◄ صدور دستورالعمل 29 ماده ای برای ارتقای خدمت رسانی نوروزی در فرودگاه های کشور
دستورالعمل 29 مادهای ساماندهی و ارتقای خدمترسانی ویژه نوروز 97 فرودگاههای کشور ابلاغ شد. حسین اسفندیاری این دستورالعمل را در جهت ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات بهینه و تکریم و رفاه مسافران همچنین ساماندهی و نظارت بر انجام فعالیتهای نوروزی خطاب به مدیران کل و مدیران فرودگاههای کشور ابلاغ کرده است.
دستورالعمل 29 مادهای ساماندهی و ارتقای خدمترسانی ویژه نوروز 97 فرودگاههای کشور ابلاغ شد. حسین اسفندیاری عضو شورای راهبری توسعه مدیریت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی، این دستورالعمل را در جهت ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات بهینه و تکریم و رفاه مسافران همچنین ساماندهی و نظارت بر انجام فعالیتهای نوروزی خطاب به مدیران کل و مدیران فرودگاههای کشور ابلاغ کرده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، ازجمله موارد این ابلاغیه میتوان به تشکیل ستاد خدمترسانی ویژه نوروز 97 در فرودگاه، انجام اقدامات مؤثر برای توسعه سفرهای نوروزی از طریق حملونقل هوایی، برنامهریزی و تلاش مؤثر و جدی برای ارائه خدمات شایسته به مسافران و استفاده بهینه از فرصت مناسب سفرهای نوروزی جهت افزایش پروازها و انجام اقدامات بهمنظور جلوگیری از هرگونه اختلال در ارائه سرویسهای هوانوردی و فرودگاهی (ازجمله بازرسی و کنترل میادین پروازی، وارسی و اعمال نظارت بر واحدهای ایمنی و آتشنشانی، خودروها و تجهیزات و مواد مربوط و کنترل نظارت لازم بر بخشهای مختلف برج، اپروچ، الکترونیک، سوئیچینگ، دستگاههای کمک ناوبری و ایستگاههای راداری و RCAG ) اشاره کرد.
همچنین مدیران فرودگاهها ملزم شدهاند تا وضعیت پارکینگها را بررسی و سیستمهای ایمنی و آتشنشانی، آسانسورها و غیره را بررسی و کنترل کنند.
زیباسازی و آراستگی ترمینالها، نمازخانهها، سرویسهای بهداشتی و محلهای تردد مسافران، انجام اقدامات مناسب برای پاکسازی و زیباسازی محوطههای فرودگاهی، انجام هماهنگی لازم برای حضور پرسنل فنی و عملیاتی، اطلاعات پرواز و مدیریت ترمینال با توجه به ساعات کار فرودگاهها و در نظر گرفتن راهبرد چندپیشگی کارکنان برای خدمترسانی مطلوب به پروازها و مسافران نوروزی، هماهنگی لازم با سپاه حفاظت هواپیمایی، پلیس فرودگاه، گمرک و گذرنامه برای تأمین نیروی انسانی موردنیاز و بازبینی تجهیزات بازرسی نظیر ایکس ری، گیت وی و دوربینهای مداربسته، هماهنگی با مسئولان شرکتهای هواپیمایی و هندلینگ کننده برای برنامهریزی پروازهای فوقالعاده، جلوگیری از تأخیر یا ابطال پروازها و تأکید بر حضور نماینده شرکتهای هواپیمایی در ترمینالها جهت پاسخگویی بهموقع در موارد اخیر و بحرانهای احتمالی با رعایت دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشور در ایام ویژه نوروز و هماهنگی با بانکهای مستقر در فرودگاه، اورژانس و تاکسیرانی برای آمادگی در پاسخگویی به تقاضاهای مسافران و برقراری نظم و امنیت و روانسازی ترافیک داخلی فرودگاه، از دیگر مواد این دستورالعمل است.
براساس این دستورالعمل، مدیران فرودگاهها باید نظارت و کنترل ویژه به نرخ فروش غرفهها، فروشگاهها، رستوران و تاکسیرانی مطابق قرارداد و دستورالعمل دفتر بازاریابی و سرمایهگذاری داشته باشند و لیست قیمتها را در دید عموم قرار دهند و در پورتال فرودگاه اعلام کنند.
انجام هماهنگیهای لازم با اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی استانها برای اطلاعرسانی مناسب در مورد اماکن تاریخی، گردشگری، هتلها و سایر اطلاعات موردنیاز مسافران نوروزی، هماهنگی با مسئولان پلیس راهور و پیگیری جدی برای پیشبینی تمهیدات موارد ترافیکی در محدوده فرودگاه، اعلام سامانه پیامکی 10007069 برای نظرخواهی و دریافت پیشنهادها، تکمیل و بهروزرسانی پورتال نوروزی فرودگاه مطابق با فرمت و دستورالعمل اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی تا پنجم اسفند 96 از موارد تأکید شده در این دستورالعمل است.
از دیگر بندهای این دستورالعمل میتوان به تهیه لیست کشیک نوروزی تا پنجم اسفند، استخراج و اعلام آمار و اطلاعات روزنه نشستوبرخاست مطابق چارچوب دستورالعمل روابط عمومی و اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی، ایجاد نظام پاسخگویی 24 ساعته برای مسافران و راهاندازی سیستم «از من بپرس»، اجرای طرح نظرخواهی از مسافران براساس دستورالعمل مدیریت ارتقای سطح کیفیت خدمات فرودگاهی ( ASQ )، رعایت کامل دستورالعملهای ویژه نوروزی صادرشده از حوزههای معاونت عملیات فرودگاهی و عملیات هوانوردی، اجرای سفره هفتسین در ترمینال و مراسم آیینی در لحظه تحویل سال مطابق با آداب، رسوم و فرهنگ هر استان همراه با خوشآمد گویی تبریک سال نو به مسافران از طریق حضوری یا سامانه پیامکی و اهدای گل و شیرینی به مسافران، تدارک برنامههای شاد فرهنگی و ورزشی برای کودکان و نوجوانان، نصب منشور حقوق مسافر در ترمینالها، پیشبینی حوادث و بحرانهای احتمالی و برنامهریزی برای درنظر گرفتن سناریوی مناسب برای عبور از آن و مستندسازی حوادث یا بحرانها بهصورت صوتی و تصویری، حضور جانشین مدیریت فرودگاه در ترمینالها بهمنظور انجام هماهنگی لازم جلوگیری از هرگونه نارسائی و وقفه در خدمترسانی به مسافران نوروزی و آمادهسازی مهمانسراهای فرودگاه برای پذیرایی مناسب از میهمانها اشاره کرد.
در ایام تعطیلات نوروز، حضور مدیر یا معاون فرودگاه بهعنوان جانشین در محل خدمت الزامی است. همچنین حوزههای ستادی مربوط هرگونه دستورالعمل لازم را تهیه و تا 25 بهمن 96 به فرودگاهها ابلاغ خواهند است.