◄ ضرورت وجود هواپیمای فلایتچک در ایمنی پروازها
یک کارشناس صنعت فرودگاهی مطرح کرد: در تمام دنیا داشتن یک هواپیمای فلایتچک که تمام استانداردهای مربوطه را دارا باشد یک اصل مهم در صنعت هوانوردی هر کشور در راستای حفظ ایمنی پروازها محسوب میشود.
یک کارشناس صنعت فرودگاهی مطرح کرد: در تمام دنیا داشتن یک هواپیمای فلایتچک که تمام استانداردهای مربوطه را دارا باشد یک اصل مهم در صنعت هوانوردی هر کشور در راستای حفظ ایمنی پروازها محسوب میشود.
علیرضا حضرتی در گفتوگو با تیننیوز به لزوم وجود یک هواپیمای فلایتچک استاندارد در راستای حفظ ایمنی تأکید کرد و گفت: هواپیمای فلایتچک هواپیمای ویژهای است که به منظور بررسی صحت عملکرد دستگاههای ناوبری زمینی، تجهیزات جهتیابی و رادار و از سوی دیگر بررسی طرحهای تقرب در صنعت هوانوردی، مورد استفاده قرار میگیرد.
وی در ادامه به یک مثال در بررسی سانحه اشاره کرد و گفت: در گزارش نهایی بررسی سانحه بوئینگ 727 هواپیمایی ملی ایران در تاریخ 1 بهمنماه سال 1358، چهار مورد تحت عنوان اینکه دستگاه بیکن آلفا (AA) فاقد دقت کافی برای ناوبری بوده است، دستگاه بیکن MM کار نمیکرده است، زمان بازرسی دستگاه رادار منقضی و غیرقابل استفاده اعلام شده ولی به علت قطع و وصل شدن برق، رادار خاموش بوده و دستگاه اصلی تقرب و فرود ILS با توجه به شرایط پرواز کور در شب کار نمیکرده است اعلام شد.
این کارشناس صنعت فرودگاهی با تاکید بر اینکه این سانحه مثال واضحی است از تاثیر عدم دقت لازم در دستگاههای ناوبری که انجام بهموقع بازرسی دستگاههای ناوبری توسط هواپیمای فلایتچک اهمیت این هواپیما را به خوبی مشخص میسازد، عنوان کرد: معمولاً برخی از شرکتهای تخصصی با هواپیماهای استاندارد این کار را با خلبان و تکنسینهای ویژه و بازرسیهای مربوطه را در نقاط مختلف دنیا انجام میدهند و از این حیث داشتن هواپیمای فلایتچک که خود استانداردهای مربوطه را دارا باشد یک امتیاز ویژه محسوب میشود.