بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
وزیر راه و شهرسازی:

◄ ساختار بنگاه‌داری در صنعت هوانوردی باید اصلاح شود

◄ ساختار بنگاه‌داری در صنعت هوانوردی باید اصلاح شود

وبلاگ تین‌نیوز، عباس آخوندی| وزیر راه و شهرسازی به‌دنبال اصلاح ساختار بنگاه‌داری در صنعت هوانوردی هستیم، گفت: برای داشتن بنگاه‌ها؛ رقابت در عرصه بین‌الملی و خدمت به مردم، میزان کفایت مالی، فنی و کیفیت هواپیماها را مورد توجه قرار دادیم. بدین ترتیب از این پس ارایه مجوز پرواز داشتن حداقل 350 میلیارد تومان سرمایه است که مقابل آن هیچ تعهدی نداشته باشند و شرکت‌های هواپیمایی برای تطابق با این موضوع تا اول مردادماه امسال وقت دارند.
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی در مراسم رونمایی از هواپیمای فلایت چک King Air 350i که امروز (11 خرداد ماه) در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، گفت: امروز در تدارک گام و اقدامی بزرگ در جهت توسعه صنعت هوانوردی ایران هستیم. صنعت هوانوردی موضوع بسیار مهمی برای ما در ایرن است، این صنعت قطعا در مجموعه حمل‌ونقل صنعتی پیشران است و می‌تواند موجبات توسعه منافع در نقاط مختلف ایران با سرعت را زیاد فراهم کند.
 
وی ادامه داد: شاید هیچ صنعت حمل‌ونقلی به میزان صنعت هوانوردی در توسعه مناطق نقش فوری نداشته باشد و این یکی از دلایل توجه ما به آن است. همچنین زیرساخت پخش شده و نسبتا مناسبی در ایران داریم که به دلیل کمبود ناوگان و مشکلات از این امکانات استفاده بهینه نمی‌شود. بنابراین، سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند تاثیر گسترده‌ای داشته باشد.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان فعالیت سرمایه‌گذاران در کنار گردشگری، رفاه هموطنان و توسعه صنعت هوانوردی نمایان می‌شود که این صنعت صنعتی پیشران است، تصریح کرد: صنعت هوانوردی در لبه و مرز توسعه فناوری جهانی از حیث ناوبری، فرودگاه، ناوگان و سیستم‌های الکترونیک است. بنابراین توسعه این صنعت در ایران نوعی حضور در صحنه بین‌المللی و افزایش قدرت رقابت‌پذیری در جهان است و باید از این زاویه به آن نگاه کرد.
 
وی گفت: ایران به مفهوم تمدنی خود در مجموعه کشورهای منطقه نقش مرکزی دارد و در نقشه جغرافیای سیاسی در چهارراه شرق و غرب یک ظرفیت و مسئولیت دارد. به مسئولیت ایران در صحنه بین‌المللی تمایل بیشتری دارم، البته که باید در کنار ظرفیت نقش را به درستی ایفا کنیم. مسئولیت همان اندیشه برد-برد است، در نتیجه آن به برد ایران و برد منافع بین‌المللی می‌رسیم که در صنعت هوانوردی ایران باید سرمایه‌گذاری گسترده‌ای صورت گیرد.
 
به گفته آخوندی بسیاری به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند و ظرفیت آ‌ن‌ها را دیده‌اند، کشورهایی که ظرفیت و مسئولیت بین‌المللی ایران را ندارند اما میزان ترافیک آن‌ها چندین برابر ایران است. نمی‌توان نسبت به این موضوع شانه خالی کرد. در این زمینه مسئولیت‌هایی داریم که گرفتن سهم از بازار جهانی اصلی‌ترین مسئولیت ماست. باید برای کسب این سهم تلاش کنیم که لازمه آن فعالیت و سرمایه‌گذاری در همه جهات است.
 
وی در ادامه تاکید کرد: صنعت هوانوردی باید در کانون توسعه ملی ایران قرار گیرد که تقاضایی واقعی است. در شرایط بسیار سخت سال 1394 نسبت به سال 1393 شاهد رشد 6.3درصدی ترافیک حمل‌ونقل در فرودگاه مهرآباد بودیم، این تقاضای واقعی است و در ایران وجود دارد و باید به آن پاسخ دهیم.
 
مقام عالی وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: در دهه گذشته رکود بر جهان حاکم بود اما تنها صنعت هوانوردی رشد داشت. در واقع این صنعت آینده ملت‌ها را شکل می‌دهد و ملل به آن علاقه‌مندند ومی‌خواهند از دستاوردهای آن استفاده کنند. با اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کوشیدیم صنعت هوانوردی را در کانون سیاست‌گذاری توسعه قرار دهیم.
 
