رایزنی برای اتصال راهآهن ارومیه به پنج مرز از طریق خطوط آنتنی
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها با بیان اینکه تا چند روز دیگر راه آهن ارومیه به عنوان یکی از پروژههای در اولویت طرحهای اقتصاد مقاومتی افتتاح میشود، گفت: در حال رایزنی برای اتصال پنج مرز مهم استان آذربایجان غربی به راهآهن ارومیه از طریق خطوط آنتی هستیم.
عباس خطیبی، سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها با بیان اینکه تا چند روز دیگر راه آهن ارومیه به عنوان یکی از پروژههای در اولویت طرحهای اقتصاد مقاومتی افتتاح میشود، گفت: در حال رایزنی برای اتصال پنج مرز مهم استان آذربایجان غربی به راهآهن ارومیه از طریق خطوط آنتنی هستیم.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایلنا، خطیبی با بیان اینکه تا چند روز آینده یکی دیگر از مراکز استانها به شبکه ریلی متصل میشود، اظهار داشت: هفته آینده راه آهن ارومیه به افتتاح میرسد و مردم این استان میتوانند از خدمات ریلی بهرهمند شوند.
وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در توسعه زیرساختها و خطوط ریلی، گفت: احداث ۳۰ طرح ریلی در پیوست شماره یک قانون بودجه آمده است که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل موظف است که این پروژههای تعریف شده را به اجرا برساند.
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها ادامه داد: در طول دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات انجام شده در حوزه ریلی متمرکز بر ۵ طرح ریلی اتصال مراکز استانهای گیلان، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از مسیر جدید استان بوده است.
وی با بیان اینکه اتصال مراکز این استانها در راستای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی بوده است، افزود: از بین طرحهای اقتصاد مقاومتی اتصال مراکز این استان ها در راستای عدالت اجتماعی در اولویت قرار گرفت و سال گذشته راهآهن مرکز دو استان همدان و کرمانشاه به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.
خطیبی ادامه داد: راه آهن مراغه- ارومیه هم به طول ۱۸۳ کیلومتر هم به عنوان سومین طرح ریلی در اولویت طرح های اقتصاد مقاومتی هفته آینده مورد بهره برداری قرار میگیرد.
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها با اشاره به این مسیر ریلی جدید در کشور گفت: مسیر راهآهن ارومیه از مراغه آغاز و با عبور از محدوده شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد و در ادامه از طریق نقده به ارومیه متصل میشود.
وی ادامه داد: ۸۵ کیومتر از راه آهن ارومیه حد فاصل مراغه تا مهاباد در سالهای گذشته به بهره برداری رسیده بود و تا چند روز دیگر ۹۸ کیلومتر جدید به اقتتاح میرسد و مردم اورمیه صدای سوت قطار را میشنوند.
خطیبی با تاکید بر افرایش سهم ترانزیت ریلی با افتتاح مسیرهای ریلی جدید، گفت: اتصال مرکز استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی امکان اتصال ۵ مرز این استان را به فاصلهای کوتاه به راهآهن سراسری کشور را فراهم میآورد. تمرچین و سرو از مهمترین مرزهای این استان محسوب میشود که در حال رایزنی هستیم تا بتوان این مرزهای مهم را به خطوط آنتی ریلی به ریل ارومیه متصل کنیم.
وی تاکید کرد: البته عدم اتصال این مرزها به شبکه ریلی مانع از انتقال بار این مناطق به شبکه ریلی نمی شود و صاحبان بار میتوانند با طی یک مسافت کوتاه بار خود را به ریل منتقل کنند و از مزایا و فرصتهای اقتصادی جابه جایی بار از طریق راه آهن استفاده کنند.
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها در پاسخ به این سوال که جابه جایی چه میزان مسافر و بار از مسیر راه آهن ارومیه برآورد شده است، گفت: طبق مطالعات و برآوردهای انجام شده از مسیر ریلی سالانه یک میلیون مسافر و ۱.۵ تن بار جابه جا خواهد شد.