تکمیل راه آهن دورود- خرم آباد در 40 ماه
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه آهن دورود- خرم آباد خبر داد: با توجه به قرارگرفتن این خط آهن مهم در لیست پروژه های اولویت دار ریلی کشور و با برگزاری جلسات متعدد در شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه و حل شدن مشکلات قراردادی این پروژه، مقرر شد با تامین اعتبار مورد نیاز از محل تهاتر نفت این پروژه ظرف مدت 40ماه تکمیل شود که لازم است از ظرفیت های اعتباری مازاد نیز برای تکمیل پروژه در زمان مشخص شده منابع مالی تزریق شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه آهن دورود- خرم آباد خبر داد: با توجه به قرارگرفتن این خط آهن مهم در لیست پروژه های اولویت دار ریلی کشور و با برگزاری جلسات متعدد در شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه و حل شدن مشکلات قراردادی این پروژه، مقرر شد با تامین اعتبار مورد نیاز از محل تهاتر نفت این پروژه ظرف مدت 40ماه تکمیل شود که لازم است از ظرفیت های اعتباری مازاد نیز برای تکمیل پروژه در زمان مشخص شده منابع مالی تزریق شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز در سفر به استان لرستان به همراه دکتر زیویار استاندار لرستان از راه آهن دورود- خرم آباد بازدید کرد و دستور لازم برای شروع مجدد عملیات اجرایی پروژه را صادر کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی این مسیر ریلی را با توجه به ویژگی های منحصر به فرد اجرایی یک ابر پروژه ریلی اعلام کرد و گفت: راه آهن دورود- خرم آباد به طول 114 کیلومتر با هدف اتصال شهرهای استان لرستان به شبکه ریلی کشور طراحی شده است و با توجه به حجم روز افزون تقاضای ترانزیت بار و مسافر در مناطق غرب و جنوب غربی کشور، احداث این مسیر ریلی و تکمیل شدن آن تا اندیمشک نقش مهمی در افزایش ظرفیت ترانزیت کریدور شمال- جنوب در غرب کشور دارد و موجب افزایش ظرفیت شبکه راه آهن کشور و بهره مندی از امکانات و ظرفیت های بندر امام خمینی شود.
وی این خط آهن را بخشی از طرح راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک اعلام کرد و گفت: تکمیل شدن این مسیر ریلی و اتصال آن به اندیمشک نقش مهمی در رفع تنگناهای راه آهن جنوب کشور بر عهده دارد که با افزایش ظرفیت های ترانزیتی بار امکان جا به جا یی 40 میلیون تن بار سالانه از بندر امام خمینی از طریق راه آهن فراهم می شود.
خادمی ادامه داد: این مسیر ریلی از نظر حجم عملیات اجرایی یکی از طرح های ریلی سنگین کشور است که دارای 32 کیلومتر تونل است و طولانی ترین تونل اجرایی خاورمیانه در بخش ریلی نیز در این مسیر قرار گرفته است. 20 دستگاه پل های خاص متعدد به طول 3.5 کیلومتر در آن اجرا می شود و حجم عملیات خاکی آن25 میلیون متر مکعب تخمین زده شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای راه آهن دورود- خرم آباد افزود: در سال های آغازین اجرای این پروژه تامین اعتبار مورد نیاز از محل سهام فولاد خوزستان صورت می گرفت و روند تامین منابع مورد نیاز با مشکلی مواجه نشد. در ادامه پس از اتمام ظرفیت اعتباری مذکور روند تخصیص اعتبار از منابع عمومی کاهش یافت و این امر موجب رکود عملیات اجرایی در چند سال گذشته و تعطیلی بخش های مختلف و مهم پروژه شد.
وی از تامین اعتبار مورد نیاز این مسیر ریلی از محل تهاتر نفت خبر داد و گفت: با پیگیری های مستمر و با عنایت به ایجاد ظرفیت های اعتباری تهاتر نفت در قانون بودجه کشور، این پروژه ملی در لیست طرح های اولویت دار ریلی برای استفاده از این ظرفیت قرار گرفت و در بازدید امروز دستورات لازم مبنی بر شروع مجدد عملیات اجرایی پروژه صادر شد.
خادمی همچنین حل مشکل تامین مکفی شرایط قرارداد پروژه طی جلسات متعدد در سازمان برنامه و بودجه کشور را یکی دیگر از علل شروع مجدد این پروژه ذکر کرد و ادامه داد: مشکلات قراردادی راه آهن دورود- خرم آباد در شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه با ارایه گزارش ها و استدلال های منطقی حل و فصل شد و با رفع شدن مشکل تعادیل قراردادی، شرایط مناسبی برای امکان جذب اعتبارات در نظر گرفته شده فراهم شد.
