شرکت فرودگاهها از پیشتازان مستدسازی اراضی است
رحمتالله مهآبادی در سیصد و سی و ششمین جلسه کمیسیون مستندسازی و تعیین بهرهبردار معاونت حقوقی ریاست جمهوری، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را یکی از مجموعههای دولتی پیشتاز در زمینه مستندسازی اراضی عنوان کرد.
رحمتالله مهآبادی در سیصد و سی و ششمین جلسه کمیسیون مستندسازی و تعیین بهرهبردار معاونت حقوقی ریاست جمهوری، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را یکی از مجموعههای دولتی پیشتاز در زمینه مستندسازی اراضی عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در این جلسه که امروز؛ 30 مرداد، به میزبانی شرکت فرودگاهها برگزار شد، درباره فعالیتها و حساسیتهای این شرکت گفت: شرکت فرودگاهها به اذعان مسئولان بزرگترین، حساسترین، تخصصیترین و پرمسئولیتترین شرکت دولتی ایران است که کل آسمان کشور را در اختیار دارد.
وی با اشاره به اینکه به طور میانگین در طول شبانه روز 2500 پرواز در آسمان ایران انجام میشود، گفت: آخرین حرکت مهم و راهبردی ما در زمینه پروازهای عبوری، مربوط به عبور هواپیماهای قطری از آسمان ایران بعد از تحریم کشورهای همسایه بود. این کار با وجود اینکه درآمد زیادی نداشته است، اما از نظر سیاسی و دیپلماسی کمک زیادی به ایران میکند.
مهآبادی افزود: کاری که برای پروازهای قطری انجام دادیم، در حالت عادی شش ماه طول میکشید اما با توجه به اینکه از قبل مسیر هوایی جنوب کشور را پیشبینی کرده بودیم، با تلاش همکارانمان در زمانی بسیار کوتاه آمادگی لازم به وجود آمد و سازمان هواپیمایی بین المللی(ایکائو) نیز از ما تقدیر کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تاکید براینکه طبق گزارشات بینالمللی ، کشورهای جهان و ایران تا 15 سال دیگر فرصت دارند که سهم خود را از بازار جهانی حمل و نقل هوایی بگیرند، گفت: ایران در یک منطقه ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک قرار دارد که مسیرهای هوایی بسیار مهمی از آسمان آن میگذرد. با تلاشهای انجام شده، اکنون به مهمترین آسمان منطقه تبدیل شدهایم و باید سرمایهگذاری زیادی برای آینده انجام دهیم.
وی افزود: ما در گذشته خطوط هوایی محدود و دو طرفهای داشتیم که ایمنی پروازها را به خطر میانداخت. برای همین، طرحی به نام "طرح فراملی آسمان ایرانشهر" را از دوسال قبل آغاز کردیم و در چند فاز توانستیم مسیرهای هوایی را اصلاح کنیم و به این ترتیب ایمنی پروازها افزایش یافته و همچنین با کوتاه شدن مسیر و زمان پرواز، مصرف سوخت و استهلاک قطعات هواپیما و صرفهجویی مالی کاهش چشمگیری صورت گرفته است و این موضوع، افزایش پروازهای عبوری را به دنبال داشته است.
مه آبادی با اشاره به اینکه خرید هواپیمای فلایت چک و بررسی دورهای و منظم سامانههای ناوبری و مسیرهای پروازی، نقش بسیار زیادی در اجرای این طرحها و افزایش ایمنی پروازها داشته است، گفت: امسال پروازهای حج برخلاف سال 94، با آرامش و اطمینان زیادی در حال انجام است، ضمن اینکه علاوه بر رشد پروازهای عبوری رشد چشمگیری را در پروازهای داخلی داشتهایم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: ما در مسائل مربوط به ناوبری و مسیرها هوایی تقریبا کار ناتمامی نداریم و در زمینه رادار و تجهیزات کمک ناوبری نیز خریدهای لازم را انجام دادهایم که در حال ورد به کشور و نصب هستند اما محدودیتهای ما بر روی زمین، به گلوگاه توسعه این صنعت تبدیل شده است.
