◄ 84 هزارمیلیارد تومان تا تحقق اهداف ریلی برنامه ششم
برای تحقق سهم 30 درصدی حمل بار و 20 درصدی جابجایی مسافر، 84 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که در تلاشیم نیمی از این مبلغ توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شود. سعید رسولی عضو هیأت مدیره راهآهن با بیان این مطلب افزود: توسعه حمل و نقل ریلی در برنامه ششم در قالب جداول و مستندات ارائه شدو پس از تصویب توسط سازمان برنامه و بودجه، به عنوان سند تفصیلی برنامه ششم به چاپ رسیده است.
عضو هیأت مدیره راهآهن گفت: برای تحقق سهم 30 درصدی حمل بار و 20 درصدی جابجایی مسافر، 84 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که در تلاشیم نیمی از این مبلغ توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شود.
سعید رسولی افزود: توسعه حملونقل ریلی در برنامه ششم در قالب جداول و مستندات ارائه شد و پس از تصویب توسط سازمان برنامه و بودجه، به عنوان سند تفصیلی برنامه ششم به چاپ رسیده است.
او ادامه داد: در زمان رسیدگی به برنامه ششم توسعه در مجلس، در حکمی دستیابی به سهم ۳۰ درصد حمل بار و ۲۰ درصدی حمل مسافر در انتهای برنامه برای حملونقل ریلی تکلیف شد.
عضو هیأت مدیره راهآهن یادآور شد: ما پس از ابلاغ این قانون، آن سهمی را که مجلس تصویب کرده و امروز قانون است را به سالهای برنامه تقسیم کردیم. قطعاً رسیدن به این آمار در مدت 5 سال سخت است اما باید تلاش کنیم تا این اهداف محقق شوند.
رسولی افزود: برای تحقق این اهداف، طرحها و الزاماتی مانند ناوگان، بازسازی و بهسازی، افزایش ظریفیت، دو خطهسازی، تراکبندی و علائم و ارتباطات، باید به حدی برسد که راهآهن به این اهداف برسد.
او اظهار ادامه داد: بودجه 84 هزار میلیارد تومانی لازم برای این تحقق این اهداف الزاماً نباید از محل منابع عمومی تأمین شوند، بلکه همانطور که گفته شد بخشی از این رقم باید از محل سرمایهگذاری غیردولتی باشد، در این راستا ضروری است، مشوقها، تضامین و اقداماتی که زمینه را برای جذب سرمایه فراهم کند، از سوی دولت برای جذب سرمایهگذار ارائه شود.
رسولی بیان کرد: استراتژی ما در راهآهن این است که سهم بخش غیردولتی را به حداکثر برسانیم، زیرا با توجه به رقم محدود اعتبارات عمرانی و درآمد ـ هزینههای کشور، چندان نمیتوان خوشبین بود که از منابع عمومی کشور چنین رقمی جذب شود.
عضو هیأت مدیره راهآهن افزود: سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد، حمایتهای مناسبی از راهآهن داشتهاند و در سالهای گذشته، منابعی که در قانون مصوب شده است، تا جایی که مقدور بود، با توجه به درآمدهایی که محقق شد، به توسعه راهآهن اختصاص دادهاند.
وی اضافه کرد: البته تحقق اهداف برنامه و مشکلات فراروی صنعت ریلی برای افزایش سهم حمل بار و مسافر، فقط منوط به افزایش بودجه نیست، بلکه پیشنیازهایی نیز ضروری است؛ توسعه زیرساخت حملونقل ریلی، سیاستگذاریها، ارتقاء هماهنگی بینارگانی و رشد بهرهوری در استفاده از منابع، نیز از دیگر الزامات توسعه ریلی کشور است.
عضو هیأت مدیره راهآهن اولویتبندی در این حوزه را ضروری دانست و گفت: باید پروژههایی را در سبد منابع در اختیار، اولویتبندی و اولویتها را هم دستهبندی کنیم، همچنین در اجرای پروژهها ضروری است در راستای ارتقاء بهرهروی، هر بخشی که به پایان رسید، اگر امکان داشت به بهرهبرداری برسد، تا مردم از آن استفاده کنند و سرمایهگذاری معطل نماند.