تثبیت اراضی فرودگاه جدید اهواز پس از 7 سال
سرپرست اداره کل املاک و مستغلات از ثبت نهایی اراضی فرودگاه جدید اهواز پس از هفت سال و همچنین ثبت اراضی فرودگاه چابهار خبر داد.
سرپرست اداره کل املاک و مستغلات از ثبت نهایی اراضی فرودگاه جدید اهواز پس از هفت سال و همچنین ثبت اراضی فرودگاه چابهار خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، حسین رفیعی درباره نتایج اقدامات انجام شده توسط اداره کل املاک و مستغلات در حوزه فرودگاههای استان خوزستان و استان سیستان و بلوچستان توضیحاتی را ارائه داد.
وی گفت: فرودگاه فعلی اهواز قدمت بالایی دارد و نزدیک به 60 سال از زمان احداث آن میگذرد. در واقع، فرودگاه در آن زمان برای یک حجم و ظرفیت متناسب با آن طراحی شده بود اما به مرور زمان و با افزایش پروازها و مسافران، اکنون دیگر این فرودگاه پاسخگو نیست و با تنگناها و مسائلی روبرو است. به همین علت، دولت در سال 1389 مصوبهای را برای ساخت یک فرودگاه بینالمللی جدید با آیندهنگری 100 ساله ابلاغ کرد. پس از این مصوبه دولت، در همان سال مکانی در جاده اهواز- بهبهان به وسعت 1229 هکتار جانمایی شد و به فرودگاه اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینکه "از همان زمان دیگر اقدام خاصی در رابطه با ثبت زمین و ساخت فرودگاه انجام نشد" گفت: پس از گذشت هفت سال و در ماههای اخیر، با پیگیری مقامات استانی و بررسیهای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، قرار شد که برای اجرای این مصوبه اقدام شود و سرانجام مذاکرات میان این دو مجموعه به جایی رسید که از حدود سه ماه گذشته به اداره کل اداره کل املاک و مستغلات شرکت ماموریت داده شد که اراضی اختصاص یافته را برای این کار نهایی کند و ما در این زمینه با استاندار خوزستان و نماینده سازمان ثبت جلسهای را برگزار کردیم.
سرپرست اداره کل املاک و مستغلات شرکت افزود: در این جلسه توانستیم 1229 هکتار اراضی قبلی را به 2450 هکتار، یعنی تقریبا دو برابر، افزایش دهیم و در ادامه به طور کامل جانمایی و محدوده آن هم دقیقا مشخص شد.
وی با توجه به اینکه این کار پس از هفت سال بر زمین ماندن با سرعتی بالا انجام شده است، آن را یک موفقیت ارزنده برای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران دانست و گفت: بالاخره توانستیم در جلسهای دیگر با استاندار، این اراضی را به عنوان لایه فرودگاهی در سامانه کاداستر سازمان ثبت؛ جانمایی و به نام شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ثبت کنیم.
رفیعی همچنین درباره رفع مشکل ثبت اراضی فرودگاه فعلی اهواز گفت: درباره فرودگاه فعلی اهواز نیز با وجودی که اراضی آن در لایه کاداستر ثبت شده بود اما این موضوع با اشتباه انجام شده و 90 هکتار آن جامانده بود. بنابراین یکی از کارهایمان این بود که فرودگاه را کاملاً جانمایی و نقشههای آن را تهیه کردیم که با استفاده از نقشههای استاندارد و مختصات آن توانستیم مشکل را حل و به نام شرکت ثبت کنیم.
وی با اشاره به تصمیم دولت برای ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار که میتواند تاثیر بسیار زیادی بر توسعه منطقه و حتی کشور داشته باشد، ادامه داد: کار مشابهی را هم در رابطه با فرودگاه چابهار که در منطقه مکران قرار دارد، انجام دادیم تا زمینه ساخت فرودگاهی وسیع را در این منطقه فراهم کنیم.
رفیعی در این زمینه گفت: زمین اولیه این فرودگاه حدود 1800 هکتار در نظر گرفته شده بود که با مذاکراتی که با مقامات استان سیستان و بلوچستان داشتیم، توانستیم آن را به 2800 هکتار افزایش دهیم و با همکاری استاندار و مدیرکل ثبت استان، آن را ثبت کنیم.
وی به اشاره به اینکه تمام این فعالیتها بدون هزینه و با بهرهگیری از ظرفیتهای سازمان ثبت انجام شده است، گفت: اینها اقدامات قابل توجهی است که در کمتر از دو ماه انجام شده است و در اختیار گرفتن این میزان اراضی فرودگاهی مناسب ثبت شده را میتوان موفقیتهای بزرگی دانست که مستندسازی آنها در حال انجام است.