◄ افتتاح کدام پروژه ها ریلی به دهه فجر امسال می رسد؟
متوسط عملیات ریلگذاری در کشور در این ۱۰ سال ۱۶۳ کیلومتر در سال بوده است و بالاترین رکورد در سال ۸۸ بوده است که ۲۵۸ کیلومتر ریلگذاری داشتیم درحالیکه امسال تا همین زمان ۴۵۰ کیلومتر عملیات ریلگذاری انجام شده است.
به گزارش تین نیوز خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با هفتهنامه حملونقل در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت پنج پروژه ریلی و زمان افتتاح انها توضیح داد.
وی با بیان اینکه امسال در بخش ریلی اتفاقات خوبی برای کشور افتاده است، ادامه داد: منهای اینکه این پروژهها چه زمانی به بهرهبرداری خواهد رسید هدف توسعه رفاه اجتماعی و اتصال مراکز استانهای پرجمعیت به شبکه ریلی بوده که در حال انجام است.
خادمی با بیان اینکه کاری که در این دو سال انجام شد کاری چندینساله است و هنوز خیلیها باور ندارند که توانستهایم ریل را به برخی استانها برسانیم، در خصوص جزییات این 5 پروژه، گفت:عملیات اجرایی تعدادی از این پروژهها به اتمام رسیده و شکر خدا در همدان اتصال ریلی برقرار شده است و قطار در رفتوآمد است. در کرمانشاه نیز کار زیرکوبی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای کشور ادامه داد:این راهآهن یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی شرق به غرب است که با تکمیل محور فیروزان-کرمانشاه بهزودی شهر کرمانشاه به شبکه ریلی متصل میشود. البته ما اعلام کردهایم این پروژه آماده بهرهبرداری است اما بین ما و بهرهبردار که راهآهن جمهوری اسلامی ایران باشد اختلافنظر وجود دارد و اکنون در حال رفع نواقص هستیم.
وی ادامه داد: ریل کرمانشاه هم ازنظر تکمیل ایستگاه مسافری و هم تکمیل خود ریل از باقی استانها جلوتر است. در ارومیه از ۹۵ کیلومتر مسیر بین نقده تا ارومیه نزدیک به ۴۰ کیلومتر عملیات زیرکوبی انجام شده است و برنامه اصلی ما افتتاح در دهه فجر بود اما با کمی تأخیر تا قبل از پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.
خادمی ادامه داد: وضعیت ایستگاه مسافری هماکنون به ۹۵ درصد تکمیل فیزیکی رسیده است و از آنجاییکه تصمیم جدید این است که پروژهها به نسبت سال گذشته تکمیلتر شود و بعد آن را به افتتاح برسانیم با کمی تأخیر به بهرهبرداری خواهد رسید.
خادمی گفت:در آذربایجان شرقی نیز برنامه این بود که ریل را به بستانآباد برسانیم و لازم بود که ۱۳۵ کیلومتر ریلگذاری داشته باشیم که فقط پنج کیلومتر آن در سال گذشته انجامشده بود و تا امروز نزدیک به ۸۰ کیلومتر آن انجامشده است و امیدواریم ۵۰ کیلومتر باقیمانده را تا پایان سال انجام دهیم. سختترین پروژههای ما هم اتمام ریل قزوین به رشت و آذربایجان شرقی است. در آذربایجان شرقی تونلهای زیادی داریم که با حجم عملیات گستردهای در حال ساخت است و در پروژه رشت هم ۲۸ کیلومتر تونل داشتیم و ۹ کیلومتر پل بزرگ و نزدیک به ۲۸ میلیون مترمکعب خاکبرداری.
خادمی گفت:در پروژه سد کرخه به این عظمت ۳۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی داشتیم اما هر یک از این پروژهها بهتنهایی رقمی نزدیک به این مقدار عملیات خاکریزی دارند. درمجموع در این پنج پروژه ۱۱۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده است که سه برابر سد کرخه از لحاظ حجمی میشود.
وی ادامه داد: در این پنج پروژه ۵۲ کیلومتر تونل و نزدیک به ۱۷ کیلومتر پل خاص زده شده است که در نوع خود زیباترین و طولانیترین و فنیترین پلها است. قرار بود تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۵ هزار کیلومتر ریل داشته باشیم که در حال حاضر ۱۱ هزار کیلومتر ریل داریم. این بدان معنا است که باید هزار کیلومتر ریل در سال بسازیم اما درحالحاضر متوسط ساخت ریل در کشور ۱۷۰ کیلومتر است و ۸۰۰ کیلومتر از برنامه ریلی عقب هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:باید تأیید کنم متوسط عملیات ریلگذاری در کشور در این ۱۰ سال ۱۶۳ کیلومتر در سال بوده است و بالاترین رکورد در سال ۸۸ بوده است که ۲۵۸ کیلومتر ریلگذاری داشتیم درحالیکه امسال تا همین زمان ۴۵۰ کیلومتر عملیات ریلگذاری انجام شده است.
وی ادامه داد: ما ظرفیت ریلگذاریمان در کشور آماده نیست و حتی در بخش تولید تجهیزات و ادوات در ساخت ریل با مشکل و کمبود مواجه هستیم. برای مثال تنها ۳ کارخانه تراورس در کشور وجود دارد که این سؤال به وجود میآید که چرا فقط باید سه کارخانه تراورس در کشور وجود داشته باشد؟ برای اینکه نیاز بیشتر از این نبوده است و اکنون که قصد ریلگذاری در حجم بالا را داریم مشکل پیش میآید.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: درواقع توان فنی و اجرایی ما با توان تولید همسان نبوده است. یکی دیگر از دلایل عقبماندگی از برنامه، هم تأمین اعتبار است که باید برای آن راهکار داشت.