◄ شکسته شدن رکورد حمل بار ریلی
در سال 96، رکورد حمل بار با رقم 46 میلیون تن در سال شکسته شد. سعید رسولی عضو هیأتمدیره راهآهن با اعلام این خبر افزود: این رقم در مقایسه با حدود ۴۳۰ میلیون تن بارنامه صادرشده در شبکه حملونقل زمینی کل کشور، نشان میدهد که سهم راهآهن از این رقم نسبتاً کم بوده و باید افزایش یابد.
در سال 96، رکورد حمل بار با رقم 46 میلیون تن در سال شکسته شد. سعید رسولی عضو هیأتمدیره راهآهن با اعلام این خبر افزود: این رقم در مقایسه با حدود ۴۳۰ میلیون تن بارنامه صادرشده در شبکه حملونقل زمینی کل کشور، نشان میدهد که سهم راهآهن از این رقم نسبتاً کم بوده و باید افزایش یابد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی، عضو هیأتمدیره راهآهن با اشاره به اینکه سال ۹۷، دومین سال اجرای قانون برنامه ششم توسعه است، گفت: هرچند این رقم باهدف گذاری صورت گرفته به دلیل عدم تأمین الزامات موردنیاز از سوی دستگاههای ذیربط و همچنین برخی از سیاستگذاریهای غلط در توزیع بار و عدم توجه لازم تاریخی به ارجحیت حملونقل ریلی در توسعه اقتصاد ملی فاصله داشت اما نسبت به مهرومومهای قبل درخور توجه بوده و موفقیتی بزرگ محسوب میشود.
رسولی تصریح کرد: همه ما باید توجه داشته باشیم برای رسیدن به نقطه سربهسر در حمل بار نیازمند رسیدن به جابهجایی ۷۷ میلیون تن بار در شبکه ریلی کشور هستیم و اگر بنا داشته باشیم تا ضرر حوزه مسافری را نیز خودمان جبران کنیم باید سالانه ۱۴۲ میلیون تن بار در حوزه ریلی جابهجا شود که این مهم بهشرط اینکه حملونقل ریلی واقعاً در اولویت همه دستگاهها قرار گیرد و سیاستهای حملونقل کاملاً اصلاح شود، دستیافتنی است.
رسولی با اشاره به برخی مواد برنامه ششم توسعه گفت: در بند «الف» ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه آمده است که «یک درصد از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز کشور باید در اختیار شرکت راهآهن قرار گیرد» اما متأسفانه باگذشت ۲ سال هنوز الزامات اجرای آن محقق نشده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: در بند «ب» این ماده تکلیف شده است سهم حمل ریلی بار در انتهای برنامه، باید به ۳۰ درصد و سهم جابهجایی مسافر در این مدت باید به ۲۰ درصد برسد.
رسولی در ادامه به زیان ده بودن حوزه مسافری ریلی در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای اصل ۴۴ جابهجایی مسافر به شرکتهای بخش خصوصی و همچنین اعمال نظارت، حاکمیت در آن بخش به شرکت راهآهن واگذار شد و این مسئله سبب شد تا برخی شرکتهای خصوصی متولی حملونقل مسافر براساس مناسبات اقتصادی خود توان بازسازی و نوسازی ناوگان مسافری را با توجه به هزینههای بالا و درآمد کم نداشته باشند.
او ادامه داد: پیرو آن بهمنظور رعایت ایمنی سیر قطارها تعداد قبال توجهی از واگنهای دارای عمر بالای ۴۵ سال از سیر خارج شدند و در سال جاری نیز واگنهای بازسازی نشده و ناایمن با عمر بالای ۳۰ سال از سیر خارج خواهند شد بنابراین با درنظر داشتن خروج این تعداد ناوگان و کاهش تعداد مسافر امری طبیعی است.