◄ هیچجای جهان مرسوم نیست همه فرودگاهها رادار داشته باشند
الهینیا سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها درباره شایعاتی که درباره سقوط هواپیمای تهران-یاسوج به دلیل عدم وجود رادار در فرودگاه یاسوج گفت: در هیچ جای جهان مرسوم نیست که همه فرودگاهها رادار داشته باشند.
الهینیا سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها درباره شایعاتی که درباره سقوط هواپیمای تهران-یاسوج به دلیل عدم وجود رادار در فرودگاه یاسوج گفت: در هیچ جای جهان مرسوم نیست که همه فرودگاهها رادار داشته باشند.
او افزود: هیچیک از مدیران صنعت هوانوردی اعلام نکرده که هواپیما در رادار فرودگاه یاسوج دیدهشده است و این حرف صرفاً یک شایعه بوده که واقعیت ندارد.
الهینیا درباره وضعیت پوشش راداری در فرودگاههای ایران، گفت: ما فقط در چند فرودگاه کشورمان رادار داریم. در کنار آن شبکه راداری فعال است که آسمان ایران را تحت کنترل دارد و هواپیماها را هدایت میکند.
سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها بابیان اینکه کنترل ترافیک هوایی در یاسوج اگر به رادار دسترسی داشت نیز تنها مدیریت فاصله میان موانع با هواپیما در اختیار خلبان بود، اظهار کرد: در این شرایط رادار صرفاً یک وسیله است که فاصله بین پروازها در آسمان حفظ شود ازاینرو زمانی که رادار نداشته باشیم هدایت هوایی تعطیل نمیشود.
الهینیا به آمار ایکائو درباره سوانح هوایی اشاره کرد و افزود: براساس این آمار ۷۵ درصد از سوانح هوایی به دلیل عوامل انسانی و تنها ۲۵ درصد به دلیل مشکلات در تجهیزات اتفاق میافتند. از تجهیزات ایمنی نمیآفریند بلکه انسانها و نوع عملکردهاست که ایمنی را ایجاد میکند.
او که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد ادامه داد: آمار سازمان هواپیمایی کشوری نیز نشان میدهد تا چند سال پیش فقط ۲۵ درصد سوانح به دلیل مشکلات تجهیزات بوده و این آمار با شرایط جهانی هماهنگ است. همچنین در طول روزهای گذشته صحبتهایی درباره سیستمهای منسوخ در دنیا مطرح شد که حتی در صورت صحت داشتن نیز مربوط به فرودگاه میشد، درحالیکه سانحه اخیر در فرودگاه اتفاق نیفتاده است.
به گفته سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها در حال حاضر در فرودگاه یاسوج دستگاه DME/NDB فعال است که در بسیاری از فرودگاههای جهان نیز از آن نیز استفاده میشود و نباید با اطلاعرسانی غلط درباره آن ذهن مردم با ابهامهای جدید مواجه شود.
به گزارش ایسنا، الهینیا ادامه داد: تمامی طرحهای تقرب به فرودگاه و مسیرهای ورود و خروج با نرمافزارهای خاصی طراحی میشود و سپس به مرحله وارثی میرسد. وقتی یک طرح تمام این مراحل را طی کرد یعنی ایمن است و این به شرایط آب و هوایی مربوط نیست. ازاینرو میتوان گفت چنانچه رادار هم در فرودگاه یاسوج نصب میشد نمیتوانست از وقوع این سانحه جلوگیری کند.
به نظرم ورود آقای رشید پور به حوزه فرودگاه که هیچ نقشی در سانحه نداشته است خیلی عجیب است! ایشان ظاهراً از شخص یا اشخاصی مأمور شده اند تا اذهان عمومی از عامل اصلی سانحه منحرف شود. فکر کنید برنامه حالا خورشید برای کمک به چه وزارتخانه و افرادی کار میکند؟ خیلی مهم است.