وی با بیان اینکه پس از 30 سال در سازمان هواپیمایی کشوری تدوین قوانین مختلف و اصلاح قانون در مجلس رخ داد، فعالان این صنعت به دنبال آزادسازی بودند، عنوان کرد: ابلاغ قانون مسافر را به تدریج آغاز کردیم تا زیرساخت‌های نرم‌افزاری این صنعت را فراهم کنیم، آخرین تصمیمی که در این زمینه گرفته شد را دنبال می‌کنیم که همان اصلاح ساختار بنگاه‌داری در صنعت هوانوردی است. برای داشتن بنگاه‌ها؛ رقابت در عرصه بین‌الملی و خدمت به مردم، میزان کفایت مالی، فنی و کیفیت هواپیماها را مورد توجه قرار دادیم. بدین ترتیب از این پس ارایه مجوز پرواز داشتن حداقل 350 میلیارد تومان سرمایه است که مقابل آن هیچ تعهدی نداشته باشند.
 
آخوندی افزود: شرکت‌های هواپیمایی برای تطابق با این موضوع تا اول مردادماه امسال وقت دارند. تلاش می‌کنیم تا بنگاه‌ها یک سر و گردن بالا آورده شوند، کیفیت مالی و فنی داشته باشند و حداقل استانداردها را در اختیار مردم قرار دهند.
 
وی اصلاح بازار هوانوردی را از اقدامات مهم برشمرد و گفت: امیدوارم شاهد اتفاقات خوب و سرمایه‌گذاری در جهت توسعه ناوگان در ایران باشیم. اتفاقات خوبی در نوسازی و توسعه فرودگاه‌ها و بازتعریف راه‌های هوایی رخ داده و کارهای بسیار بزرگی صورت گرفت. کریدورها از لحاظ طول پرواز، مستقیم بودن و رفع موانع آسمانی پروازها را بهینه‌تر و کم هزینه‌تر کرد.
وی اضافه کرد: در این مدت سرمایه‌گذاری زیادی کردیم تا سیستم ناوبری را نوسازی کنیم. اکنون آسمان ایران امن است و می‌توان به تمام هواپیماهای خدمات ارایه کرد. در واقع صنعت هوانوردی با دو اصطلاح ایمنی و استاندارد همراه بود که توجه به این دو اصل در توسعه صنعت هوانوردی نمی‌توان به هیچ‌وجه چشم‌پوشی کرد.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه حادثه سقوط هواپیمای فلایت‌چک در سال 1392 رخ داد اما تلاش‌هایی صورت گرفت تا سیستم وارسی پرواز مدرن‌تری ایجاد شود. از همه افرادی که در این زمینه فعالیت کردند بسیار سپاس‌گذارم. قاعدتا یک هواپیما کافی نیست و باید هواپیمای دوم و در صورت لزوم هواپیمای سوم داشته باشیم. باید سیستم‌های جایگزین هم در نظر بگیریم.
 
وی با بیان اینکه توسعه نیروی انسانی موضوعی است که مرا رنج می‌دهد، اظهار کرد: همه این ابزار وقتی موثرند که نیروی انسانی متعهد که حوزه ایرانشهر برایش مهم بوده را داشته باشیم. اکنون با احیای مرکز علوم فنون و خدمات هوایی پس از مدت‌ها بسیار خرسندم و از رییس سازمان هواپیمایی کشور می‌خواهم با این مرکز و سایر مراکز فنون در ایران ارتباط گسترده‌ای داشته باشد تا برای توسعه نیروی انسانی در سطح جهان گام برداریم. اگر توسعه ناوگان را در نظر داریم مفهومش ضرورت توسعه نیروی انسانی در همه بخش‌های صنعت هوانوردی است.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: اکنون مقدمات نوسازی ناوگان فراهم شده و درباره جزئیات فنی، موتورها، دکوراسیون، مراقبت و قطعات یدکی مذاکرات متعددی در حال انجام است. امیدوارم در آینده بسیار نزدیک طلیعه صنعت هوانوردی در خور ایران در منطقه، حرف نخست را بزند و بتواند با نیروهای بزرگ رقابت کند و شایستگی هوانوردی ایران را در عمل نشان دهد تا ایران و ایرانشهر را بتوانیم آباد کنیم.
 
در بخشی از این مراسم وزیر راه وشهرسازی مجوز AWOC را به رحمت‌الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعطا کرد. وی همچنین با اهدای لوح به خانواده شهدای سانحه سقوط هواپیمای فلایت چک جت فالکن 20 در سال 1392 یاد و زحمات آن‌ها را پاس داشت.
 
در پایان این مراسم هواپیمای فلایت چک King Air 350i با دستور وزیر راه و شهرسازی از زمین برخاست و مقابل دیدگان خبرنگاران و دوربین‌ها پرواز آزمایشی خود را به عرصه نمایش گذاشت

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.