بازدید سایت : ۳۱۴۹۴

احداثفرودگاه‌های جدید در دستور کار قرار ندارد

احداثفرودگاه‌های جدید در دستور کار قرار ندارد

تین نیوز | تا رسیدن به صرفه اقتصادی فرودگاه‌های کشور فاصله زیادی وجود دارد که یكی از دلایل ایجاد فاصله‌های موجود الزام شركت فرودگاه‌های كشور به ارائه سرویس و خدمت در فرودگاه‌هایی است كه در مناطق كوچك واقع شده‌اند و فاقد پتانسیل‌های لازم برای بازده اقتصادی هستند.
 
چندی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی اعلام می کنند که فرودگاه های کشور با استاندارد های بین المللی فاصله دارند و باید در این خصوص برنامه ریزی های لازم در دستور کار قرار گیرد بطوری که برخی از آنان معتقد هستند که بیش از 90 درصد فرودگاه‌های کشور به حالت متروکه درآمده‌‌اند و از 75 فرودگاه فعال درکشور تنها به 12 نقطه پرواز انجام می شود. همچنین بسیاری از فرودگاه‌ها غیر فعال و هواپیماها زمین گیر هستند بنابراین اهمیت خطوط هوایی کشور موجب شد تا برای کسب اطلاعات دقیق تر با حسین اسفندیاری، مشاور اجرایی مدیر عامل فرودگاه های کشور تماس گرفته و جزئیات بیشتر را از زبان او جویا شویم.
 
 در حال حاضر چه تعداد فرودگاه بین المللی و چه تعداد فرودگاه برای پرواز های داخلی در کشور مشغول به فعالیت هستند؟
خوشبختانه هم اکنون 54 فرودگاه فعال در کشور زیرنظر شرکت فرودگا‌ه‌های کشور اداره می‌شود که از این تعداد 8 فرودگاه امام‌خمینی، مشهد، مهرآباد، شیراز، اصفهان، زاهدان، بندرعباس، تبریز بین‌المللی هستند. همچنین از این تعداد 24 فرودگاه با وجود اینکه هم پرواز داخلی و هم خارجی در آن‌ها انجام می‌شود بین‌المللی به حساب نمی‌آیند و به عنوان فرودگاه‌های مرز هوایی شناخته می‌شوند که اردبیل، اراک، آبادان، ارومیه، اهواز، بجنورد، از آن جمله‌‌اند. البته باید اعلام کرد که در 22 فرودگاه دیگر از این تعداد نیز فقط پروازهای داخلی انجام می شود.

 فرودگاه در دست ساخت چطور آیا پروژه ای در دستور کار قرار دارد؟
شش فرودگاه در شهر های بن‌آباد، سقز، ولیعصر، تربت حیدریه، ماکو و آباده در حال ساخت و در حال مطالعه هستند که امیدوارم به زودی بتوانیم در خصوص جزئیات این شش فرودگاه اطلاعات بیشتری را اعلام کنیم.

براساس اعلام شما تنها 54 فرودگاه در کشور فعالیت می کنند اما آمار بیانگر این مهم است که تعداد فرودگاه های کشور بیشتر از این تعداد هستند؟

درست می گویید به غیر از 54 فرودگاه شرکت فرودگاه‌های کشور، 37 فرودگاه زیر نظر دستگاه‌هایی نظیر وزارت نفت، مناطق آزاد و غیره... اداره می شوند و تعدادی از آن‌ها فعال یا غیر فعال هستند که سیری، لاوان، عسلویه، بهرگان، کیش و قشم از آن جمله هستند.

آیا شرکت فرودگاه‌های کشور برنامه‌ای برای افزایش تعداد فرودگاه های کشور دارد یا خیر؟

خیر تا به امروز که چنین برنامه‌ای وجود ندارد اما اگر بخواهم کلی‌تر بیان کنم باید بگویم که هم اکنون به دنبال ساخت فرودگاه جدید نیستیم چراکه نگهداری و توسعه فرودگاه‌های فعلی جز برنامه‌های شرکت فرودگاه‌ها است همچنین توسعه بعضی از فرودگاه‌های فعلی نیز به ما تکلیف شده است. به عنوان مثال به دلیل اینکه دولت قصد داشته است منطقه‌ای را از محرومیت در آورد و رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آن‌جا ایجاد کند اقدام به ساخت فرودگاه در آن منطقه کرده است که به دلیل فراهم نشدن عوامل دیگر نتیجه دلخواه صورت نگرفت.

 آیا برخی از گفته‌ها مبنی بر این که بسیاری از فرودگاه های کشور به متروکه تبدیل شده است صحت دارد؟

باید دقیق تر به این موضوع نگاه شود و من معتقد هستم که این فرودگاه‌ها برای پرواز آماده هستند لذا انجام نشدن پرواز به معنای متروکه بودن آن‌ها نیست زیرا انجام نشدن پرواز به دلیل کمبود ناوگان شرکت‌های هواپیمایی و عدم صرفه اقتصادی در برخی مناطق است. 

اما زمانی که صرفه اقتصادی وجود نداشته باشد دیگر این فرودگاه ها کارایی ندارند و تبدیل به متروکه می شود. نظرتان در این خصوص چیست؟
 ابتدا باید بگویم که صرفه اقتصادی فرودگاه ها را از دو منظر باید مورد بررسی قرار داد، اول از منظر مطالعه وضعیت فرودگاه از نظر درآمد و هزینه که در سال‌های اخیر با برنامه ریزی‌های انجام شده عمده فرودگاه‌های بزرگ با حركت به سوی كسب درآمد های غیر هوانوردی و متنوع سازی منابع درآمدی تا حدی موفق به ایجاد توازن در شرایط درآمد –هزینه ای خود شده‌اند. البته باید در این خصوص توجه داشته باشیم که تا رسیدن به شرایط اقتصادی شدن همه فرودگاه‌ها فاصله زیادی داریم که یكی از دلایل فاصله های موجود الزام شركت فرودگاه‌های كشور به ارائه سرویس و خدمت در فرودگاه‌هایی است كه در مناطق كوچك واقع شده اند و فاقد پتانسیل‌های لازم برای بازده اقتصادی هستند.
 
این که گفته شد از سوی شما پیرو منظر اول بود حال با توجه که گفتید از دو منظر می شود به بحش دوم هم اشاره کنید؟
 بله درست می گویید و اما منظر دیگر صرفه اقتصادی فرودگاه‌‌ها است. فرودگاه به عنوان اولین بستر ایجاد حمل و نقل هوایی در هر منطقه می تواند موجب اثر افزایشی در كلیه فعالیتهای تجاری، فرهنگی، دانشگاهی و...‌شود.
بطور حتم با استقرار فرودگاه ارتباط این شهرها با سایر مناطق كشور افزایش پیدا خواهد کرد که موجب توسعه سریعتر مناطق توسعه نیافته خواهد شد و اگر چه ارائه خدمات به فرودگاه‌های چنین مناطقی بار هزینه ای به شرکت‌ فرودگاه‌های کشورتحمیل می کند اما آثار جنبی وجود فرودگاه موجب شكوفایی اقتصادی منطقه می‌شود.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.