بازدید سایت : ۴۶۷۳۲

7 سوال تامل برانگیز درباره کنسرسیوم ریلی افغانستان؛ شائبه فامیل بازی آقای سفیر!

یک مقام مسول در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران سوالاتی درباره کنسرسیوم ریلی افغانستان مطرح کرده است که شائبه رانت جویی توسط این مجموعه را ایجاد کرده است.

7 سوال تامل برانگیز درباره کنسرسیوم ریلی افغانستان؛ شائبه فامیل بازی آقای سفیر!
تین نیوز |

جلال مختاری مدیر کل روابط عمومی راه آهن در صفحه شخصی خود نوشت: چند سوال صریح درباره شرکت خصوصی موسوم به «کنسرسیوم ریلی افغانستان»(مطرح است):

۱_ این شرکت چرا و به پشتوانه چه کسی میخواهد انحصار مراودات ریلی ایران و افغانستان را بدست بگیرد؟

۲_ چرا این شرکت خصوصی در مراوداتش با راه‌آهن افغانستان اصرار دارد به دروغ خودش را نماینده دولت ایران معرفی کند در حالی که چنین امری بارها تکذیب شده است؟!

۳_ چرا آقای کاظمی قمی مانع شکل‌گیری روابط طبیعی و قاعده مند راه آهن های دو کشور ایران و افغانستان شده است و مانع رسیدن مکاتبات راه آهن ایران به راه آهن افغانستان شده است؟

۴_ آقای مصطفی رضایی مدیرعامل کنسرسیوم چه نسبت فامیلی با آقای کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان دارد که بدون حتی یک روز سابقه ریلی به این مسئولیت گماشته شده است؟

۵_ چرا این کنسرسیوم تحت حمایت آقای کاظمی قمی، حاضر نیست به مقررات معمول سیر و حرکت راه‌آهن و صادرات و واردات ریلی ( مانند آنچه بین ایران و بقیه کشورهای همسایه وجود دارد) تن دهد؟

۶_ آیا حرکت قطار بر روی خطوط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بدون مجوز و حتی داشتن بارنامه، تخلف محرز از قوانین کشور نبوده و شائبه قاچاق کالا ندارد؟

۷_ شکستن قفل درب و تصرف ایستگاه راه‌آهن میوتک در سی کیلومتری داخل خاک ایران و ضرب و شتم پرسنل خدوم راه‌آهن چگونه قابل توجیه است؟ با توجه به سوالات بالا، بوی رانت، انحصارطلبی و احیاناً فساد از کنسرسیوم شنیده نمیشود؟ و اگر دیوار کنسرسیوم بخواهد همینطور کج و مبتنی بر رانت و لابی بالا بیاید، آیا نباید برای آینده مراودات ریلی ایران و افغانستان نگران بود؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی پاسخ

    باسلام
    سخنان آقای مختاری کاملا درست وبجا است شایسته است کنسرسیوم ریلی اگر پاسخی مستتدل به این ابهامات دارد ارائه کند و در همین سایت جهت تنویر افکار عمومی نشر یابد
    قطعا آقای صالحی و زیر مجموعه ایرادات دارند اما صحبت های ایشان در این مورد خاص منطقی است

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    كاش اختلافات بين راه آهن و كنسرسيوم بين خودشان حل مي شد و حالا كه اختلافات بالا گرفته يا در ستاد وزارت و يا در دادگاه بايد حل شود و مطرح كردن شبهات و اتهامات در جرايد كار صحيحي نيست و گاهي اوقات ممكن است تخلف و قابل پيگرد باشد.

  • غلام پاسخ

    حالا که تخم شائبه و شک کاشته شده است حتما باید مستند آنها رد یا تایید شود و با خاطیان برخورد جدی شود

  • تقی خان پاسخ

    مورد هشتم اینکه
    با وجود گذشت دو سال از تعهدات و یکسال از انعقاد قرارداد جهت رفع نقائص قطعه سوم هیچ کار مثبتی انجام نشده و شرکت ساخت و توسعه نیز دم فرو بسته و هیچکاری نمیکند ...آقایون کنسرسیوم به چه اجازه ای 800 میلیون دلار را مال خود میدانند و نه میگدارند درست کنند و نه به کسی اجازه بهره بردای میدهند

  • سعید پاسخ

    مدیر محترم روابط عمومی راه آهن
    1- به چه استنادی می فرمائید که کنسرسیوم میخواهد انحصار مراودات ریلی ایران و افغانستان را بدست بگیرد؟ انحصار در حمل و نقل بر روی خطی که قبل از کنسرسیوم ریل هایش زنگ زده بود؟
    2- کنسرسیوم در هیچ جا خودش را نماینده دولت ایران معرفی نکرده است. این کنسرسیوم ایرانی و متشکل از چند شرکت حمل و نقل ریلی ایرانی ست. آیا میدانید که دو تا از اعضای این کنسرسیوم از شرکت های صندوق راه آهن هستند!
    3- آقای کاظمی قمی دیپلمات ارشد کشورمان در حال دست و پا کردن یک فعالیت ترانزیت بین دو دولت و کسب درامد ارزی برای کشور است .کاری که وظیفه شما ها بود و از آن طفره رفتید. شما باید پاسخ بدهید که چرا سستی کردید در این امر ؟
    4- مگر مدیر عامل راه آهن با چند سال سابقه ریلی در آن مسند نشسته است؟
    5- کنسرسیوم برای اولین قطار کامل تشکیل داده و مسیر از سنگان تا روزنک در داخل خاک افغانستان را برای حمل بار در اختیار گرفته .کاری که در واقع وظیفه شما بود و مدیریت راه آهن همواره مانع تشکیل قطار کامل بوده است، چرا که نمی خواهید مدیریت آفتابه ها را از دست بدهید. خود شما بزرگترین مانع برای تشکیل قطار کامل و توسعه ترانزیت هستید.
    6- ترتیبات همکاری و تهیه بارنامه و مجوز ها و چگومگی مبادله قطار قبلا در مذاکرات مقامات ایرانی و افغان با حضور معاون راه آهن همه حل و فصل شده . معاون راه آهن نتایج جلسه را به شما منعکس نکرده است؟
    7- قضیه باز گردن پیچ ها چه بود؟
    8- هدفتان از شبهه افکنی و جنجال آفرینی چیست؟ چرا به رسانه های معاند بهانه میدهید؟ اقلا قبل از تشویش افکار عمومی با نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان هماهنگ کنید. ایشان تاکید دارند که به هیچ وجه تجاوزی به حریم ریلی ایران نشده است.