◄ تامین مالی از راه فاینانس، کار راحتی نیست
در بحث تأمین مالی خارجی درزمینه راهآهن چارهای نداریم که از فاینانس شرکتهای خارجی استفاده کنیم اما اینطور نیست که دستمان در این زمینه کاملا باز باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت زیربناهای کشور با تشریح برخی از گلوگاههای عمرانی برای اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی گفت: برخی دوستان فکر میکنند که تأمین فاینانس خیلی راحت است. باید گفت فاینانس هم یک پول قرضی است که باید پس داده شود و ممکن است بعد از اجرا تنفس دوساله و سهسالهای داشته باشیم و بعد از آن باید مبلغ را پس دهیم و باید در کشور ظرفیت بازگشت آن وجود داشته باشد.
به گزارش تیننیوز خیرالله خادمی که با هفتهنامه حملونقل گفتوگو کرده میافزاید:در بحث تأمین مالی خارجی درزمینه راهآهن چارهای نداریم که از فاینانس شرکتهای خارجی استفاده کنیم اما اینطور نیست که دستمان در این زمینه کاملا باز باشد.
او گفت: نمیتوانیم پولی را قرض کنیم و بعد نتوانیم آن را پس دهیم. تمام تلاش ما این است که در این شرایط برای بخش زیرساخت به دنبال فاینانس باشیم تا بتوانیم در این شرایط کسری منابع، کارگاهها را فعال نگه داریم اما این نگاه غلط است که تأمین اعتبار پروژهها با فاینانس کار راحتی است.
او در پاسخ به سوالی در مورد روند پیشرفت کار عمرانی در پروژههای ریلی یاد شده گفت: عملیات اجرایی تعدادی از این پروژهها به اتمام رسیده و در همدان اتصال ریلی برقرار شده است و قطار در رفتوآمد است. در کرمانشاه کار زیرکوبی انجام شده است. این راهآهن یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی شرق به غرب است که با تکمیل محور فیروزان-کرمانشاه بهزودی شهر کرمانشاه به شبکه ریلی متصل میشود. البته ما اعلام کردهایم این پروژه آماده بهرهبرداری است اما بین ما و بهرهبردار که راهآهن جمهوری اسلامی ایران باشد اختلافنظر وجود دارد و اکنون در حال رفع نواقص هستیم.
خادمی افزود: در آذربایجان شرقی نیز برنامه این بود که ریل را به بستانآباد برسانیم و لازم بود که ۱۳۵ کیلومتر ریلگذاری داشته باشیم که فقط پنج کیلومتر آن در سال گذشته انجامشده بود و تا امروز نزدیک به ۸۰ کیلومتر آن انجامشده است و امیدواریم ۵۰ کیلومتر باقیمانده را تا پایان سال انجام دهیم.
خادمی سختترین پروژههای ما هم اتمام ریل قزوین به رشت و آذربایجان شرقی است. در آذربایجان شرقی تونلهای زیادی داریم که با حجم عملیات گستردهای در حال ساخت است و در پروژه رشت هم ۲۸ کیلومتر تونل داشتیم و ۹ کیلومتر پل بزرگ و نزدیک به ۲۸ میلیون مترمکعب خاکبرداری انجام شده است.
خادمی تاکید کرد:متوسط عملیات ریلگذاری در کشور در این ۱۰ سال ۱۶۳ کیلومتر در سال بوده است و بالاترین رکورد در سال ۸۸ بوده است که ۲۵۸ کیلومتر ریلگذاری داشتیم درحالیکه امسال تا همین زمان ۴۵۰ کیلومتر عملیات ریلگذاری انجام شده است.
او افزود: ما ظرفیت ریلگذاریمان در کشور آماده نیست و حتی در بخش تولید تجهیزات و ادوات در ساخت ریل با مشکل و کمبود مواجه هستیم. برای مثال تنها ۳ کارخانه تراورس در کشور وجود دارد که این سؤال به وجود میآید که چرا فقط باید سه کارخانه تراورس در کشور وجود داشته باشد؟ برای اینکه نیاز بیشتر از این نبوده است و اکنون که قصد ریلگذاری در حجم بالا را داریم مشکل پیش میآید.
وی اضافه کرده است : توان فنی و اجرایی ما با توان تولید همسان نبوده است. یکی دیگر از دلایل عقبماندگی از برنامه هم تأمین اعتبار است که باید برای آن راهکار داشت.
خادمی در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای تامین منابع مالی این پروژهها چیست؟ گفت: ما میتوانیم درزمینه ساخت آزادراهها در کشور از مشارکت استفاده کنیم؛ اما از آنجایی که سودآوری پروژههای ریلی کم است کسی برای مشارکت کاندیدا نمیشود و باید با پول دولت ساخته شود. ما هم به دلیل کسری اعتبارات دولتی اولویتبندی کردیم که کدام پروژهها اول ساخته شود و از آنجایی که تعداد پروژههای ریلی درحال ساخت زیاد بود آنهایی را که پیشرفت فیزیکی بیشتری داشتند و همچنین برای شبکه ریلی کشور مؤثر هستند انتخاب کردیم.