تعرفههای فرودگاهی و ناوبری در هوانوردی عمومی اصلاح میشود
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: در بخش اصلاح تعرفههای فرودگاهی و ناوبری در دو مرحله اقدام شد که در نخستین گام با استفاده از ظرفیتهای فعلی ماده 10 آیین نامه اجرایی ماده 63 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، 30 درصد از میزان تعرفه های هواپیماهای تا حداکثر وزن برخاست 2000 کیلوگرم کاهش یافته و در مرحله دوم برای اصلاح اساسی آیین نامه اقدام شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: در بخش اصلاح تعرفههای فرودگاهی و ناوبری در دو مرحله اقدام شد که در نخستین گام با استفاده از ظرفیتهای فعلی ماده 10 آیین نامه اجرایی ماده 63 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، 30 درصد از میزان تعرفه های هواپیماهای تا حداکثر وزن برخاست 2000 کیلوگرم کاهش یافته و در مرحله دوم برای اصلاح اساسی آیین نامه اقدام شده است.
به گزارش تین نیوز، در سیاوش امیرمکری با بیان اینکه در سال های اخیر فقدان هوانوردی عمومی و عدم فعالیتهای جدی در بخش های عملیاتی، خدماتی، فرودگاهی و زنجیره تأمین آن و تنها توجه به شرکت هواپیمایی و حمل و نقل هوایی برنامهای، موجب شکلگیری مشکلاتی در صنعت هوانوردی و به ویژه اقتصاد فرودگاهی شده است، به فارس گفت: صنعت هوانوردی کشور نیازمند تغییر تاکتیک از هواپیماهای بزرگ با ظرفیت بالا به هواپیماهایی با سایز کوچک تر و ظرفیت کمتر و با رویکرد افزایش فرکانس پروازی است.
وی در ادامه افزود: برای اجرای طرح توسعه هوانوردی عمومی در نخستین گام، کمیته توسعه هوانوردی عمومی را در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تشکیل دادیم تا ضمن برنامهریزی برای تسهیل فعالیتها در این بخش و برطرف کردن موانع، به بسترسازی رشد و توسعه فعالیتهای هوانوردی عمومی به منظور بهرهبرداران محدود فعلی و متقاضیان در آینده بپردازیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: هوانوردی عمومی در دنیای امروزِ صنعت هوانوردی و فرودگاهی، هسته اصلی رشد و تبلور این صنعت بینالمللی در همه بخشها است، وجود ناوگان 450 هزار فروندی هوانوردی عمومی در مقابل ناوگان 28 هزار فروندی شرکت های هواپیمایی، نشان دهنده اهمیت و تاثیر بالای این حوزه است و توجه به هوانوردی عمومی در ایران از عوامل موثر در کاهش مشکلات در صنعت هوانوردی به شمار می رود.
او اظهار داشت: هوانوردی عمومی فقط محدود به هواپیماهای یک موتوره فوق سبک نیست، هوانوردی عمومی ضمن افزایش ظرفیت ناوگان، فرصتهای خوبی را در ایجاد نوآوریهای فناورانه و کسب و کارهای کوچک فراهم میکند و راهاندازی شرکتهای هواپیمایی غیر برنامهای یا ایرتاکسی، چارترهای خصوصی، هواپیماهای شخصی با بهرهبرداری اختصاصی، کارگوی هوایی سبک یا پیک هوایی سریع، گردشگری هوایی و خدمات ویژه هوایی همچون آمبولانس هوایی، کنترل و نظارت هوایی و اطفای حریق هوایی و دیگر خدمات در زنجیره تأمین همچون خدمات فرودگاهی و تعمیراتی مورد نیاز را شامل میشود؛ که همگی در فرودگاه ها مدیریت میشود و در بخش عملیات تجاری مسافری به شکلگیری سیستم حمل و نقل با هواپیماهای کوچک یا SATS منتهی میشود.
بر اساس گفته وی؛ هرگونه فعالیت و عملیات هوانوردی تجاری و غیرتجاری، شخصی، آموزشی و عملیات ویژه به غیر از فعالیت شرکتهای هواپیمایی برنامهای یا شرکت هواپیمایی و با هواپیماهای دارای ظرفیت دو تا 19 صندلی و حداکثر وزن برخاست 8618 کیلوگرم، در بسته حمایتی هوانوردی عمومی قرار دارد و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران امکانات زیرساختی خود را برای شتاب بخشیدن به هوانوردی عمومی به کار خواهد گرفت.
امیرمکری اظهار داشت: تفاهمنامه هوانوردی عمومی که با ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم، در بند 2 از ماده 2 این تفاهمنامه به تعهدهای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اشاره شده است، در این راستا، در بخش اصلاح تعرفههای فرودگاهی و ناوبری در دو مرحله اقدام شد که در نخستین گام با استفاده از ظرفیتهای فعلی ماده 10 آیین نامه اجرایی ماده 63 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، 30 درصد از میزان تعرفه های هواپیماهای تا حداکثر وزن برخاست 2000 کیلوگرم کاهش یافته و در مرحله دوم برای اصلاح اساسی آیین نامه اقدام شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره احتمال راهاندازی ایرتاکسی در فرودگاههای پرتردد نظیر مهرآباد و شهید هاشمینژاد مشهد نیز گفته است که در فرودگاههای مهرآباد و مشهد ظرفیت تکمیل است و این فرودگاهها ظرفیت ایرتاکسی ندارد و نیاز هم نیست، ایرتاکسی بیشتر برای جاهایی است که پرواز برنامهای وجود ندارد اما فرودگاهها و شهرهایی که پرواز برنامهای روتین زیادی دارند، و در هر ساعت که مسافر نیاز داشت، پرواز وجود دارد، نیازی به ایرتاکسی ندارد و اصلا برای مسافر هم ارزش اقتصادی ندارد چون هر لحظه پرواز وجود دارد.