◄ پیشگیری، رویارویی، بازسازی و بازتوانی
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران طی گزارشی به وزارت راه و شهرسازی، اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت بحران برای کنترل سیل و جلوگیری از ایجاد خسارات در تجهیزات کمک ناوبری و سطوح پروازی فرودگاهها و در نتیجه عملیاتی نگه داشتن آنها را اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران طی گزارشی به وزارت راه و شهرسازی، اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت بحران برای کنترل سیل و جلوگیری از ایجاد خسارات در تجهیزات کمک ناوبری و سطوح پروازی فرودگاهها و در نتیجه عملیاتی نگه داشتن آنها را اعلام کرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ سیاوش امیرمکری در این گزارش اقدامات مدیریت بحران را در سه مرحله اقدامات پیشگیرانه و آمادگی، اقدامات برای رویارویی با بحران و بازسازی و بازتوانی عنوان کرده است.
در مرحله پیشگیری با توجه به عضویت شرکت در کارگروه تخصص شریانهای حیاتی، بلایای جوی و طوفان وزارت راه و شهرسازی، به منظور انجام اقدامات پیشبینانه و آمادگی پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد، دستورالعمل فرودگاههای معین در سال 97 ابلاغ شد.
همچنین پیگیری و دریافت اطلاعیه و اخطاریههای هواشناسی و ارسال به فرودگاههای کشور برای آمادگی هرچه بیشتر به منظور مقابله با حوادث غیرمتقربه و شرایط بحرانی از طرق مختلف، پیشبینی استقرار نیروهای انسانی، تجهیزات مکانیکی و فنی در فرودگاههای مورد نظر در روزهای نوروز برای رویارویی با بحران های احتمالی و پیشبینی و احداث کانال های انحراف آب، لایروبی و پاکسازی همه مسیلهای ورودی به فرودگاهها و کانالهای داخل فرودگاه از دیگر اقدامات انجام شده در مرحله قبل از وقوع بحران بوده است.
در مرحله رویارویی با بحران سیل نیز هماهنگی و برگزاری جلسات کمیته عملیات اضطراری شرکت (ستاد) و فرودگاههای درگیر با بحران، رصد مستمر روند مقابله با سیلاب در حوزههای فرودگاهی، تلاش در جهت عملیاتی نگه داشتن تمام فرودگاهها به منظور انجام پروازهای برنامهای، امدادی و VIP و بازدید مستمر رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل و عضوهیئت مدیره و راهبر عملیات فرودگاهی از همه فرودگاههای متاثر از بارندگیهای اخیر، لغو تمام مرخصیهای مدیران و افراد کلیدی فرودگاهها و همکاری با سازمانها و نهادهای لشکری و کشوری امداد و نجات، برای تسهیل در نقل و انتقال نیروها، اقلام امدادی و هماهنگی برای انجام پروازهای پرندههای امداد و نجات اعم از هواپیما، بالگرد و پهپاد انجام شد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که با وجود درگیری اغلب فرودگاههای کشور از بارندگیهای اخیر به طوری که برای نمونه 38 هکتار از اراضی فرودگاه گرگان به زیر آب و سیلاب رفت این فرودگاه میزبان 981 پرواز امدادرسان بالگرد، سه پرواز باری برای انتقال لایروب نیروی دریایی، 22 پرواز VIP و 158 پرواز برنامهای بود. در فرودگاه ایلام ۸۰ پرواز برنامهای و یک پرواز باری حامل کمکهای مردمی و دو پرواز VIP و ۱۳۶ پرواز بالگرد برای امداد نجات، در فرودگاه کرمانشاه 58 پرواز برنامه و غیره برنامهای، در فرودگاه یاسوج چهار پرواز برنامهای و 42 پرواز بالگردهای امداد و نجات و در فرودگاه خرمآباد ۵۱۷ پرواز برنامهای و غیربرنامهای و بالگرد امداد و نجات انجام شد.
ارائه کلیه سرویسهای ناوبری هوایی و هماهنگی و هندلینگ کلیه پروازهای غیربرنامهای، امدادی ملی و بینالمللی و همچنین عملیاتی نگه داشتن کلیه زیرساختهای ناوبری هوایی، تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی، اعزام نیروهای تخصصی زبده و تجهیزات مورد نیاز در حوزه ادارات کل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما، کنترل ترافیک هوایی، تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی و ارتباطات ناوبری هوایی از فرودگاههای معین (مهرآباد، اراک و غیره) به فرودگاههای درگیر با بحران از جمله گرگان، خرمآباد، ساری و غیره بخش دیگری از اقدامات انجام شده در زمان بحران بودند.
با توجه به انجام اقدامات پیشگیرانه و تمرکززدایی از ستاد و برنامهریزی جهت استفاده از کلیه ظرفیتهای فرودگاههای کشور با راهبری ستاد و نیز با تلاش شبانهروزی کلیه همکاران حوزه فرودگاهی و هوانوردی با وجود خسارتهای وارده، همه فرودگاههای کشور عملیاتی و در حال ارائه سرویس مستمر در حوزههای فوقالذکر و امداد و نجات هستند و تنها فرودگاه خرمآباد به دلیل حجم بالا و شدت سیلاب ورودی به فرودگاه و به منظور حفظ ایمنی پروازها از سلامت دستگاههای کمک ناوبری به مدت ۱۴ ساعت و فرودگاه ایلام با وجود آمادگی برای ارائه کلیه سرویسها، صرفا به دلیل قطع کلیه خطوط ارتباطی آن استان با کشور (فیبرنوری) به مدت ۱۱ ساعت غیرعملیاتی شدند.
در پایان این گزارش در بخش بازسازی و بازتوانی اعلام شده است که برای تعیین خسارات وارده به فرودگاههای کشور در بحران سیل اخیر نیاز به بررسی جامع و برآورد دقیق است و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه بعدی از جمله احداث کانالهای انحراف آب، زهکشی، احداث مسیرهای دسترسی و غیره بررسی و برنامه ریزی خواهد شد.