◄ امکان نشستوبرخاست هواپیماهای بدنه متوسط در فرودگاه یاسوج
در پی اقدامات انجام شده در توسعه طول باند و سطوح پروازی و کاهش موانع پروازی در فرودگاه یاسوج، پس از قریب به 20 سال، محدودیت عملیاتی فرودگاه یاسوج در پذیرش پروازهای بدنه متوسط خاتمه یافت و شرکت هواپیمایی ماهان اقدام به برقراری پرواز با ناوگان هواپیماهای بدنه متوسط RJ100) BAE) در این فرودگاه کرده است.
در پی اقدامات انجام شده در توسعه طول باند و سطوح پروازی و کاهش موانع پروازی در فرودگاه یاسوج، پس از قریب به 20 سال، محدودیت عملیاتی فرودگاه یاسوج در پذیرش پروازهای بدنه متوسط خاتمه یافت و شرکت هواپیمایی ماهان اقدام به برقراری پرواز با ناوگان هواپیماهای بدنه متوسط RJ100) BAE) در این فرودگاه کرده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی فرودگاه یاسوج، مدیر عملیات شرکت هواپیمایی ماهان درباره تصمیم این شرکت برای انجام عملیات هوانوردی در فرودگاه یاسوج گفت: فرودگاه یاسوج در ارتفاعات این استان در غرب کشور واقع شده و موقعیت آن باعث شده است که پیچیدگیهایی در انجام عملیات هوانوردی داشته باشد. به طور کلی معمولا ارتفاعات موجب پیچیدگیهای عملیاتی میشوند که عمدتا این ارتفاعات در غرب کشور و در رشته کوههای زاگرس واقع شدهاند برای نمونه فرودگاه ایلام، سنندج و خرم آباد که همگی در غرب کشور هستند و فرودگاهی مثل فرودگاه بجنورد که در شمال شرق کشور و جیرفت که در جنوب کشور واقع شدهاند هرکدام پیچیدگیهای عملیاتی خود را دارند.
خلبان میثم مختارآبادی با اشاره به اینکه در فرودگاه یاسوج وجود ارتفاعات در غرب و شمال آن از جمله دنا، پیچیدگیهای عملیاتی و محدودیتهایی را به وجود آورده است، گفت: نظیر این پیچیدگیها در فرودگاههای خارجی مانند کابل، کاتماندو در کشور نپال و فرودگاه اینزبورگ در کشور اتریش وجود دارد که برای آمادگی خلبانان از طریق شبیهساز پرواز، زمینه آشنایی با مناطق کوهستانی و نحوه پرواز در آنها آموزش داده میشود.
وی با بیان اینکه مناطق کوهستانی در فصلهای گرم و سرد دارای مخاطرات خاص خود هستند و اینکه با توجه به بررسیهای انجام شده بر روی تمامی جوانب شامل پیچیدگیهای این مسیر، موانع، ارتفاعات، شرایط اقلیمی، شرایط آب و هوایی و تمامی ریسکها شرکت ماهان به این نتیجه رسیده است که میتواند به فرودگاه یاسوج پروازهای برنامهای داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه ریسکهای این فرودگاهها نسبت به فرودگاههای دیگر بیشتر است، ما یک سری از تقلیلسازیهای ریسک یا همان Mitigationها را برای این فرودگاهها تعیین میکنیم. این کاهشدهندههای ریسک مربوط به شرایط آب و هوایی، شرایط چینش کروی پروازی، شرایط انتخاب Audit سیستم هواپیما و تایپ هواپیما، انتخاب ساعت پروازی در طول روز و افزایش حداقلهای عملیاتی فرودگاه است که توسط خود عملیات صورت میگیرد. برای مثال برای ما حداقل سقف قابل قبول ابر در فرودگاه یاسوج 7000 پا و حداقل دید افقی 4000 متر است و با توجه به این محدویتهای تعیین شده از جانب ایرلاین، پرواز در صورتی تهران را به سمت یاسوج ترک خواهد کرد که هواشناسی یاسوج حداقل سقف ابر را 8000 پا و و دید افقی را 5000 متر گزارش کند.
مختارآبادی با بیان اینکه شرکت ماهان برای فرودگاههایی نظیر فرودگاه یاسوج از خلبانهای رده A و ترجیحا استاد خلبانها استفاده میکند و تحت هیچ شرایطی از خلبانان کم تجربه یا تحت آموزش برای چنین مسیرهایی که پیچیدگی متوسطی دارند استفاده نمیشود، گفت: با این وجود یک سری از محدودیتهای عملیاتی برای پرواز در مسیر فرودگاه یاسوج و سایر فرودگاههای کوهستانی تعیین شده، که طبق آن خلبان تحت هیچ شرایطی مجاز به انجام طرح تقرب دیداری یا Visual Approach نخواهند بود.