وی زمان اتمام عملیات قرارداد این قطعه بر اساس الزام اعلام شده را 40 ماه اعلام کرد و گفت: با توجه به زمان در نظر گرفته شده و اعتبار مورد نیاز این طرح لازم است از ظرفیت های اعتباری مازاد برای تامین منابع مالی مورد نیاز این پروژه و تکمیل آن در زمان مقرر بهره گرفته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان محرومیت زدایی و اشتغال زایی منطقه ای و تخصصی در حوزه ریلی کشور، تسهیل در جابجایی بار و مسافر، کاهش تصادفات جاده ای منطقه ای و اتصال به راه آهن غرب کشور از طریق آنتن اتصالی بروجرد و امتداد آن را از دیگر مزایای تکمیل راه آهن دورود- خرم آباد اعلام کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی این مسیر ریلی را با توجه به ویژگی های منحصر به فرد اجرایی یک ابر پروژه ریلی اعلام کرد و گفت: راه آهن دورود- خرم آباد به طول 114 کیلومتر با هدف اتصال شهرهای استان لرستان به شبکه ریلی کشور طراحی شده است و با توجه به حجم روز افزون تقاضای ترانزیت بار و مسافر در مناطق غرب و جنوب غربی کشور، احداث این مسیر ریلی و تکمیل شدن آن تا اندیمشک نقش مهمی در افزایش ظرفیت ترانزیت کریدور شمال- جنوب در غرب کشور دارد و موجب افزایش ظرفیت شبکه راه آهن کشور و بهره مندی از امکانات و ظرفیت های بندر امام خمینی شود.
وی این خط آهن را بخشی از طرح راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک اعلام کرد و گفت: تکمیل شدن این مسیر ریلی و اتصال آن به اندیمشک نقش مهمی در رفع تنگناهای راه آهن جنوب کشور بر عهده دارد که با افزایش ظرفیت های ترانزیتی بار امکان جا به جا یی 40 میلیون تن بار سالانه از بندر امام خمینی از طریق راه آهن فراهم می شود.
خادمی ادامه داد: این مسیر ریلی از نظر حجم عملیات اجرایی یکی از طرح های ریلی سنگین کشور است که دارای 32 کیلومتر تونل است و طولانی ترین تونل اجرایی خاورمیانه در بخش ریلی نیز در این مسیر قرار گرفته است. 20 دستگاه پل های خاص متعدد به طول 3.5 کیلومتر در آن اجرا می شود و حجم عملیات خاکی آن25 میلیون متر مکعب تخمین زده شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای راه آهن دورود- خرم آباد افزود: در سال های آغازین اجرای این پروژه تامین اعتبار مورد نیاز از محل سهام فولاد خوزستان صورت می گرفت و روند تامین منابع مورد نیاز با مشکلی مواجه نشد. در ادامه پس از اتمام ظرفیت اعتباری مذکور روند تخصیص اعتبار از منابع عمومی کاهش یافت و این امر موجب رکود عملیات اجرایی در چند سال گذشته و تعطیلی بخش های مختلف و مهم پروژه شد.
وی از تامین اعتبار مورد نیاز این مسیر ریلی از محل تهاتر نفت خبر داد و گفت: با پیگیری های مستمر و با عنایت به ایجاد ظرفیت های اعتباری تهاتر نفت در قانون بودجه کشور، این پروژه ملی در لیست طرح های اولویت دار ریلی برای استفاده از این ظرفیت قرار گرفت و در بازدید امروز دستورات لازم مبنی بر شروع مجدد عملیات اجرایی پروژه صادر شد.
خادمی همچنین حل مشکل تامین مکفی شرایط قرارداد پروژه طی جلسات متعدد در سازمان برنامه و بودجه کشور را یکی دیگر از علل شروع مجدد این پروژه ذکر کرد و ادامه داد: مشکلات قراردادی راه آهن دورود- خرم آباد در شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه با ارایه گزارش ها و استدلال های منطقی حل و فصل شد و با رفع شدن مشکل تعادیل قراردادی، شرایط مناسبی برای امکان جذب اعتبارات در نظر گرفته شده فراهم شد.
وی زمان اتمام عملیات قرارداد این قطعه بر اساس الزام اعلام شده را 40 ماه اعلام کرد و گفت: با توجه به زمان در نظر گرفته شده و اعتبار مورد نیاز این طرح لازم است از ظرفیت های اعتباری مازاد برای تامین منابع مالی مورد نیاز این پروژه و تکمیل آن در زمان مقرر بهره گرفته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان محرومیت زدایی و اشتغال زایی منطقه ای و تخصصی در حوزه ریلی کشور، تسهیل در جابجایی بار و مسافر، کاهش تصادفات جاده ای منطقه ای و اتصال به راه آهن غرب کشور از طریق آنتن اتصالی بروجرد و امتداد آن را از دیگر مزایای تکمیل راه آهن دورود- خرم آباد اعلام کرد.
آقای خادمی اول اونایی که زایدی بزرگ کن بعد راه آهن خرم آباد به دورود را در اولویت قرار بده، تو اگر عرضه ساخت راه آهن داری راه آهن شلمچه به بصره را بساز و مردم را در بیابان های عراق آواره نکن. بودجه زیاد آوردی راه آهن رشت به آستارا را بساز وکریدور شمال به جنوب را تکمیل کن چرا برای چاپلوسی و خوشآمد استاندارها منافع ملی را فراموش میکنی.