◄ اهداف طرحهای TOD در اطراف تهران
توسعه و طراحی شهری با توسعه شهرهای ریلپایه و حملونقل همگانی بهجای استفاده از خودروی شخصی اصل مهم طراحی شهری است. بنابراین مدل، شهرسازی ریلپایه در شهرهای اطراف تهران از جمله ری، پرند، هشتگرد و پردیس در حال پیگیری است.
پس از سالها تلاش و پیگیری بالاخره هفته گذشته کلیات «راهنمای طراحی شهری مبتنی بر حملونقل همگانی» در جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راهآهن توسعه و طراحی شهری با توسعه شهرهای ریلپایه و حملونقل همگانی بهجای استفاده از خودروی شخصی را اصل مهم تصویب طراحی شهری دانست و افزود: شهرسازی ریلپایه در شهرهای اطراف تهران از جمله پرند، هشتگرد و پردیس نیز در حال پیگیری است.
وحید علیقارداشی ادامه داد: مدنظر داریم تا ایستگاه راهآهن ری را بهعنوان یکی از کانونهای مهم حملونقلی در تهران در نظر بگیریم و همچنین عملیات اجرایی خطوط سوم و چهارم تهران-کرج را به اتمام برسانیم.
این مقام مسئول توضیح داد: این پروژه در مراحل نهایی آمادهسازی جهت بهرهبرداری قرار دارد.
علیقارداشی نتیجه نهایی ارائه چنین خدماتی را تا سال 2050 استفاده همه شهروندان از قطارهای حومهای، برقی و سریعالسیر بهویژه از مسیرهای منتهی به تهران عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ما در شرکت راهآهن و همکاران ما در شهرداری تهران، برای امتداد خط ششمترو به طول حدود دو کیلومتر از ایستگاه حرمعبدالعظیم تا خط حومهای تهران-گرمسار، خط بلندبرد تهران-مشهد، خط یک و ششمتروی تهران در یک نقطه به یکدیگر برنامهریزی میکنیم.
این در حالی است که مدیرکل دفتر سرمایهگذاری و اقتصاد حملونقل راهآهن نیز در گفتوگو با خبرنگار ما از اتصال ایستگاه راهآهن تهران با مشارکت شرکت مشاور خارجی AREP به متروی این منطقه در آینده نزدیک خبر داده است.
لیلا موسوی مکانیابی ایستگاه دوم و سوم راهآهن تهران را نیز هدف بعدی توسعه شهرهای ریلپایه عنوان کرد و یکی از اصلیترین اهداف توسعه حملونقل را نیز ایجاد یکپارچگی بین مدهای مختلف حملونقل در جهت ایجاد یک زنجیره مناسب حملونقل عنوان کرد.
موسوی افزود: هدف و ماموریت راهآهن تنها توسعه خطوط فعلی راهآهن نیست و اتصال ایستگاهها به سایر مدهای حملونقل، کسب رضایت مسافران و تکمیل زنجیره سفر هدف غایی در اینباره است.