◄ احداث دو تونل 1650 متری در سختترین محیطهای راهآهن قزوین- رشت
با تلاش وتخصص مهندسان ایرانی احداث دو دستگاه تونل به طول 1650 متر در راهآهن قزوین- رشت واقع در یکی از سختترین محیطهای زمینشناسی منطقه رودبار به اتمام رسید
خادمی اضافه کرد: وجود آب های فراوان زیرزمینی، ساختار متغیر زمین شناسی در منطقه رودبار از عوامل اصلی طولانی شدن حفر تونل ها بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول این دو دستگاه تونل گفت: تونل های سه و پنج در قطعه 4 الف محور در محدوده رودبار قرار دارند که اولی به طول 598 متر و دیگری به طول هزار و 52متر است و حفاری هر کدام از با توجه به موارد یاد شده 10 سال به طول انجامیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه توان مهندسان ایرانی در این زمینه را شایان توجه دانست و تاکید کرد: با توجه به پیشنهادهای فراوان برای به کارگیری متخصصان خارجی، طراحی، عملیات حفاری و ایمن سازی این دو دستگاه تونل به دست متخصصان و مهندسان ایرانی صورت گرفته است.
خادمی حجم عملیات در این دو دستگاه تونل را قابل توجه ارزیابی کرد و افزود: 2 هزار و 500 تن قاب، هزار و 670 تن آرماتور، 415 تن مش و 25 هزار و 800 متر مکعب بتن در احداث این تونل ها به کار رفته است.
راه آهن قزوین- رشت دارای 52 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر است و با اتمام کار این دو دستگاه پیشرفت فیزیکی تونل ها به 98 درصد رسید