بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

جزییات جلسه اتاق فکر ریلی درباره تعیین تکلیف قطارهای حومه ای

جزییات جلسه اتاق فکر ریلی درباره تعیین تکلیف قطارهای حومه ای
|

دومین جلسه سال 94 اتاق فکر ریلی، شنبه 30 اردیبهشت ماه با حضور مدیران صنعت ریلی کشور به محوریت معرفی کارگروه حمل و نقل و شهرسازی در ساختمان راه آهن برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در این جلسه، محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن، مهرداد تقی زاده رییس اتاق فکر ریلی، سید حسن موسوی‌نژاد مدیر عامل رجا، سید محمد راشدی معاون مسافری راه آهن و جمعی از کارشناسان، مدیران و فعالان شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی حضور داشتند.

در این نشست، پورسیدآقایی با اشاره به اینکه یکپارچه سازی از مهمترین مزیت های ادغام دو وزارتخانه راه و شهر سازی بوده است، گفت: بحث بسیار مهمی که همیشه در جلسات بر روی آن صحبت شده است تعامل صنعت حمل و نقل و شهرسازی است. این بحت از ابتدایی که این دو وزارتخانه با هم ادغام شدند وجود داشته است و دارد.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه زمانی می شود اقداماتی خوب انجام داد که یکپارچه سازی مکانی و سیاستی رخ دهد، عنوان کرد: امروزه ما شاهد یک دوگانگی هستیم. یک طرف شورای عالی شهرسازی وجود دارد که به وزرات راه ارتباط دارد و در طرف دیگر شورای عالی ترافیک است که خود را متولی همه چیز می داند و زیر نظر وزارت کشور است.

وی با اشاره به اینکه باید متولی اجرای طرح های حمل و نقلی مشخص گردد، تصریح کرد: برخی از مسئولان حمل و نقل حومه ای را بر عهده شهرداری می دانند و حتی شهرداری هم به دنبال آن است که ایستگاه راه آهن تهران را در اختیار بگیرد.

معاون وزیر راه با اشاره به قوانینی که در چهار الی پنج سال اخیر تصویب شده است بیان داشت: بر اساس قوانین حاضر شهرداری متولی حمل و نقل حومه ای است این در حالی است که شهرداری بر اساس قانون اجازه ندارد خارج از حوزه شهر خود فعالیت کند.

در ادامه وحید علی قارداشی، مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن در این خصوص ابراز داشت: امروزه با تعاملات صورت گرفته اتفاقات خوبی افتاده است اما مشکلات زیادی وجود دارد مثلا شرح خدمات نداریم، در مطالعات که صورت گرفته تناقض زمانی وجود دارد و بعضی از مطالعات از لحاظ زمانی قدیمی هستند.

دراین جلسه عباس قربانعلی بیک معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن نیز با بیان اینکه باید در این زمینه کار فرهنگی شود، گفت: اطلاع رسانی در این حوزه مسئله مهمی است به طور مثال می توان مستندات در خصوص قطارهای حومه ای راه آهن های موفق جهان را جمع و در اختیار نمایندگان مجلس قرار دارد.

وی ابراز داشت: امروزه قطار سریع السیر از قطار حومه ای باید مهم تر باشد زیرا قطار سریع السیر می تواند در حوزه مسکن و یا در بخش انتقال جمعیت پایتخت موفق عمل کند.

در این جلسه سید حسن موسوی نژاد، مدیر عامل شرکت رجا هم در خصوص قطار حومه ای گفت: در مقوله قطار حومه ای باید به موضوع گردشگری هم توجه کرد.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه باید کم کم به سمتی برویم که از نفت و  تک محصولی بودن خارج شویم می توان به تعامل قطارهای حومه ای و گردشگری نگاه داشت.

شایان ذکر است در این جلسه موضوعات دیگری همچون طرح قابلیت سازی شرکت راه آهن  و آرمان های شرکت راه آهن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین اعضای حاضر با بحث و تبادل نظر بهترین راه حل تعیین تکلیف در خصوص قطار حومه ای را قرار گرفتن این مقوله در برنامه ششم توسعه مطرح کردند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • پاسخ

    متاسفانه این اقدام بدلیل عدم سود دهی و بازگشت سرمایه و عدم نیاز در حال حاضر مغایربا اصول مقاومت اقتصادی است ولی چنان توجیه می کنند گویی این اقدام یکی از طرحهای بسیار مهم مملکتی است که تا کنون همه بی توجه بودند و فقط این دوره به فکرشون رسیده کهقطار های حومه راه اندازی کنند

  • پاسخ

    اگر متولی مترو شهرداری می باشد قطعا قطار های حومه ای را باید به شهرداریها واگذار نمود. چرا که سیستم های بهره برداری و سیر و حرکت قطار های حو مهای باید مشابه مترو باشد درصورتیکه سیر و حرکت در راه آهن هنوز سنتی بوده و از بلاک بندی در مسیر استفاده نمی کنند لذا اگر متولی قطار های حومه ای شرکت راه آهن باشد نه تنها از ظرفیت واقعی مسیر نمی تواند استفاده نمایند کما اینکه در حال حاضر نتوانسته از ظرفیت واقعی بطور مثال تهران مشهد استفاده نماید لذا بهره وری چندانی نخواهد داشت و صرفا هر ساعت یا دو ساعت یک بار قطار مسافری انهم از نوع فرسوده و قدیمی اعزام خواهد نمود.