فرارسیدن زمان پژوهشهای آیندهنگارانه هوانوردی کشور
پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات هوانوردی تاکید دارد که برای دستیابی به استانداردهای بینالمللی باید در پژوهشهای این حوزه از آیندهنگری کلاسیک به آیندهنگاری نوین در عرصه مدیریت دانش بپردازیم.
پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات هوانوردی تاکید دارد که برای دستیابی به استانداردهای بینالمللی باید در پژوهشهای این حوزه از آیندهنگری کلاسیک به آیندهنگاری نوین در عرصه مدیریت دانش بپردازیم.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی شرکت فردگاهها و ناوبری هوایی ایران امیر صابری ورزنه، کارشناس مخابرات و فناوری اطلاعات فرودگاه بندرعباس و از پژوهشگران این حوزه با تاکید بر اینکه در پژوهشهای کلاسیک به کشف نیازهای آتی درحوزههای سختافزاری، نرمافزاری و مغزافزاری میپردازیم، گفت: در پژوهشهای نوین، به عنوان نمونه در بحث از فرودگاههای هوشمند، دیگر سرویسها مستقل از هم نیستند بلکه با هم تعامل اطلاعاتی دارند و سرویسهای جدیدی را ارائه میکنند.
این پژوهشگر که دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر و صاحب مقالات و طرحهای پژوهشی متعدد است، افزود: در پژوهشهای نوین به مدیریت تلفیقی در مقابل مدیریت یکپارچه توجه میشود و ایمنی به مدیریت اطلاعات و برعکس وابسته میشود.
صابری ورزنه درباره مقاله اخیر خود در حوزه امنیت که برگزیده کارگاه آموزشی تهدیدات سایبری در صنعت هوانوردی شده است، توضیح داد: این مقاله «چالش و راهکار امنیتی سرویس E-FPL متصل به بستر AFTN در برابر تهدیدات سایبری» نام دارد که در آن خطرات پیش روی بستر AFTN در صنعت هوانوردی در مواجهه با تهدیدات سایبری بررسی شده است. بستر AFTN یکی از سیستمهای حساس صنعت هوانوردی است که سرویسهای فراوانی همچون درخواست، ارسال و اطلاعرسانی FPLها را ارائه میکند.
در این مقاله نحوه عملکرد این بستر توضیح داده شده است و سپس یکی از سناریوهای تهدید، نقطه خطر و آسیبپذیری و نیز نحوه حمله به آن ارائه و در نهایت راهکارهای پیشنهادی در مقابله با این تهدیدات بررسی و تحلیل شده است و در نهایت با توجه به تهدیدات سه راهکار که تلفیقی از روشهای نرمافزاری، سختافزاری و هیبریدی است ارائه شده که از تجربههای مشابه سایر علوم مرتبط و نیمه مرتبط تاثیر گرفته است.
وی با بیان اینکه امروزه امنیت از دیدگاههای بسیاری بررسی میشود، گفت: از دیدگاه سازمانی، امنیت و مقابله با تهدیدات سایبری را میتوان به نوعی در لایههای زیرساخت، اطلاعات سیستمی و کاربران دستهبندی کرد و با توجه به پیشرفت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ارائه سرویسهای هوشمند و سطح بالا و همچنین تمرکز بسیار در امنیت و مقابله با تهدیدات سایبری زیرساخت و اطلاعات، بایستی کاربران مراکز و شرکتهای سرویسگیرنده را بیشتر تحت کنترل قرار داد تا از اشتباهات سهوی یا عمدی در ارسال و دریافت اطلاعات بر روی سامانههای مذکور جلوگیری کنیم.
صابری ورزنه در پایان تاکید کرد: صنعت هوانوردی یکی از حوزههای راهبردی و حساس زیرساختی کشور است که اهمیت آن بر هیچ کس پنهان نیست. پس تهدیدات سایبری به روشها و مقاصد مختلف سعی دارد به هر روشی در سیستمها و سرویسهای این صنعت ایجاد اختلال کند و یکی از راههای نفوذ میتواند سرویسهای ارائه شده در بستر اینترنت باشد که برای حمله به این حوزه در دسترس است.