وی با اشاره به محدودیت برد دستگاههای ارتباطی و کمک ناوبری ادامه داد: این فرودگاه به دلیل احاطه شدن در ارتفاعات به طور طبیعی با این مشکل مواجه است و ارتباط میان کنترلر برج مراقبت و خلبان دیرتر برقرار می شود.
وی که یکی از باسابقهترین معلم خلبانان هواپیماهای تایپ Avro RJ و BAE146 در شرکت ماهان محسوب میشود، با اشاره به اینکه انتخاب تایپ و رجیستر مناسب هواپیما یکی دیگر از محدودیتهایی است که اعمال میشود، گفت: شرکت ماهان تایپهای مختلفی از قبیل A310، A340،Boeing 747 و BAE را در اختیار دارد که مناسبترین هواپیما برای مسیرهای کوهستانی ناوگان BAE است. خود این ناوگان نیز به دو دسته Avro RJ و BAE146 تقسیم میشوند. با توجه به اینکه هواپیمایAvro RJ موتورهای خیلی قدرتمندتری دارد و هواپیمای پیشرفتهتری به حساب می آیند توسط ایرلاین ماهان برای پروازهای مسیرهای پیچیدهتر که یاسوج نیز شامل این مسیرها میشود اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به تجربه گذشته خود در انجام پرواز VIP در فرودگاه یاسوج به هواپیماهایBAE گفت: در واقع این پروازها مربوط به سفر ریاست جمهوری و قبل از توسعه اخیر این فرودگاه بود؛ یعنی زمانی که هنوز توسعه باند ایجاد نشده بود، موانع اطراف فرودگاه برداشته نشده بودند و سانحه هوایی اخیر نیز هنوز رخ نداده بود. ما با وجود پیچیدگیای که فرودگاه داشت با توجه به تعداد کم سرنشین و بار، پرواز را ایمن ارزیابی کردیم و تصمیم بر این شد که ریاست جمهوری با این هواپیما سفر خود را به یاسوج انجام دهد.
مختارآبادی در مورد افزایش طول باند فرودگاه به 3200 متر و افزایش دو برابری مقاومت باند آن (PCN)، رفع 13 مانع پروازی در اطراف فرودگاه و آزادسازی میزان قابل توجهی از باند گفت: همانطور که میدانید مهمتر از استحکام باند، طول باند است و با توجه به ارتفاع 6000 پایی فرودگاه یاسوج از سطح آبهای آزاد افزایش طول باند برای پروازهای بدنه متوسط در فرودگاه یاسوج یک ضرورت بود و از نظر ایمنی پروازها و جنبههای اجرایی و اقتصادی بسیار کاربردی و توجیهپذیر است.
مدیر عملیات شرکت هواپیمایی ماهان در مورد این توجیهپذیری برای جذب پروازها توضیح داد: برای هواپیمایی مانند BAE برای برخاستن از باند با طول کم نیازمند flap با زاویه بیشتری خواهیم بود و برای این کار باید وزن هواپیما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند که یا تعداد مسافران و مقدار بار باید کاهش یابد و یا با سوخت کمتری پرواز کند. طبیعتاً هیچ ایرلاینی حاضر نیست ایمنی پرواز خود را با حمل سوخت کمتر به خطر بیندازد. بنابراین مجبور است تعداد مسافران را کاهش دهد که باعث میشود از لحاظ اقتصادی متضرر شود. طبیعتاً در حال حاضر هواپیماهای با وزن کم یعنی ACN پایینتر در این فرودگاه نشست و برخاست میکنند ولی در آینده نه چندان دور هواپیماهای با ACN بالاتر از این سطوح پروازی استفاده خواهند کرد که از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفهتر خواهد بود و این نشاندهنده تغییرات خوبی است که از سوی مدیریت فرودگاه در آن رخ داده است.
وی در مورد نقاط قوت فرودگاه یاسوج گفت: در مجموع نقطه قوت را نیروی متخصص، آیندهنگر و با سرعت عمل بالا در عملیات اجرایی و بهینهسازی فرودگاه و همچنین دید باز مدیریت این مجموعه میبینم که قبل از هشدار ما و خلبانهای شرکتهای مختلف در مورد موانع، طول باند و محدودیتهای اطراف فرودگاه، موارد را شناسایی کرده و درصدد بر طرف کردن آنها بودند.
خلبان میثم مختارآبادی در پایان در مورد سانحه رخ داده در مسیر این فرودگاه در زمستان 96 گفت: در کل فکر میکنم زمانی که خلبانهای ما از دستورالعملهای شرکت و دستورالعملهای تقرب خارج شوند حتی در ایمنترین و سادهترین فرودگاهها نیز دچار سانحه خواهند شد. در این فرودگاه هم اگر خلبانها روی دستورالعمل پرواز میکردند، حتی با شرایط و کاستیهای قبلی این فرودگاه، بدون شک هیچ اتفاقی در مسیر آن نمیافتاد.