◄ برنامهریزی برای افتتاح مراکز جستوجو و نجات در هفت فرودگاه
نیکبخت از راهاندازی مراکز جستوجو و نجات در فرودگاههای اصفهان، بندرعباس، کرمانشاه، تبریز، مشهد، کرمان و بوشهر خبر داد.
نیکبخت از راهاندازی مراکز جستوجو و نجات در فرودگاههای اصفهان، بندرعباس، کرمانشاه، تبریز، مشهد، کرمان و بوشهر خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ مسعود نیکبخت، مدیرکل کنترل ترافیک هوایی در معرفی مهمترین برنامههای اداره کل کنترل ترافیک هوایی در سال ۹۸ اظهار کرد: هدف گذاری اصلی این اداره کل در راستای ارتقای سطح خدمات و یکپارچگی با منطقه از نظر ارایه خدمت و رقابت منطقهای است. در این راستا برنامههای متنوعی را در دستور کار قرار داده ایم که از جمله آنها میتوان به تمدید نرم افزار ژئوتیتان مورد استفاده در طراحی طرحهای ورودی و خروجی و مسیرها، تکمیل طرحهای RNAV/RNP برای فرودگاههای شیراز، مشهد، یزد، بندرعباس و تبریز براساس برنامه ASBU و تعهدات منطقه ای، پیگیری خرید دو عدد لایسنس جدید نرم افزار طراحی برای تسریع در انجام امور و ارایه طرحهای تقرب و دستورالعملهای ورودی و خروجی براساس PBN برای فرودگاههای رشت، یزد، شیراز، کرمانشاه، گرگان، تبریز، بیرجند، یاسوج، اهواز، ارومیه، ایلام، کرمان و ساری اشاره کرد.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی به برنامه ریزی برای اجرای طرح ملی WGS-۸۴ (سیستم جغرافیایی جهانی) در فرودگاههای زابل، ساری، ایلام، طبس، سبزوار، لار، کرمان، سنندج، کرمان، بم، انارک، دربند و اصفهان نیز اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از برنامههای اصلی این اداره کل در سال جاری برداشت اطلاعات موانع اطراف فرودگاههای لار، رشت، تبریز، بیرجند، یاسوج، سنندج، کرمانشاه، ایلام، اهواز، کیش، شیراز، بوشهر، ساری و بندرعباس است.
وی با بیان اینکه مراکز فرعی جست و جو و نجات فرودگاههای اصفهان، بندرعباس و کرمانشاه آماده افتتاح است، گفت: همچنین برای راه اندازی مراکز فرعی جست وجو و نجات فرودگاههای تبریز، مشهد، کرمان و بوشهر برنامه ریزی کرده ایم. امسال تفاهمنامه جست و جو و نجات با سازمان امداد و نجات را نیز منعقد میکنیم که پیش نویس آن نهایی شده و به برای انعقاد تفاهم نامه مشترک دریایی هوایی با مراکز جست وجو و نجات دریایی چابهار و آبادان و نیز تعیین صلاحیت پرسنل هشت فرودگاه مرکز فرعی در رمز گشایی پیامهای ماهوارهای جست و جو و نجات برنامه ریزی کرده ایم.
نیکبخت با بیان اینکه اکنون سامانه گزارشهای الکترونیکی در ۲۰ فرودگاه کشور عملیاتی است، افزود: تا پایان مرداد ماه شاهد تکمیل و نهایی شدن پیاده سازی این سامانه در تمام فرودگاههای کشور خواهیم بود.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی از برنامه ریزی برای پیاده سازی یکپارچه ATS Safety Review (ممیزی مراقبت پرواز) نیز خبر داد و گفت: بازنگری و اصلاح تفاهم نامههای تبادل ترافیکی بین واحدهای مراقبت پرواز، تدوین دستورالعمل نحوه تبادل ترافیک و عملیات پرواز پرندههای فوق سبک در فرودگاههای آموزشی – تفریحی و نیز دستورالعمل نحوه تبادل ترافیک و عملیات پرواز پهپادها در این فرودگاهها از دیگر برنامههای امسال اداره کل کنترل ترافیک هوایی است.
وی همچنین به برنامه ریزی برای تدوین دستورالعمل اداره اطلاعات هوانوردی در راستای برنامههای دفتر منطقهای (Manual AIM) اشاره کرد و افزود: از دیگر برنامههای امسال اداره کل کنترل ترافیک هوایی میتوان به تهیه مرکز داده دیجیتالی AIM به انضمام سامانههای مرتبط، تهیه سامانه ثبت ارجاعهای غیر رسمی اطلاعیههای هوانوردی پویا با قابلیت ثبت و رهگیری، به روزرسانی نقشه مسیرهای هوایی، برداشت اطلاعات موانع AOC و ارایه اپلیکیشن مکان محور جهت ۱۰ فرودگاه اصلی، برداشت اطلاعات eTOD نواحی ۲ و ۳ (فاز اول) برای پنج فرودگاه به صورت اپلیکیشن مکان محور براساس الزامات جدید انکس ۱۵، به روز رسانی نقشههای WAC و ONC، تهیه سامانه تولید بولتن هوانوردی PIB، تهیه نقشه TPC جهت مرکز وارسی پروازی، ایجاد بستر سیستم تهیه و ارسال اتوماتیک نوتام و تهیه نقشه دستگاههای کمک ناوبری در بستر سامانههای اطلاعات مکان محور (GIS) اشاره کرد.
