◄ ضرورت پایبندی به زمانبندیها در اجرای پروژهها
شهر فرودگاهی امامخمینی باید با گسترش ترانزیت به هاب منطقه تبدیل شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شهر فرودگاهی امام باید با گسترش ترانزیت به هاب منطقه تبدیل شود، گفت: باید با پایبندی به زمانبندی اجرای پروژهها، از فرصت سوزی جلوگیری شود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، وزیر راه و شهرسازی در نخستین بازدید خود از شهر فرودگاهی امام گفت: شهر فرودگاهی امام باید نگینی در منطقه باشد و پسوند «فرودگاهی» فلسفه وجودی این مجموعه است.
محمد اسلامی، ادامه داد: در این بزرگترین مجموعه فرودگاهی، تحقق سهم مسافر و بار در شهر فرودگاهی بر پایه حملونقل ترکیبی با محوریت حملونقل هوایی باید نصبالعین قرار بگیرد و نباید در تحقق اهداف آن درنگ کرد.
اسلامی با اشاره به اهمیت پایبندی به زمانبندیها در تحقق اهداف گفت: اهداف فرودگاه نباید پلکانی و تدریجی محقق شود چراکه به فرموده مولا علی فرصتها همچون ابر بهاری میگذرند. اهداف کیفی و کمی باید در یک زمانبندی مشخص به نتیجه برسند. حرکت تدریجی به معنی از دست دادن فرصتها است.
وی افزود: مدلهای مالی برای سرمایهگذاری باید از طریق جذب سرمایهها به روشهای مختلف اعم از BLT، BOT، BOO یا EPCF پیشگرفته شود تا به تحقق اهداف منجر شود.
ایجاد منطقه آزاد نباید موجب ازدحام شود
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم جذب سرمایه در شهر فرودگاهی امام گفت: جذب سرمایهگذار نیز باید بهگونهای باشد تا کلیه اهداف طی زمانبندیهای صورت گرفته محقق شود تا شاهد شکلگیری یک هاب قدرتمند مسافر و بار در فرودگاه امام باشیم و توانمندی پیشرفت را روزافزون کنیم.
اسلامی با یادآوری دستاوردهای آخوندی در سمت وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از نگاه ژرف او و معماری صورت گرفته برای ایجاد شهر فرودگاهی امام تشکر میکنم و افتخار میکنم چنین تفکری در این مجموعه پایهگذاری شده است. مهم است که این ایدهها عملی شود.
وی در خصوص مزیتهای منطقه آزاد در شهر فرودگاهی امام گفت: وجود منطقه آزاد میتواند به گسترش رفتوآمدها و افزایش پروازها کمک شایانی کند و موجب توسعه بخش هوانوردی باشد؛ اما بارگذاری که اینجا صورت میگیرد نباید موجب ازدحام شود.
وی ادامه داد: این مجموعه باید یک اتوبان ویژه نیز داشته باشد که بتواند مسافران را سریع به مرکز شهر هدایت کند. این مسیر باید حول محور اقتصاد یک منطقه که تمرکز بر حملونقل ترکیبی با محوریت هوانوردی دارد، ایجاد شود.
ضرورت گسترش پروازهای ترانزیت
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت گسترش پروازهای ترانزیت در شهر فرودگاهی امام گفت: بهموازات ساخت ترمینال سلام باید سرمایهگذاریهای مکمل برای توسعه هوانوردی در این مجموعه نیز شروع میشد. وقتی میتوان حجم جابهجایی مسافر را افزایش داد که پروازهای کانکشن وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر حجم ترانزیت افزایش یابد میتوان به رشد موردنظر دستیافت. حجم ترانزیت نیز با داشتن برنامههای پابرجا، مداوم و باکیفیت و برخورداری از خدمات جامع و مکمل افزایش مییابد.
اسلامی با اشاره به برنامهریزی برای آغاز پروازهای داخلی در فرودگاه امام گفت: اتصال پروازهای داخلی به ترمینال یک کار ارزندهای است که باید صورت بگیرد و همزمان با افزایش زیرساختها باید سطح خدمات نیز افزایش یابد.
اسلامی گفت: دولت ارائهکننده خدمات نیست بلکه باید با شناسایی محرکهای اقتصادی را شناسایی کرده و فرصتآفرینی کند که بخش خصوصی با استفاده از این فرصتها بتواند نقش خود را در توسعه ایفا کند.
اهمیت استفاده از نقدینگی موجود در جامعه برای انجام پروژهها
وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت جذب نقدینگی موجود در کشور برای اجرای پروژهها تاکید کرد و گفت: نقدینگی قابلملاحظهای در اختیار جامعه است و با استفاده از آن میتوان پروژههای بزرگی در کشور اجرا کرد. مهم است که مزیتهای این پروژهها شناسایی و معرفی شود تا بتوان بهترین سرمایهگذاران را انتخاب کرد.
وی ادامه داد: سرمایهگذاران باید بتوانند در زمانبندیهای مقرر اهداف را دنبال کنند و ما بتوانیم شاهد شکلگیری یک هاب قدرتمند مسافری و باری در منطقه باشیم.
اسلامی افزود: منطقه آزاد در این مجموعه کسبوکارهایی را به وجود میآورد که حول محور شهر فرودگاهی خواهد بود و میتواند مزیتهایی را ایجاد کند که به رونق رفتوآمد و توسعه هوانوردی به معنای کامل کلمه منجر شود.
وی درنهایت با تشکر از دستاندرکاران پروژههای شهر فرودگاهی امام گفت: در هر مقطعی از تاریخ باید از زحمات پیشینیان تشکر کرد و مراقب بود که برای آیندگان تصمیم نادرست گرفته نشود تا آنها بتوانند همواره در مدار رشد و تعالی حرکت کنند و مانعی بر سر راه آنها نباشد.