجاد شود.
وی تاکید کرد: فعالان این حوزه در شرکت راه آهن بایستی ضمن پایش فعالیت ها ، ساختار مدیریتی تهیه و تدوین کنند تا ارزیابی ها بدون مشکل صورت گیرد.
طالبیان عنوان کرد: راه آهن ایران به دلیل تکنولوژی و سوابق و مسیرهایی که عبور کرده فوق العاده است و این امرموجب اهمیت موضوع در سطح بین المللی شده است.
معاون میراث فرهنگی ، صنایعدستی و گردشگری کشور با بیان اینکه برای ثبت جهانی میراث راه آهن تلاش های فراگیری از سال های گذشته بخصوص از یکسال اخیر انجام شده است، اظهار داشت: به دلیل حجم زیاد و مطالب بالا بایستی پایگاهی برای آثار و اسناد ایجاد شود.
وی عنوان کرد: با اتمام این پروژه شاهد جریان گردشگری فعال در کشور خواهیم بود .
طالبیان خاطر نشان کرد: با توجه به آغاز فرایند تکمیل پرونده ثبت میراث راه آهن از سال ۹۵، خوشبختانه اقدامات و فراینده های مورد نظر با جدیت کامل پیش رفته و امیدواریم تا پایان آذرماه به خروجی مورد نظر برسیم.
وی یادآور شد؛ اراده و همت خاصی در راه آهن وجود دارد و امیدواریم موضوع و آماده شدن این میراث تا زمان مقرر انجام شود.
در ادامه جلسه وحید علی قارداشی مدیرکل دفترمهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه آهن درباره اطلاعات پرونده ثبت جهانی که در قالب ۱۰ سرفصل و ۵۰ بخش است، مواردی را مطرح کرد.
وی افزود: با پذیرفته شدن "نامزدی میراث صنعتی راه آهن ایران" در اجلاس اخیر یونسکو در لهستان، اطلاعات پرونده ثبت جهانی طی هفته های اخیر با حضور معاون میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل دفترمهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه آهن با اشاره به موضوع اقدامات صورت گرفته در خصوص ثبت جهانی میراث راه آهن گفت: پرونده ثبت جهانی پس از مطالعه و بررسی مدارک، نقشه ها و اسناد موجود در وزارت امور خارجه توسط تیم کارشناسی راه آهن تهیه و تدوین شده است.