نیکبخت با اشاره به برنامه ریزی برای تهیه نرم افزار خودکارسازی فرایند دریافت و بررسی طرح پروازی تکرار شونده، از ایجاد بانک اطلاعاتی تمام مستندات فیزیکی اطلاعات هوانوردی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: به روزرسانی توافقنامههای دوجانبه با ارایه دهندگان دادهها و اطلاعات، تنظیم توافقنامه دوجانبه با مراکز مدیریت اطلاعات هوانوردی کشورهای همجوار، تهیه Application جهت بهره برداری از نقشههای هوانوردی و AIP در محیط Android و IOS، به روزرسانی توافقنامههای بین المللی بین مرکز کنترل تهران و کشورهای همجوار برای تسهیل در ارایه سرویس کنترل ترافیک هوایی، به روزرسانی توافقنامههای داخلی بین مرکز کنترل و فرودگاههای کشور برای هماهنگی و یکنواختی در ارایه سرویس کنترل ترافیک هوایی، بررسی و پیش بینی زیرساختهای مورد نیاز برای کاهش جدایی طولی بین پروازها از ۲۰ ناتیکال مایل به ۱۰ ناتیکال مایل با هدف استفاده بهینه از فضای کشور و در راستای الزامات دفتر منطقهای ایکائو و ایجاد مسیرهای موازی در نقاط ورودی و خروجی TMAها به منظور تسهیل در جریان ترافیک و افزایش ایمنی پروازها در راستای موضوعات ASBU از برنامههای اولویت دار اداره کل کنترل ترافیک هوایی در سال جاری است.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی به ایجاد مسیرهای موازی و مستقیم در نقاط ورودی و خروجی کشور با قابلیت RNAV/ RNP۱ برای تسهیل در جریان ترافیک هوایی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامههای ما هماهنگی با واحدهای نظامی به منظور اعلان فضای کشور از ارتفاع ۲۸ هزار و ۵۰۰ پا به بالا به عنوان Control Area و یا FRA است. همچنین به دنبال ایجاد سکتورهای Upper و Lower برای افزایش ظرفیت پذیرش ترافیک هوایی و کاهش حجم کاری کنترلرها در زمان اوج ترافیک هوایی هستیم.
پیش بینی و باز طراحی سکتورهای مرکز کنترل با در نظر گرفتن نقاط پر ترافیک و پوشش فرکانسی و راداری، پیگیری و راه اندازی سامانه استریپ الکترونیکی (Electronic Strip) و استفاده از اطلاعات آماری سامانه مذکور به منظور جایگزینی واحد FIR و استفاده بهینه از پرسنل مرکز کنترل، برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از کمک کنترلرهای مرکز کنترل با استفاده از ظرفیت تبادل دادههای پروازی از طریق شبکه AFTN، تکمیل پروژه باز طراحی ساختار فضا در راستای افزایش ایمنی در پایانه تهران و فضای کشور از دیگر برنامههایی بود که نیکخت به آن اشاره کرد.
نیکبخت به اضافه شدن حداقل ۱۰ فرودگاه در واحد IFPS و نصب ۹ سامانه ATIS در فرودگاههای ایلام، رامسر، لار، خرم آباد، بجنورد، بیرجند، همدان، شهرکرد، اراک اشاره کرد و گفت: امسال پیگیر خرید سامانه سوئیچینگ مشهد، شش سامانه سوئیچینگ داخلی برای فرودگاههای اراک، بجنورد، زنجان، همدان، خرم آباد و نوشهر و نیز ۲۰ کنسول برج مراقبت داخلی برای ۲۰ فرودگاه داخلی هستیم. همچنین امسال نرم افزار شیفت را در مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاههای دارای پایانه هوایی نصب میکنیم.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی از پیگیری REMOTE TOWER بم نیز خبر داد و افزود: امسال پیگیر خرید پنج برج سیار، تکمیل پروژه VSAT، اجرای MLAT در یکی از فرودگاههای کشور به عنوان pilot، خرید سیمولاتور برج و تقرب تبریز، خرید سیمولاتور سه بعدی، خرید STRIP HOLDER برای فرودگاههای داخلی، خرید هدست و هندست و نیز ایجاد الکترونیک استریپ هستیم.
وی از راه اندازی رادار آریا در فرودگاه شیراز نیز خبر داد و گفت: از دیگر برنامههای امسال اداره کل کنترل ترافیک هوایی میتوان به ارایه اطلاعات و همکاری با آژانس MIDRMA و به کارگیری نرم افزار بررسی نقاط درگیری ترافیکی اشاره کرد.
نیکبخت با بیان اینکه برای سال جاری ۱۰۰ هزار نفر دوره آموزشی برنامه ریزی شده است، از پیگیری برای ارتقای نرم افزار هوشمند و تحت وب اداره اجازه پروازها و رفع نواقص سخت افزاری موجود و نیز بسط و گسترش ماهیت اداره اجازه پروازها در کل کشور با انعقاد توافقنامه سطح همکاری (SLA) با فرودگاه های کشور نیز خبر داد و گفت: به دنبال برقراری جلسههای بیشتر با نمایندگان تام الاختیار شرکتهای هواپیمایی خارجی و داخلی به منظور ارتقای سطح همکاری ها و برطرف کردن موانع موجود داخلی و بین المللی در راستای افزایش امنیت و ترافیک هوایی کشور هستیم و برای جذب نیروی انسانی نیز برنامه ریزی کردهایم.