◄ خطراهآهن رشت-قزوین به زودی به بهرهبرداری میرسد
خطراهآهن رشت- قزوین چند روز دیگر به بهرهبرداری میرسد که شامل طولانیترین پل ریلی کشور و اقدامات مهندسی پیچیدهای است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی ساختمان مرکزی راهآهن رشت گفت: خط آهن رشت- قزوین چند روز دیگر به بهرهبرداری میرسد که شامل طولانیترین پل ریلی کشور و اقدامات مهندسی پیچیدهای است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روزنامه کیهان، خیراله خادمی در حاشیه بازدید از ایستگاه مرکزی خط راهآهن رشت گفت: برای خط آهن قزوین-رشت با 185 کیلومتر ریلگذاری، هشت ایستگاه، 28 کیلومتر تونل، 9 کیلومتر پل و 22 میلیون مترمکعب خاکبرداری بیش از هزار و 850 میلیارد تومان از اعتبارات دولتی هزینه شده و ارزش فعلی این طرح حدود شش هزار میلیارد تومان است.
وی افتتاح این طرح را زمینه تحقق کریدور نوستراک یا شمال جنوب دانست و افزود: این مسیر از رشت در دو جهت، یکی بهسوی انزلی و دیگری تا آستارا پیش خواهد رفت تا علاوه بر اتصال به بندر انزلی، زمینه تحقق مسیر ریلی نوستراک مهیا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خط آهن قزوین-رشت را به لحاظ موقعیت جغرافیایی و استراتژیک منحصر دانست و افزود: فراهم شدن امکان حمل 10 میلیون مسافر و 20 میلیون تن کالا در سال دستاوردی است که موقعیت ترانزیتی و منطقهای کشور را به نحو چشمگیری ارتقاء خواهد داد.
وی همچنین از پیشرفت 25 درصدی فاز نخست خط آهن رشت-انزلی خبر داد و افزود: ساخت خطآهن این مسیر 40کیلومتری در دو فاز طراحیشده و در فاز دوم آن نیز پیمانکار مستقر است و پیشبینی میشود در یک دوره سیماهه به اتمام برسد.
پیشازاین جواد حقلطفی، مدیرکل راهوشهرسازی قزوین گفته بود: قرار است اواسط اسفندماه جاری در مراسمی با حضور معاون اول رئیسجمهوری سیر قطار در این مسیر آغاز شود و مسافران نوروزی امسال میتوانند با این قطار به سفر بروند.
همچنین حقلطفی افزوده بود: سرعت قطارهای مسافری در این مسیر 160 کیلومتر بر ساعت پیشبینیشده و قابلیت جابهجایی یکمیلیون مسافر در سال را دارد.