◄ روشنایی باند 29 راست مهرآباد با تجهیزات روز
سرپرست ادارهکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی، تجهیزات روشنایی نصبشده در باند 29 راست فرودگاه مهرآباد را از انواع بهروز و مدرن عنوان کرد.
سرپرست ادارهکل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی، گفت: اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی درروند ساخت باند 29 راست مهرآباد در سه زمینه نصب لایتینگ، مارکینگ و ساینینگ وارد عمل شد.
به گزارش تین نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، عباس وفائی افزود: با توجه به اینکه بازسازی این باند براساس Cat 1 طراحی و اجراشده است دیگر سیستم اپروچ قدیمی آن کارآیی نداشت و باید جمعآوری و سیستمی جدید برای آن طراحی میشد. برای این کار همکارانمان در واحد روشنایی باند ادارهکل و همکاران فنی فرودگاه مهرآباد وارد عمل شدند و با بازدیدهایی که انجام شد سعی کردیم بهترین نوع و ساختار را برای آن انتخاب و نصب کنیم.
سرپرست ادارهکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی با اشاره به اینکه اپروچ لایت این باند بر اساس ساختار کالوِرت اجراشده است، گفت: مرحله بعدی چیدمان ساختارهای چراغها در خود باند بود که باید در حدود 18 تاکسی وی و در خود باند انجام میشد. این سیستم از آخرین ورژنهای دنیا است که با توجه به این که باند بتنی بود در شرایط بسیار سختی انجام شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیستم جدید شده بود باید مجموعه اتاق CCR که فراهم کننده برق آن ها بود از نو طراحی و ساخته میشد. همچنین کابلکشی و مفصل گذاری به علاوه تجهیزات دیگر ساخته شده در خارج و داخل کشور و فراهم کردن زیرساختها، در حدود 12 میلیارد تومان هزینه در برداشت. البته زیرساخت و فضای لازم را طوری پیشبینی کردیم که این سامانه قابلیت سوئیچ کردن روی CAT2 را نیز خواهد داشت.
وفائی با اشاره به نصب چراغهای پاپی که تعیین کننده زاویه فرود هواپیما بر روی باند است، گفت: این چراغ ها نیز از نو طراحی و نصب شد و چک پروازی آن توسط هواپیمایی فلایت چک انجام و تایید شد.
وی ادامه داد: در بحث مارکینگ نیز نقطهگذاریها بر اساس ایکاس 114 و دستورالعمل باندهای بتنی انجام شد این عملیات هم زمان با عملیات لایتینگ توسط تیم اجرایی این اداره کل انجام شد.
سرپرست ادارهکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی با اشاره به این که لایتینگها سیستم نوری کمک ناوبری بصری هستند که به خلبان کمک میکند تا بادید مستقیم بتواند بر روی باند فرود آید و برخیزد، در مورد نصب آن ها گفت: برای این کار ابتدا اقدام به تعمیر و بهسازی ساینینگهای موجود خواهیم کرد و در کنار آن برنامهریزی میکنیم که آن ها را با تجهیزات جدید تکمیل کنیم.
وی افزود: برای مدیریت کنترل روشنایی باند، سیستم MIMIK که یک سیستم خارجی بود را بر اساس نیازهای موجود در این ادارهکل بومیسازی کردیم و که نام آن را سامانه مدیریت کنترل روشنایی عوامل پروازی (سمر) گذاشتیم و برای اجرا در اختیار بخش خصوصی گذاشتیم و برای راهاندازی این سیستم دو دستگاه ترانسفورماتور Kw 500 تعبیه شد و زیرساختها و مجموع سامانه روشنایی از طریق فیبر نوری به یکدیگر متصل هستند.
وفائی با اشاره به این که پروژه روشنایی این باند در 52 روز متوالی در اواخر تابستان و اوایل پاییز سال 96 انجام شده است، گفت: در حالتی که فرودگاه عملیاتی بود توانستیم سیستمهای روشنایی و کمک ناوبری بصری را نصب کنیم و این در جای خود یک رکورد تلقی میشود که در این زمینه باید از عوامل عملیاتی فرودگاه مهرآباد در برج مراقبت پرواز و غیره و حتی خلبانان و ایرلاینها نیز با توجه به اینکه همکاران بر روی باند در حال کار بودند در نشست برخاست همکاری لازم را با ما میکردند، تشکر کنم.
وی در مورد ویژگی سامانه روشنایی باند 29 راست فرودگاه مهرآباد گفت: خاصیت این سامانه به این شکل است که هم قابلیت کار به عنوان تاکسی وی و هم به عنوان باند رادار است. به این منظور چراغهای لازم برای این دو کار که باهم متفاوت هستند در قالب یک مجموعه ساماندهی شدند و بر اثر آن هم در هزینه اجرای کار و هم در هزینههای نگهداری صرفه جویی شده و خواهد شد. همچنین در شرایط بحرانی قابلیت کاربری برای هر دو منظور را دارد که این نوع طراحی با توجه به شرایط فرودگاه مهرآباد انجام شد و به سفارش ساخت آن به شرکت سازنده داده شد.
وی با اشاره به اینکه برای روشنایی باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد نیز برنامههایی در دست اقدام است، گفت: برای تعویض چراغهای باند 29 چپ نیز پیشبینیهای لازم را انجام دادهایم و امیدواریم بتوانیم آن را نیز با چراغهای LED جدید که از نظر دید و درخشندگی تفاوت زیادی با چراغهای هالوژن دارد تعویض کنیم.