◄ اقدامات اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی در مقابل سیل
کارشناسان اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی پیش از وقوع تا زمان برطرف شدن کامل بحران سیل نهایت اهتمام خود را برای عملیاتی ماندن فرودگاه های در خطر به کار بردند.
کارشناسان اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی پیش از وقوع تا زمان برطرف شدن کامل بحران سیل نهایت اهتمام خود را برای عملیاتی ماندن فرودگاه های در خطر به کار بردند.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، عباس وفائی، مدیرکل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی ضمن اعلام این مطلب عنوان کرد: از زمان شروع بارش های شدید در استان گلستان، بازدید و سرکشی مستمر به صورت 24 ساعته از سایت ها، تجهیزات و چراغ های تقرب دقیق ابتدای باند 31 فرودگاه گرگان انجام شد. همچنین برای پیشگیری از ورود و پیشروی سیلاب به سایت در اطراف دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME خاکریز ایجاد شد. حفر و ایجاد کانال در عرض انتهای باند 13 برای جلوگیری از ورود سیل به روی سطوح پروازی، خاموش و غیر عملیاتی کردن تجهیزات چراغ های تقرب دقیق باند 13 برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات و نیروی انسانی و رعایت موارد ایمنی، آزادسازی سرکابل های بریک مربوط به برق رسانی سایت های DVOR و GP و نیز ایجاد داربست و انتقال سرکابل ها به صورت موقت به بالای داربست برای تامین برق و عملیاتی ماندن سایت ها از دیگر اقدامات انجام شده توسط کارشناسان اداره تجهیزات و سامانه های فرودگاهی در فرودگاه گرگان برای مقابله با بحران سیل بود.
مدیرکل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی گفت: در این راستا به طور هماهنگ و مداوم هماهنگی های لازم با ستاد انجام می شد.
وفائی افزود: پس از تشکیل کمیته مدیریت بحران از سوی اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی بخشنامه ای در 18 بند برای فرودگاه ها و سایت های CNS/ATM صادر شد و تجهیزات و نیروی انسانی فرودگاه های ایلام، همدان، شیراز، سنندج، کرمانشاه و خوزستان نیز به حالت آماده باش درآمدند.
وی با اشاره به بارش شدید باران در تهران نیز گفت: برای پیشگیری از وقوع خسارت در فرودگاه مهرآباد کارشناسان مربوط به حالت آماده باش درآمدند و تمهیدات لازم اندیشیده شد.
وفائی به وقوع سیل در خرم آباد اشاره کرد و افزود: در فرودگاه خرم آباد نیز با وقوع سیل، فیدر اصلی برق فرودگاه در اثر شکستگی تیر و خرابی خط به میزان 500 متر قطع شد و فیدر دوم را برای برقرار کردن فرودگاه زیر بار بردند. با قطع فیدر دوم در اثر شکستگی تیر و خرابی خط ( به میزان 300 متر) مولد برق اضطراری 500 کیلووات و مولد برق 50 کیلووات سایت کمک ناوبری NDB فرودگاه را فعال کردند. برق مکان های غیر ضروری نیز برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت، قطع و برق رزرو ساختمان ایمنی زمینی برای جلوگیری از قطع کلی برق وصل شد.
وی عنوان کرد: بازدید مستمر از مولدهای برق اضطراری، پشتیبانی مکانیکی، پرکردن مخازن گازوییل، بازدید از پست و چراغ های روشنایی باند و هندهول های مربوط و نیز ایجاد آب بندهای ماسه ای برای جلوگیری از ورود آب به منهول ها و هندهول ها از دیگر اقدامات انجام شده در زمان سیل خرم آباد بود.
مدیرکل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی همچنین گفت: پس از سیلاب نیز مولد برق اضطراری فرودگاه و سایت کمک ناوبری در بازه زمانی هشتم تا چهاردهم فروردین فعال شد. همچنین به علت قطع برق هر دو فیدر فرودگاه و فیدر سایت پل باباحسین، سیزدهم فروردین، لایروبی گل و لای مانده بر روی هندهول ها و چراغ های روشنایی باند انجام و آب هندهول های در معرض سیلاب تخلیه و کابل ها، اتصالات و لنز چراغ ها خشک شدند و کارشناسان توانستند با برطرف کردن ایرادهای وارد شده بر اثر سیلاب چراغ های روشنایی باند را راه اندازی کنند.
وی افزود: 14 فروردین، عملیات تخلیه منبع ذخیره گازوییل و برطرف کردن ایراد از لوله ها و اتصال ها و سوپاپ اطمینان انجام و 15 فروردین نیز ترمیم کابل های خراب شده بر اثر سیلاب، وصل مجدد برق ساختمان های نگهبانی ورودی فرودگاه و سایت هواشناسی و روشنایی معابر ورودی فرودگاه محقق شد. 16 فروردین اقداماتی از جمله ترمیم و نصب مفصل فشار متوسط جهت کابل پست برق سایت LLZ و GP و DVOR و نیز پست برق 15 کیلوولتی ساختمان ایمنی زمینی انجام شد.
وفائی همچنین گفت: در فرودگاه شاهرود نیز پیش از شروع بارش، تمام مسیرهای ورودی برق، آب و گاز بررسی و اطراف ایستگاه تازه تاسیس گاز تسطیح شد. جبران کمبود سوخت ژنراتورها، بررسی چراغ های سطوح پروازی، برج های نوری اپرون و سایر نقاط فرودگاه به لحاظ عملیاتی بودن و تعویض چیدمان دیگ های گرمایشی از دیگر اقدامات انجام شده بود.
وی افزود: در زمان بارش نیز با توجه به حرکت رواناب ها به طرف پست برق 20 کیلوولت پاساژ، مسیر عبور آب به وسیله ایجاد سد موقت تغییر داده شد، همچنین با توجه به افزایش سطح آب در ورودی تاسیسات مرکزی با ایجاد سد خاکی مانع ورود آب به آن مکان شدند و به دلیل نشت آب از سقف برج مراقبت به سمت تجهیزات برقی، عایق بندی انجام شد.
وفائی گفت: پس از سیل نیز تمام سدهایی که به صورت موقت ایجاد شده بود، اصلاح شد. پشت بام برج مراقبت با ایزوگام عایق کاری و مسیل های عبور آب بررسی و اصلاح شد.
وی با بیان اینکه ژنراتورهای برق فرودگاه های مناطق درگیر سیل در تامین انرژی برق و امدادرسانی به سیل زدگان موثر بودند، افزود: با پایان گرفتن بحران سیل در استان های مختلف، تیم های مختلفی از کارشناسان اداره کل تجهیزات و سامانه های فرود گاهی با هماهنگی اداره کل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برای برآورد میزان خسارات سیل به تجهیزات فرودگاهی اعزام شده اند که این روند ادامه دارد.