اجازه تجاوز به حریم ریلی جمهوری اسلامی ایران را نمیدهیم / هیچکس فراتر از قانون نیست
در پی تجاوز عوامل شرکت ریلی خصوصی موسوم به «کنسرسیوم ریلی افغانستان» به حریم ریلی جمهوری اسلامی ایران شرکت راه آهن بیانیه ای صادر نموده است.
راه آهن جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای اعلام کرد که اجازه تجاوز به حریم ریلی جمهوری اسلامی ایران را نخواهد داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پی تجاوز عوامل شرکت ریلی خصوصی موسوم به «کنسرسیوم ریلی افغانستان» به حریم ریلی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای چند نکته مهم راه به اطلاع عموم رساند که به شرح زیر است:
۱_ تردد هرگونه آلات ناقله ریلی اعم از لوکوموتیو، واگن و ... در حریم ریلی جمهوری اسلامی ایران صرفا با مجوز و تحت قوانین راه آهن جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر است.
۲_ هیچ شخص حقیقی یا حقوقی و هیچ شرکت خصوصی ایرانی یا غیرایرانی از قاعده فوق مستثنی نمیباشد.
۳_ طی روزهای گذشته عوامل مرتبط با شرکت خصوصی کنسرسیوم ریلی افغانستان، دست به اقدامات غیر قانونی در حریم ریلی جمهوری اسلامی ایران زد که پس از ممانعت همکاران فنی و حفاظتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، متاسفانه عوامل این کنسرسیوم، پرسنل راه آهن ایران را ضرب و شتم نموده و شیشه خودروی آنها را نیز خرد کردند.
۴_ عوامل شرکت خصوصی کنسرسیوم ریلی افغانستان بدون اجازه اقدام به تصرف غیرقانونی ایستگاه میوتک در خاک جمهوری اسلامی ایران کردند و با شکستن قفل ساختمان ایستگاه وارد آن شدند.
۵_ در رابطه با کلیپ منتشر شده در فضای مجازی و ادعای ایجاد سانحه برای یک لکوموتیو نیز به استحضار میرساند:
الف_ لکوموتیو مذکور متوقف بوده و هیچگونه خطری متوجه لکوموتیو نبوده است
ب_این ویدئو با هدف فضاسازی رسانه ای اواسط هفته گذشته ساخته شده است اما مدیریت کنسرسیوم پس از آنکه بعلت اقدامات غیرقانونی و مجرمانه مورد پیگرد قضایی و قانونی قرار گرفت روز جمعه اقدام به انتشار بسیار گسترده این ویدئوی ساختگی در فضای مجازی کرد تا با فضاسازی رسانه ای راه آهن جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار داده و جلوی اعمال قانون را بگیرد.
ج_ با توجه به تمرد عوامل شرکت خصوصی کنسرسیوم ریلی از قوانین سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و قصد آنها برای سیر بدون مجوز در محدوده ریلی جمهوری اسلامی ایران، مسدود نمودن خط یک اقدام پیشگیرانه و جهت دفع تجاوز صورت گرفته محسوب میشود.
در پایان مجددا تاکید میگردد هرگونه حرکت ادوات ریلی در حریم جمهوری اسلامی ایران تابع قوانین راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی ایرانی یا خارجی حق تمرد از این قوانین را ندارد.
مرحبا! کاملا درست است!
بشخصه از واکنش خفت بار افرادی که یا تعارض منافع دارند و در این کنسرسیوم سهیمند یا مانند آن کانال مفلوک تلگرامی، صرف دشمنی با دکتر صالحی هدف روز و شبشان شده و در این راه از حتی منافع ریلی و ملی را هم قربانی میکنند، ابراز انزجار میکنم.
پیاده شو با هم بریم! طبق مصوبه یک نهاد مهم، مسوولیت بهره برداری از این قطعه ریلی با کنسرسیوم بوده و در نتیجه آن که در این رسوایی اخیر متجاوز بوده، راه آهن میعاد صالحی است، نه کنسرسیوم.
