بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

◄ برگزاری تمرین کامل دوسالانه طرح اضطراری در فرودگاه شیراز

تمرین کامل دوسالانه طرح اضطراری با رویکرد حفظ و ارتقای آمادگی در مواقع بحرانی در فرودگاه بین‌المللی شیراز با موفقیت برگزار شد.

برگزاری تمرین کامل دوسالانه طرح اضطراری در فرودگاه شیراز
تین نیوز

تمرین کامل دوسالانه طرح اضطراری با رویکرد حفظ و ارتقای آمادگی در مواقع بحرانی در فرودگاه بین‌المللی شیراز با موفقیت برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی فرودگاه‌های استان فارس؛ تمرین طرح کامل اضطراری فرودگاه شیراز روز شنبه، چهارم اسفندماه 97، با حضور فرشید گلیج مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری، مدیر بحران استانداری، فرمانداری و شهرداری شیراز، مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان فارس، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، جمعیت هلال‌احمر استان فارس، پزشکی قانونی، شرکت هلیکوپتری ایران، فرماندهی منطقه هوایی شهید دوران و پایگاه هوایی امام، شرکت‌های برق، گاز و آبفا، پلیس و سپاه حفاظت هواپیمایی و آتش‌نشانی و هدایت زمینی فرودگاه برگزار شد.

رضا بدیعی‌فرد مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس با اشاره به الزامات ایکائو مبنی بر برگزاری تمرین کامل طرح اضطراری هر دو سال یک‌بار گفت: محوریت این تمرین براساس فرماندهی، هماهنگی و اطلاعات بوده است و هدف از برگزاری این تمرین ارزیابی توانایی‌ها و تمرین وظایف کلیه ارگان‌های ذی‌ربط در هنگام بحران، آمادگی و چگونگی مدیریت بحران در شرایط مختلف، فراهم بودن تجهیزات در شرایط اضطراری، آشنایی مجموعه فرودگاه با سایر ارگان‌های درگیر در شرایط اضطراری، رفع نواقص احتمالی و افزایش توانایی عملیاتی در هنگام بروز سوانح عنوان کرد.

وی افزود: امسال برای برگزاری تمرین کامل طرح اضطراری فرودگاه شیراز سناریو خاصی طراحی‌شده بود به‌طوری‌که نه‌تنها تمامی حوزه‌های ایمنی و امنیتی فرودگاه بلکه کلیه سازمان‌های عملیاتی وامدادی خارج از فرودگاه نیز درگیر شدند.

در ادامه بدیعی فرد عنوان کرد: دلیل اصلی استفاده از این سناریو به‌کارگیری روزافزون هلی شات توسط ارگان ای نظامی و غیرنظامی است که اگر استانداردها و دستورالعمل‌های استفاده از این نوع پرنده رعایت نشود موجب بروز سوانح مرگبار می‌شود.

براساس سناریو هواپیمای فوکر 100 با 43 نفر مسافر و کروی پروازی پس از پرواز از باند 29 راست در فاصله دو مایلی فرودگاه به دلیل برخورد هلی شات با دم هواپیما، اعلام وضعیت اضطراری می‌کند و تقاضای بازگشت به فرودگاه را دارد. در هنگام نشستن بر روی باند 29 راست، هواپیما به سمت راست منحرف و مقابل ساختمان تکنیکال بلاک دچار سانحه می‌شود که دود ناشی از آتش‌سوزی و انفجار، کاهش دید کنترلر برج مراقبت را در پی دارد.

کارکنان آتش‌نشانی و هدایت زمینی فرودگاه بلافاصله پس از اطلاع وقوع سانحه با تجهیزات کامل در محل حاضر می‌شوند و سپس سایر تیم‌های اطفائیه وامدادی از پایگاه هوایی شهید دوران، امام، آتش‌نشانی، خدمات ایمنی شهرداری و هلال‌احمر به محل وقوع سانحه اعزام می‌شوند و عملیات امدادی را انجام می‌دهند. در حین مانور پرسنل حراست و سپاه حفاظت هواپیمایی با ایجاد حلقه امنیتی نسبت به جمع‌آوری اسناد و مدارک مسافران و هواپیما و حفاظت از لاشه هواپیما اقدام می‌کنند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس خاطرنشان کرد: مانور کامل طرح اضطراری با حضور 200 نیروی امداد و نجات و 60 خودرو در مدت‌زمان دو ساعت برگزار شد.

در ادامه این مانور نشست ارزیابی تمرین کامل دوسالانه طرح اضطراری فرودگاه بین‌المللی شیراز با حضور ارگان‌ها و سازمان‌های شرکت‌کننده برگزار شد.

در این نشست؛ عملکرد ارگان‌ها، سازمان‌ها و واحدهای مختلف فرودگاهی شرکت‌کننده در تمرین طرح اضطراری مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و نمایندگان بخش‌های مختلف به بیان نقاط قوت و ضعف و دیدگاه‌های خود پرداختند.

رضا بدیعی‌فرد مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس، عملکرد ارگان‌ها و سازمان‌ها و واحدهای فرودگاهی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور به‌موقع کارکنان آتش‌نشانی و خدمات رفاهی فرودگاه در جریان تمرین نشان از آمادگی بالای آن‌ها است.

در ادامه فرشید گلیج مدیرکل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با ابراز رضایت از برگزاری تمرین کامل طرح اضطراری فرودگاه شیراز گفت: هدف اصلی از تمرین طرح اضطراری دست یافتن به هماهنگی، برقراری ارتباط و وحدت فرماندهی در زمان بروز سوانح است.

وی افزود: تمامی مراحل تمرین توسط ارزیابان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با استفاده از چک‌لیست‌های بین‌المللی بررسی می‌شود و نتایج در اسرع وقت اعلام می‌شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.