◄ افزایش سکتورهای مرکز کنترل ترافیک هوایی در سال 96
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی از افزایش تعداد سکتورهای مرکز کنترل فضای کشور از 9 به 13 سکتور و همچنین بهرهبرداری از سکتور 6 مرکز با موقعیت جداگانه و ارائه سرویس در سکتور مرتبط با پاکستان در سال 96 خبر داد.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی از افزایش تعداد سکتورهای مرکز کنترل فضای کشور از 9 به 13 سکتور و همچنین بهرهبرداری از سکتور 6 مرکز با موقعیت جداگانه و ارائه سرویس در سکتور مرتبط با پاکستان در سال 96 خبر داد.
به گزارش تیننیوز، مسعود نیکبخت به اعلام مهمترین اقدامات انجامشده توسط اداره کل کنترل ترافیک هوایی در سال 96 پرداخت و عنوان کرد: سال 96 علاوه بر راهاندازی سامانه طرح پرواز الکترونیکی(EFPL) در فرودگاهها، توانستیم مرکز هماهنگیهای تجسس و نجات (RCC) را در مرکز کنترل و مرکز هماهنگیهای تجسس و نجات فرعی را در فرودگاه زاهدان راهاندازی کنیم.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی همچنین به راهاندازی مرکز آزمون تخصصی کنترل ترافیک هوایی در سال 96 اشاره کرد و افزود: از دیگر اقدامات مهم این اداره کل میتوان به تدوین دستورالعمل آموزش و ارزیابی کنترلر ترافیک هوایی، تدوین و انعقاد تفاهمنامه تجسس و نجات بین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی و انعقاد تفاهمنامههای تجسس و نجات بین فرودگاهها و اداره های کل بنادر و دریانوردی بندرعباس و بوشهر اشاره کرد.
وی همچنین از تدوین و امضای دستورالعملهای طرح اضطراری احتمالی فرودگاهها خبر داد و گفت: سال 96 سامانه برنامه مدیریت پرسنلی شیفت های عملیاتی اداره کنترل فضای کشور به بهرهبرداری رسید و واحد توجیه کنترلر ترافیک هوایی را در مرکز کنترل فضای کشور راهاندازی کردیم.
نیکبخت به راهاندازی سیمولاتور تقرب در فرودگاه شیراز و سیمولاتور برج در فرودگاه بوشهر نیز اشاره کرد و افزود: سال 96 سامانه گزارش مراقبت پرواز را در تعدادی از فرودگاهها راهاندازی کردیم و توانستیم با کمک مشاور، عملیات بازطراحی فضا را انجام دهیم.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی همچنین از افزایش تعداد سکتورهای مرکز کنترل از 9 به 13 سکتور و بهرهبرداری از سکتور 6 مرکز با موقعیت جداگانه و ارائه سرویس در سکتور مرتبط با پاکستان خبر داد و گفت: سال 96 مسیرهای هوایی جنوب و حوزه خلیج فارس به شمال غرب و همچنین مسیرهای موازی یک طرفه مشهد- تهران و تهران- اهواز را بهرهبرداری کردیم.
وی در معرفی برنامههای اداره کل کنترل ترافیک هوایی در سال 97 عنوان کرد: در این راستا می توان از بهکارگیری و بهرهبرداری از دستورالعمل مراقبت پرواز، اجرای طرحهای ماهوارهای در فرودگاههای بینالمللی و همچنین راهاندازی سیمولاتور برج و تقرب در فرودگاه شیراز و سیمولاتور سه بعدی برج نام برد.
نیکبخت بابیان اینکه سال 97 سیستم Remote Tower دریکی از فرودگاههای اقماری کشور راهاندازی میشود، گفت: از دیگر برنامههای اداره کل کنترل ترافیک هوایی در سال 97 میتوان به استفاده از سامانه صورت کشیک در تعدادی از فرودگاهها، خرید سامانه نرم افزار طرحهای تقرب و ورود و خروج فرودگاهها، اجرای فاز دوم بریفینگ در مرکز کنترل فرودگاهها، بازنگری مستندات فرودگاهها و انطباق آن با AIP، بهکارگیری نرم افزار AMAN برای تنظیم جریان ترافیک هوایی، اجرای فازهای بازطراحی فضا، راهاندازی مرکز تجسس و نجات فرعی در برخی فرودگاهها و نیز بهرهبرداری از سامانه نقشههای الکترونیکی و دیجیتالی تجسس و نجات اشاره کرد.