به زودی حقایق روشن می شود.
برادر عزیز ناشناس
جهت اطلاع شما عرض می کنم ما هم از مصوبه آن نهاد مهم با خبر هستیم اما مشکل همین جا است که آن مصوبه بر خلاف قوانین کشور و راه آهن می باشد و اصولا معتبر نیست که جای دفاع داشته باشد نهاد امنیتی که این مصوبه را صادر کرده و صورتجلسه کرده است کاملا استباه کرده است و حق صدور این مصوبه را نداشته است و اتفاقا حق در این مورد دقیقا با میعاد صالحی است.
حق با میعاد صالحی و راه آهن است و کنسرسیوم ریلی خارج از قوانین کشور اقدام کرده و باید با آن برخورد شود
درست است که بارها از میعاد صالحی انتقاد کرده ام و همچنان هم ایشان را شایسته پستی که اشغالکرده اند نمی دانم
اما این مورد تجاوز به حق راه آهن است و می بایست با آن برخورد کرد
رییس کنرسیوم ریلی افغانستان شخصی جوان بی تجربه در حوزه ریلی و با تفکرات بسیار مخرب است که عملا برای مقابله با میعاد صالحی در حال برهم زدن نظم و انظباط در راه آهن می باشد و تصور می کند با تکیه بر حمایت کنند های خود در حوزه دولت هر کار غیر فنی و غیر کارشناسی را خارج از چهارچوب می تواند انجام دهد
اگر با این آقا یهنی آقای رضائی در همین مقطع برخورد جدی نشود قطعا در آینده عمل های اشتباه تری را انجام می دهد
قطعا من هم بودم اجازه انجام کار به چنین شخصی که اصول اداری را متوجه نمی شود نمی دادم
مدیر محترم روابط عمومی راه آهن
1- به چه استنادی می فرمائید که کنسرسیوم میخواهد انحصار مراودات ریلی ایران و افغانستان را بدست بگیرد؟ انحصار در حمل و نقل بر روی خطی که قبل از کنسرسیوم ریل هایش زنگ زده بود؟
2- کنسرسیوم در هیچ جا خودش را نماینده دولت ایران معرفی نکرده است. این کنسرسیوم ایرانی و متشکل از چند شرکت حمل و نقل ریلی ایرانی ست. آیا میدانید که دو تا از اعضای این کنسرسیوم از شرکت های صندوق راه آهن هستند!
3- آقای کاظمی قمی دیپلمات ارشد کشورمان در حال دست و پا کردن یک فعالیت ترانزیت بین دو دولت و کسب درامد ارزی برای کشور است .کاری که وظیفه شما ها بود و از آن طفره رفتید. شما باید پاسخ بدهید که چرا سستی کردید در این امر ؟
4- مگر مدیر عامل راه آهن با چند سال سابقه ریلی در آن مسند نشسته است؟
5- کنسرسیوم برای اولین قطار کامل تشکیل داده و مسیر از سنگان تا روزنک در داخل خاک افغانستان را برای حمل بار در اختیار گرفته .کاری که در واقع وظیفه شما بود و مدیریت راه آهن همواره مانع تشکیل قطار کامل بوده است، چرا که نمی خواهید مدیریت آفتابه ها را از دست بدهید. خود شما بزرگترین مانع برای تشکیل قطار کامل و توسعه ترانزیت هستید.
6- ترتیبات همکاری و تهیه بارنامه و مجوز ها و چگومگی مبادله قطار قبلا در مذاکرات مقامات ایرانی و افغان با حضور معاون راه آهن همه حل و فصل شده . معاون راه آهن نتایج جلسه را به شما منعکس نکرده است؟
7- قضیه باز گردن پیچ ها چه بود؟
8- هدفتان از شبهه افکنی و جنجال آفرینی چیست؟ چرا به رسانه های معاند بهانه میدهید؟ اقلا قبل از تشویش افکار عمومی با نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان هماهنگ کنید. ایشان تاکید دارند که به هیچ وجه تجاوزی به حریم ریلی ایران نشده است.