◄ اتصال به ارمنستان 50 کیلومتر کوتاهتر میشود
با اتمام محور تبریز-اسپیران؛ اتصال به ارمنستان 50 کیلومتر کوتاهتر میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از محور تبریز- اسپیران گفت: با تکمیل این محور علاوه بر کاهش 50 کیلومتری مسیر نسبت به محور موجود، بااتصال شهر تبریز به مرز کشور ارمنستان رونق گردشگری منطقه ارسباران و بهبود ترانزیت بینالمللی کالا و مسافر را شاهد خواهیم بود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، خیراله خادمی به همراه نایبرئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در بازدید از محور تبریز- اسپیران با تاکید بر اهمیت این محور در ترانزیت بینالمللی کالا و مسافر گفت: محور تبریز- اسپیران- آقبابا- خاروانا- نوردوز به طول 145 کیلومتر، شهر تبریز را به نوار مرزی و کشور ارمنستان متصل میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی کاهش زمان سفر را از مزایای مهم این محور برشمرد و افزود: کاهش 50 کیلومتری فاصله در مقایسه با محور موجود موجب کاهش مدتزمان سفر و صرفهجویی در سوخت میشود.
وی بهبود وضعیت حملونقل بینالمللی را به مزایای بهرهبرداری از این محور اضافه کرد و گفت: محور تبریز- اسپیران در افزایش و بهبود ترانزیت کالاو مسافر بین ایران و کشور ارمنستان موثر است و موجب رونق صنعت گردشگری منطقه ارسباران و بهرهمند شدن 600 روستای حدفاصل تبریز و منطقه ارسباران از مزایای این محور خواهد شد.
خادمی در توضیح وضعیت قطعات این پروژه اشاره کرد: این بزرگراه شامل پنج قطعه است که بیشترین عملیات اجرایی در قطعه دو به طول 12 کیلومتر در محدوده اسپیران در حال اجرا است و پیشرفت فیزیکی آن 90 درصد است.
وی افزود: 97 درصد از عملیات خاکی و حدود هشت کیلومتر سابگرید در این محدوده اجراشده، اساس و زیراساس با 85 درصد پیشرفت فیزیکی و اجرای ابنیه فنی نیز با 98 درصد پیشرفت فیزیکی در این قطعه در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص قطعه 3 این محور اظهار کرد: این محدوده از منطقه اسپیران تا آق بابا به طول 10 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 5 درصد است که تاکنون 311 هزار مترمکعب خاکبرداری، 10 هزار مترمکعب خاکریزی و 400 مترمکعب بتنریزی در آن صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه هزینههای تملک اراضی و مستحدثات این محدوده را بالا دانست و کمبود اعتبار را از عوامل اساسی کند شدن روند علمیات اجرایی اعلام کرد.
خادمی در پایان بیان کرد: قطعه چهار پروژه به طول 33 کیلومتر در مرحله بازنگری مطالعات و طراحی مسیر است و مطالعات باقی محور نیز به طول 80 کیلومتر از طرف اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی صورت گرفته و در صورت تخصیص اعتبار کافی و تامین مالی به مناقصه خواهد رفت.