اختصاص ۲۱۵ میلیارد دینار از سوی دولت عراق جهت احداث راه آهن شلمچه بصره
مدیران عامل راه آهن های ایران و عراق جهت بازدید از پروژه ریلی شلمچه بصره برای هفته اول اردیبهشت توافق کردند و مقرر شد تا پس از این بازدید و مطالعات میدانی جدید، مین روبی از مسیر آغاز شود.
مدیران عامل راه آهن های ایران و عراق جهت بازدید از پروژه ریلی شلمچه بصره برای هفته اول اردیبهشت توافق کردند و مقرر شد تا پس از این بازدید و مطالعات میدانی جدید، مین روبی از مسیر آغاز شود.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر وزیر حمل و نقل عراق به اتفاق هیات همراه به تهران، نشست دو جانبه سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با یونس خالد الکعبی، مدیرعامل راه آهن جمهوری عراق روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد.
صالحی در این نشست با اشاره به مذاکرات پیشین راه آهن های دو کشور ایران و عراق جهت احداث مسیر ریلی شلمچه – بصره، اظهار داشت: این مسیر می تواند به عنوان یک مسیر خوب برای جا به جایی زائران ایرانی به سمت کربلا در طول سال مورد استفاده واقع شود.
وی خاطرنشان کرد: با احداث این مسیر ریلی، همچنین زائران عراقی می توانند با استفاده از قطار به ایران سفر کنند و به شهرهای زیارتی قم و مشهد مشرف شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران جهت مین روبی مسیر ریلی شلمچه – بصره خبر داد و اظهار کرد: طی توافقات انجام شده، مقرر شد که مین روبی این مسیر ریلی و احداث پل بر روی اروند رود (شط العرب) توسط ایران و احداث این مسیر ۳۲ کیلومتری از سوی راه آهن عراق انجام شود.
صالحی با ابراز امیدواری از اینکه با بهره برداری از مسیر ریلی شلمچه - بصره، سفر زائران ایرانی و عراقی تسهیل خواهد شد، افزود: بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان به اتفاق آقای یونس خالد، مدیرعامل راه آهن عراق از این مسیر بازدید خواهیم کرد و پس از این بازدید و بررسی مطالعات انجام این شده، مین روبی از این مسیر ریلی توسط ایران آغاز خواهد شد.
اختصاص ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی جهت احداث مسیر ریلی شلمچه – بصره از سوی دولت عراق
یونس خالد، مدیرعامل راه آهن جمهوری عراق نیز در این نشست، با استقبال از هر گونه اتصال ریلی بین دو کشور ایران و عراق، اظهار کرد: دولت عراق آمادگی دارد تا بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند.
وی همچنین به تاکید نخست وزیر عراق مبنی بر انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ اشاره کرد و بر تسریع در این پروژه تاکید نمود.
گفتنی است؛ در این نشست، مدیران عامل راه آهن های دو کشور ایران و عراق در خصوص احداث مسیر ریلی کرمانشاه – خسروی – خانقین نیز به گفت وگو پرداختند.
خسته نباشید و خدا قوت به مدیرعامل جوان و تیم پرتلاشش
به نظر می رسد اشاره به چند نکته در این موضوع لازم است تا توسط مدیر عامل راه آهن شفاف سازی شود
چرا هزینه مین روبی و پل بر روی اروند رود با توجه به اینکه کل این مسیر در خاک عراق می باشد برعهده راه آهن ایران است قرار است در قبال این هزینه که انجام می شود که کمتر از احداث 32 کیلومتر خط نمی باشد چه امتیازی به راه آهن ایران تعلق گیرد؟
آیا اعتبار برون مرزی برای انجام این امور در سازمان مدیریت برای راه آهن به تصویب رسیده است که راه آهن بتواند کار را شروع کند؟
آیا نقطه صفر مرزی برای شروع کار تعیین شده است؟جهت اطلاع ایشان تعیین نقطه سفر مرزی خود یک کار زمان بر است زیرا چندین سازمان بایستی در آن دخیل گردند
آیا اصلا نقشه های مسیر تعیین وبه تائید دو طرف رسیده است؟
اینکه صحبت کنیم و قول بدهیم خوب است اما بایستی دید عملا چه خواهد شد این پروژه 15 سال است در دست کار است و هنوز کاری روی آن انجام نشده و تنها حرف زده شده است
سوال بعدی اینست که پروژه کرمانشاه تا مرز خسروی که در حوزه شرکت ساخت می باشد را چرا مدیر عامل راه اهن مطرح می کنند که حوزه وظایف ایشان نمی باشد آیا این کار دخالت در حوزه وظایف آقای دکتر خادمی نیست؟
در نهایت بایستی عرض کرد که این خط بسیار استراتژیک و مهم می باشد لیکن نیاز به افراد با تجربه برای انجام امور است اینگونه توافقات می بایست از قبل توسط کارشناسان برسی وسپس تائید شود اینکه در یک جلسه ای به همین راحتی حرف بزنیم وسپس رسانه ای کنیم به نظر فقط کاربرد رسانه ای دارد قطعا این پروژه تا شش ماه آینده شروعی نخواهد داشت همانگونه که در 15 سال گذشته شروع نشد چه کسی تضمین می کند که طرف ایرانی منطقه را مین روبی کند پل را هم بسازد و طرف عراقی خط را بسازد آیا توافق محکمی با ارائه ضمانت در این خصوص موجود است؟