تهیه طرح احداث پل راه آهن در منطقه کلاله - آغبند توسط ایران و آذربایجان
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: پروتکل های ساخت پل مرزی اتومبیل رو و پل راه آهن در منطقه کلاله-آغبند بر روی رودخانه ارس به امضای معاونین وزیر ایران و آذربایجان رسید و مقرر شد طرح احداث این دو پل در کارگروه فنی-اجرایی و اقتصادی دو کشور تهیه شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: پروتکل های ساخت پل مرزی اتومبیل رو و پل راه آهن در منطقه کلاله-آغبند بر روی رودخانه ارس به امضای معاونین وزیر ایران و آذربایجان رسید و مقرر شد طرح احداث این دو پل در کارگروه فنی-اجرایی و اقتصادی دو کشور تهیه شود.
اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان برای همکاری با ایران در تکمیل کریدور شمال جنوب
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری ن گفت: این نشست با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان و شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر آذربایجان به منظور بررسی و پیگیری موضوعات مندرج در آخرین تفاهم نامه کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شد.
وی بررسی پیشرفت مصوبات جلسه مشترک روسای کمیسیون دو کشور که تابستان سال جاری در آستارای ایران برگزار شد را از مسائل مطرح شده در این جلسه اعلام کرد.
خادمی همچنین از مبادله پروتکل ساخت پل مرزی اتومبیل رو بر روی رودخانه ارس میان دو کشور خبر داد و گفت: احداث این پل در منطقه کلاله-آغبند به امضای طرفین رسید و در این سفر عملیات اجرایی آن آغاز شد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه همچنین همکاری دو کشور در ساخت پل راه آهن بر روی رودخانه ارس را از دیگر دستاوردهای این سفر اعلام کرد و افزود: احداث پل ریلی برای عبور راه آهن جمهوری آذربایجان از خاک ایران نیز به امضای طرفین رسید که بر اساس آن، پلی برای عبور خط آهن بر روی رود ارس با سرمایه گذاری طرف آذربایجانی احداث خواهد شد.
وی افزود: این پل به موازات پل اتومبیل رو احداث می شود.
خادمی ادامه داد: در این دیدار مقرر شد حداکثر تا یک ماه آینده طرح احداث این دو پل در کارگروه فنی-اجرایی و اقتصادی دو کشور تهیه شود و به تصویب طرفین برای اجرا برسد.
یکی از نقاط ورود و خروج این کریدور جدید همین نقطه در نظر گرفته شده یعنی آغبند_کلاله است اما نقطه ورود و خروج دوم علیرغم تاکید طرف آذربایجانی بر احداث آن در منطقه اردوباد از طرف ایران همان مرز فعلی جلفا در نظر گرفته شده است که البته برای مسیر راه آهن مناسب و منطقی است اما برای
تردد زمینی و ناوگان حامل کالا اصلا گزینه مناسبی نیست چراکه هم اکنون هم این مرز جوابگوی ترافیک فعلی نیست و عبور از آن در هر دو سمت آن با کندی و تاخیر چند روزه همراه است چه برسد به آن که با احداث این کریدور جدید بر تعداد ناوگان عبوری هم اضافه گردد که این مرز به حالت قفل خواهد رسید بنابراین بهتر است علاج واقعه قبل از وقوع آن شده و مرز جدید دوم برای عبور زمینی همان نقطه پیشنهادی آذربایجان یعنی اردوباد تعیین و احداث شود تا از ترافیک مرزی جلفا هم کاسته شود و مشکلی بر مشکلات فعلی مرز جلفا اضافه نگردد.