وی با تاکید براینکه کمیسیون مستندسازی و تعیین بهرهبردار معاونت حقوقی ریاست جمهوری میتواند در زمینه رفع مشکلات اراضی فرودگاهها به یاری شرکت فرودگاهها بیاید، گفت: فرودگاه مهرآباد به عنوان یک سرمایه ملی، روزانه 400 پرواز ا مدیریت می کند، ولی فضای اطراف آن اشغال است و تنها 11 درصد از این منطقه در اختیار شرکت ما قرار دارد. بنابراین درخواست میکنم رفع مشکل اراضی مهرآباد را در اولویت برنامههای خود قرار دهید.
مه آبادی افزود: طبق گزارش نهادهای ذیربط، بعد از سازمان اوقاف، بیشترین فعالیت را برای مستندسازی اراضی خود انجام دادهایم که با همکاری نهادهای ذیربط میتوانیم این کار را از این هم سریعتر انجام دهیم.
به کارگیری ظرفیتهای کمیسیون برای رفع مشکل اراضی فرودگاهها
رئیس کمیسیون مستندسازی و تعیین بهرهبردار معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز در این جلسه با بیان اینکه دستور این جلسه به رفع مسائل مربوط به مستندسازی اراضی فرودگاهها اختصاص دارد، گفت: پیش از این یک تصمیم کلی گرفته شد که به دلیل حساسیت موجود و حفظ جان مسافران و دیگر ملاحظات، محدوده فرودگاهها باید به نام شرکت فرودگاهها مستندسازی شود اما اینکار در عمل با مشکلاتی روبرو شده است.
اسماعیل عباسی با تاکید بر اینکه "باید تا جایی که میشود از ظرفیتهای موجود در کمیسیون برای رفع موانع و برقراری تعامل و تبادل با مجموعههای مختلف از جمله بخش نظامی استفاده کرد" گفت: در این مسیر با کمک نهادهای مربوطه میتوانیم مشکلات را بهتر حل کنیم.
وی افزود: باید در روند مستندسازی فرودگاهها با توجه به پیچیدگی شرایط فرودگاه مهرآباد، اولویت کار را به آن بدهیم و رفع مسائل دیگر فرودگاهها را نیز در کنار آن به پیش ببریم.
سیصد و سی و ششمین جلسه کمیسیون مستندسازی و تعیین بهرهبردار (اموال غیرمنقول دستگاههای اجرایی) با حضور اعضا شامل معاون امور حقوقی دولت، مشاور معاونت حقوقی رئیس جمهوری، معاون حقوقی وزیر راه و شهرسازی، معاون سازمان جنگلهای وزارت جهاد کشاورزی، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد کشور، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل اموال دولتی وزارت امور اقتصادی، رئیس امور حقوقی سازمان برنامه و بودجه، سرپرست امور حقوقی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل حقوقی سازمان ثبت اسناد کشور، مدیرکل سازمان جنگلهای وزارت جهاد کشاورزی، معاون اداره کل اموال دولتی وزارت امور اقتصادی، رئیس امور مستندسازی معاونت حقوق رئیس جمهوری و معاون حقوقی سازمان برنامه و بودجه و همراهی رحمتاله مه آبادی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، غلامحسین باقریان، عضو هیئت مدیره و معاون عملیات هوانوردی، معصومه ابراهیمی، عضو هیئت مدیره و سرپرست دفتر حقوقی، ابراهیم مرادی، عضو هیئت مدیره، سید احمد مومنی رخ، مشاورعالی مدیرعامل، حمیدرضا سیدی، معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی، سعید اکبری معاون عملیات هوانوردی و حسین رفیعی مدیر ساماندهی عرصه و املاک فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد.
گفتنی است این نخستین باری است که این کمیسیون جلسه خود را خارج از دفتر خود برگزار می کند و این موضوع حاکی از اهمیت و حساسیت فرودگاهها و همچنین نویدبخش همکاری هرچه بیشتر اعضای آن در رفع سریعتر مشکلات پیش روی مستندسازی اراضی فرودگاههای کشور است.