برگزاری آیین افتتاح مرکز مانیتورینگ پلیس راه آهن کشور
آیین رونمایی از مرکز پایش و مانیتورینگ پلیس راه آهن کشور با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، فرمانده پلیس پیشگیری ناجا، فرمانده پلیس راه آهن کشور و جمعی از مدیران راه آهن و مقامات ناجا، صبح امروز در پلیس راه آهن کشور برگزار شد.
آیین رونمایی از مرکز پایش و مانیتورینگ پلیس راه آهن کشور با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، فرمانده پلیس پیشگیری ناجا، فرمانده پلیس راه آهن کشور و جمعی از مدیران راه آهن و مقامات ناجا، صبح امروز در پلیس راه آهن کشور برگزار شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در آیین افتتاح مرکز مانیتورینگ پلیس راه آهن کشور، ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی امروز نقطه امید است و آن چه همیشه باعث دلگرمی مردم است، پلیس مسلح به اخلاق، باور و قانون مداری است.
سعید رسولی یاد آور شد: امروزه آسودگی و امنیت موجود در کشور را مدیون زحمات نیروی انتظامی هستیم چرا که در فضای حساس کنونی که اکثر کشورهای همسایه نا امن هستند؛ وجود این میزان امنیت خیر و برکتی است که منشا آن از رهنمودها و حمایت های مقام معظم رهبری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است که نیروی انتظامی علاوه بر حفظ امنیت عمومی به عنوان یکی از مراکز اجتماعی در راه آهن است که ارتباط نزدیکی با مردم دارد.
رسولی گفت: از طرف خانواده بزرگ راه آهن از زحمات همکارانم در پلیس راه آهن کشور تشکر می کنم و معتقدم باید زمینه اشراف پلیس راه آهن را تا جای ممکن فراهم کنیم تا بتوانند به وظیفه خود هر چه بیشتر عمل کنند.
رسولی گفت: ایران کشوری است که چهل سال است در مقابل تهدید و تحریم مقابله کرده و حمل و نقل یکی از اجزایی تاثیر گذار در اقتصاد کشور است. حمل و نقل ریلی در این بین جایگاه خاصی دارد و ما برای خودکفایی و حمایت از تولید داخل و صنعت ریلی اقدامات زیادی انجام دادیم.
وی گفت: مقام معظم رهبری اخیرا فرموده اند که نهضت قطع سازی در کشور راه افتاده است و باید از این فرصت استفاده کنیم.
وی گفت: اگر از امکانات موجود به خوبی استفاده کنیم علاوه بر این که می توانیم از این دوران عبور کنیم برای آیندگان نیز می توانیم امید و نشاط ایجاد کنیم.
در ادامه این مراسم فرمانده پلیس راه آهن کشور گفت: امروزه آسودگی و امنیت موجود در کشور را مدیون زحمات نیروی انتظامی هستیم.
سردار ملکی در خصوص مرکز مانیتورینگ پلیس راه آهن کشور گفت: برای اشراف بر راه آهن باید امکانات خود را بروز رسانی کنیم. بایستی روش و شیوه ها را بر اساس الزامات موجود پیش ببریم در نتیجه در بازدید قبل مدیر عامل راه آهن به این جمع بندی رسیدیم که امکانات موجود جواب گوی ماموریت ها نیست در نتیجه مرکز جدید در کشف جرائم و کنترل و نظارت بسیار موثر خواهد بود.
فرمانده پلیس راه آهن افزود: تا راه اندازی مرکز مانیتورینگ جدید، همکاران عزیزم به صورت جهادی خلاء های احتمالی را پوشش دادند. اما از امروز این مرکز اشراف اطلاعات و امنیتی، پایش و کنترل ۲۲۵ دوربین به صورت هم زمان و افزایش پیشگیری موجب کنترل و اشراف بیشتر ما در شبکه خواهد بود.
یکی از مهمترین روش های حفظ امنیت،استفاده از خواص بیومتریک انسانی برای شناسایی افراد است، شناسایی از روی چهره،آیریس چشم، اثر انگشت، صدا و...روش های روتین در استفاده ازین خواص بشری که یونیک و منحصر بفرد هستند، سالهاست در خدمت حفظ امنیت، جلوگیری از سرقت و...می باشد، که هر یک دارای ضرایب خطا و بهره وری شناسایی شده است، دوربین های مداربسته ، دید در شب و cctvنیز تا حدودی توانایی شناسایی چهره و نهایتا هویت را دارند، اما بعنوان راهکاری سنتی در این مورد مطرح هستند با محدودیت های فراوان، بطور مثال اگر سارق ماسک یا کلاه کاسکت بپوشد، چگونه دوربینی ،هویت او را با ضریب خطای کم و قابل پذیرش تشخیص دهد؟ ، بالاخص اگر چنین سرقتی در شب صورت بگیرد؟ مساله احراز و تایید و تشخیص هویت، امروزه با تکنیک های هوش مصنوعی ،به نحو بسیار دقیقی پاسخ داده شده است، مدل های دقیق یادگیری عمیق که با داده های آموزشی غنی، آموزش داده شده باشند در گشور،اجرا و پیاده سازی شده اند، در بسیاری از دانشگاه های معتبر و شرکت های دانش بنیان وابسته به آنها، پروژه های لرنینگ اجرا شده است و با صحتی با درصد ۹۷ درصد ، چهره افراد حتا با ماسک و کلاه قابل تشخیص است. ( کشور چین یکی از موفق ترین کشورها در روشهای بیومتریک شناسایی چهره fAR یا face recognition) است، امروزه هیچ خیابان، چهارراه یا جاده ای را در چین نمی توانید پیدا کنید که بطور هوشمند، رصد نشود، بهمین علت ، رصد جرایم مختلف در این کشور حتا با جمعیت میلیاردی ،با سرعت و دقت و بصورت real iltime صورت می گیرد و گرنه، قاعدتا کنترل چنین جمعیتی ، با روش های سنتی تکنولوژیک ، عملا مقدور نبود ۰)مساله دیگر رصد ابزار و ادوات ریلی موجود در محوطه ایستگاه هاست، که با تکنولوژی RFID می توان از ادوات گرانقیمت علایمی و ارتباطی تا خود دیزل و واگن ها را بصورت هوشمند رصد نمود و از نبود آنها در محل، بسرعت اطلاع پیدا کرد، در واقع در کنار دوربین های داخل ایستگاهی، ما به رصد بلاک ها و جایی که برد دوربین به آن نمی رسد، نیاز مندیم، تا اگر بخشی از ریل در این نقاط کور بسرقت رفت، در همان لحظه متوجه جای خالی آن بشویم و از سانحه یا اعزام قطار روی آن بلاک، جلوگیری بعمل بیاوریم،. البته اقدام ارزشمند پلیس ریلی، مقدمه ای برای تجهیز ایستگاه ها به ابزار رصد هوشمند است و جای تقدیر و تشکر دارد.