بازسازی و بهره برداری از واگن شاخص توزین ریلی در مجتمع فولاد سبا
عملیات بازسازی و تغییر طرح واگنت اسقاطی موجود در ایستگاه راه آهن سبا، با موفقیت انجام گرفت و این تجهیز در فرآیند کالیبراسیون باسکول های دینامیک و استاتیک ریلی فولاد سبا به کار گرفته شد.
عملیات بازسازی و تغییر طرح واگنت اسقاطی موجود در ایستگاه راه آهن سبا، با موفقیت انجام گرفت و این تجهیز در فرآیند کالیبراسیون باسکول های دینامیک و استاتیک ریلی فولاد سبا به کار گرفته شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از می متالز، عباس رضایی، رئیس واحد حمل و نقل مجتمع فولاد سبا، ضمن اعلام این خبر گفت: بر اساس دستورالعمل های ایزو و قوانین سازمان استاندارد، فرآیند کالیبراسیون باسکول های دینامیک و استاتیک ریلی باید به صورت دوره ای انجام پذیرد و این کار باید با یک دستگاه واگن شاخص انجام گردد؛ بنابراین با توجه به نبودِ چنین واگنی در مجتمع فولاد سبا، اقدام به تأمین واگن از طریق برگزاری مناقصه شد و پس از انجام فرآیند مناقصه، قیمت کشف شده جهت تأمین این واگن ۱۷ میلیارد تومان برآورد گردید.
رضایی در تشریح اهمیت و چگونگی اجرای این پروژه گفت: در راستای کاهش هزینه ها، واحد حمل ونقل سبا، با اتکا به دانش فنی کارکنان امانی و پیمانکار شاغل در ایستگاه راه آهن سبا، جهت تأمین این واگن از منابع داخلی اعلام آمادگی کرد. در همین راستا، کارگروهی تشکیل شد و جهت بررسی و داده برداری واگنت اسقاطی موجود در ایستگاه راه آهن سبا اقدام نمود و پس از بررسی های فنی و مهندسی، بازسازی و تغییر طرح بررسی واگن آغاز گردید. این پروژه در مدت زمان ۲ ماه و با هزینه حدود ۶۰ میلیون تومان انجام گردید.
تأکید بر اجرای پروژه با کمترین هزینه
در همین زمینه، اکبر کشاورز، تکنسین ناظر واحد راه آهن فولاد سبا نیز خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت کالیبره کردن باسکول های ریلی دینامیک و استاتیک و تأکید رئیس واحد حمل ونقل فولاد سبا بر طراحی و ساخت این واگنت با امکانات و منابع موجود با کمترین هزینه، همکاران این واحد اقدامات و بررسی های لازم را به صورت میدانی انجام دادند.
وی یادآور شد: پس از بررسی منابع موجود و امکان سنجی های لازم با بهره مندی از مشاوره کارشناسان مربوطه، از یک واگن فرسوده برای این منظور استفاده شد که جهت تقویت شاسی ها، سایز و ابعاد پروفیل و ورق های موردنیاز محاسبه و سپس با انجام هماهنگی های لازم با کارگاه برش، ورق های موجود برای خم کاری های لازم به کارگاه تعمیرگاه منتقل شد.
افزایش سرعت عملیات مانور و رفع اختلال در عملیات ایستگاه
علیرضا رحمتی، تکنسین ناظر واحد راه آهن نیز در این باره چنین گفت: پس از ثبت مشخصه های لازم بر اساس اطلاعات اداره ناوگان راه آهن سراسری و انجام محاسبات طول و عرض واگن با توجه به استاندارد های راه آهن، مشخص شد این واگن با مشکلات عدیده ای مواجه است، ازجمله اینکه قلاب کشش واگنت مذکور از نوع زنجیری و از نظر ایمنی فاقد استاندارد های لازم بود؛ به همین دلیل کاهش سرعت عملیات مانور و اختلال در عملیات ایستگاه را در پی داشت و باید تعویض می شد. به همین منظور، ایجاد قلاب اتوماتیک (ایجاد کانال قلاب و ضربه گیر) بر روی واگنت مطرح و طراحی های لازم انجام شد.
تأمین عمده قطعات یدکی موردنیاز از محل منابع موجود باهدف کاهش هزینه
رضا فرخ پور، تکنسین ناظر واحد راه آهن نیز گفت: با توجه به ویژگی های واگنت مذکور از نظر چرخ و محور و قابلیت حمل وزنه های موردنیاز کالیبره کردن باسکول ها (سمپل) و همچنین کوپل شدن به واگن یا لکوموتیوها، باید تغییراتی اساسی در آن ایجاد می شد که نیاز به طراحی و محاسبات داشت. سپس تأمین قلاب اتوماتیک، متعلقات و یراق آلات مخصوص به آن ضرورت یافت که تأمین آن با توجه به استفاده از منابع موجود و ضرورت کاهش هزینه های ساخت به سهولت انجام نمی شد؛ ولی با توجه به موجود بودن لکوموتیو های قدیمی بدون استفاده، توانستیم عمده قطعات یدکی مورد نیاز را تأمین کنیم.
بازسازی موفقیت آمیز تجهیزات
به گفته علی ثابتین، تکنسین ناظر واحد راه آهن، در ادامه این فعالیت ها، عملیات جداسازی قلاب و متعلقات از لوکوموتیو مذکور و بازسازی زبانه ها، قطعات داخلی قلاب و ضربه گیر با موفقیت انجام شد. پس از آن بلبرینگ چرخ ها و مخازن روغن آن مورد بررسی قرار گرفت و عملیات روانکاری موردنیاز بر روی آنها انجام گرفت. پس از نقل و انتقالات قطعات موردنیاز و همچنین انتقال واگنت به محل مناسب جهت انجام جوشکاری و برشکاری های لازم، مشورت های لازم به مجریان مربوطه داده شد و اجرای پروژه با موفقیت به پایان رسید.
اهمیت بازسازی واگنت
سعید نصر، کارشناس بازرسی فنی سبا، در بخش دیگری از این گزارش عنوان کرد: عملیات بازسازی این واگنت از چند نظر اهمیت داشت که برخی از مهم ترین موارد آن عبارت اند از: ایمنی بالای قلاب اتوماتیک نصب شده بر روی واگنت نسبت به قلاب دستی که بر روی واگنت قدیمی نصب بود؛ استفاده از سازه واگنت فرسوده و بازسازی و به کارگیری مجدد آن؛ استفاده از وزنه های قدیمی و عدم نیاز به خرید مجدد وزنه استاندارد؛ صرفه جویی ناشی از به کارگیری موارد فوق و استفاده از توانمندی های بین واحدی.
در خاتمه، عباس رضایی، رئیس واحد حمل و نقل مجتمع فولاد سبا، از حمایت های مدیریت مجتمع فولاد سبا، مدیریت انرژی و نت سبا و تلاش های مجدانه کارکنان واحد های حمل ونقل و بازرسی فنی سبا، قرارداد های توسعه فولاد مبارکه و شرکت توکاریل که در اجرای این پروژه مساعدت نمودند، تشکر و قدردانی کرد.