برنامهریزی برای تدوین نظامنامه آموزش ایمنی
سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها با تاکید بر اینکه آموزش از پیشنیازهای اصلی ارتقای ایمنی است، از برنامهریزی برای تدوین نظامنامه آموزش ایمنی و نیز برپایی دورههای آموزشی مدون برای کارکنان این شرکت خبر داد.
سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها با تاکید بر اینکه آموزش از پیشنیازهای اصلی ارتقای ایمنی است، از برنامهریزی برای تدوین نظامنامه آموزش ایمنی و نیز برپایی دورههای آموزشی مدون برای کارکنان این شرکت خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی، محمد الهینیا، سرپرست جدید مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره مهمترین دغدغهها و برنامههای این اداره عنوان کرد: از نیمههای دوم دهه 90 میلادی سازمان ایکائو از مدیریت ایمنی به عنوان حلقه مفقوده صنعت هواپیمایی یاد کرد. با اینکه پس از جنگ جهانی دوم تلاش بر این بود تا تمام ساز و کارهای ایمنی و ضوابط بین المللی؛ از صلاحیت کارکنان کلیدی صنعت هوایی تا طراحی و ساخت فرودگاهها و کنترل ترافیک هوایی و... ایمنی لازم را داشته باشند ولی ایکائو جای مدیریت ایمنی را که فراتر از ایمنی است، خالی دید و بر آن تاکید کرد.
الهی نیا با بیان اینکه "در مدیریت ایمنی تلاش میشود که به طور مستمر ارزیابی و مشخص شود که ایمنی در چه وضعی قرار دارد و قصد ما نگهداشت یا کاهش یا ارتقای ایمنی برای رسیدن به سطحی منطقی و پایداراست" افزود: ایکائو در مدیریت ایمنی رابطه اقتصاد و ایمنی را پذیرفته است که یکی به نفع دیگری کنار برود و میزان آنها بالانس دائمی باشد. مدیریت ایمنی پایش دایمی سطح ایمنی و شناسایی ابزارهای دستیابی به ایمنی پایدار است که برای استقرار آن پیشنیازهایی را تعریف کردهاند.
سرپرست جدید مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: لازم است کارکنان فعال در یک مجموعه ازجمله شرکت فرودگاهها نقش خود را در ایمنی بدانند، چراکه نقش افراد درایمنی متفاوت است و برخی نقششان مستقیم و کلیدی و برخی پایینتر و غیرمستقیم است.
وی افزود: برای اینکه کارکنان شرکت فرودگاه ها با نقش خود در ایمنی آشنا شوند، باید از دورههای آموزشی استفاده شود تا برای استقرار مدیریت ایمنی هر رده شغلی برنامهریزی جداگانهای انجام شود.
الهی نیا با بیان اینکه "پیش نیاز دیگر، مدیریت ایمنی گزارشدهی است" گفت: این گزارشدهی به دو شکل داوطلبانه و اجباری انجام میشود و شرکت را با خطرات احتمالی آشنا میکند.
سرپرست جدید مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از مدیران ایمنی به عنوان سربازان خط مقدم حفاظت و ایمنی یاد کرد و افزود: این افراد که یک دهه از فعالیتشان در فرودگاهها میگذرد، کارهای بزرگی انجام دادهاند که مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه "یکی از حوزههای مرتبط با مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها، کنترل ترافیک هوایی است" گفت: با اینکه مجموعه مراقبت پرواز از سالها قبل دارای نظام گزارشدهی بوده است، ولی باید شرایط استقرار مدیریت ایمنی را در این مرکز فراهم کنیم.
الهینیا همچنین از برنامهریزی برای استقرار سیستم مدیریت ایمنی متصل به ستاد در مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی خبر داد و افزود: یکی دیگر از پیشنیازهای مدیریت ایمنی، راهاندازی ساختار مرکزی مدیریت در ستاد است که به تدوین و پیگیری اجرای سیاستها و تحلیل بررسیها بپردازد و متولی اجرای برنامههای کلان باشد. هنوز این ساختار ساماندهی مناسبی نشده است و نتوانسته پاسخگوی نیازها و فعالیتهای حوزه ایمنی باشد.
سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: اولین برنامه اداره مدیریت ایمنی، تدوین نظامنامه آموزشی ایمنی و برگزاری دورههای آموزشی مدون و سپس استقرار سیستم گزارشدهی بنابر ضرورتها و سیاستهای کلان است.