بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
وزیر راه و شهرسازی:

ساختار بنگاه داری در صنعت هوانوردی باید اصلاح شود

صنعت هوانوردی موضوع بسیار مهمی برای ما در ایرن است، این صنعت قطعا در مجموعه حمل ونقل صنعتی پیشران است و می تواند موجبات توسعه منافع در نقاط مختلف ایران با سرعت را زیاد فراهم کند.

ساختار بنگاه داری در صنعت هوانوردی باید اصلاح شود
|

وزیر راه و شهرسازی به دنبال اصلاح ساختار بنگاه داری در صنعت هوانوردی هستیم، گفت: برای داشتن بنگاه ها؛ رقابت در عرصه بین الملی و خدمت به مردم، میزان کفایت مالی، فنی و کیفیت هواپیماها را مورد توجه قرار دادیم. بدین ترتیب از این پس ارایه مجوز پرواز داشتن حداقل 350 میلیارد تومان سرمایه است که مقابل آن هیچ تعهدی نداشته باشند و شرکت های هواپیمایی برای تطابق با این موضوع تا اول مردادماه امسال وقت دارند.
 
به گزارش خبرنگار تین نیوز، عباس آخوندی در مراسم رونمایی از هواپیمای فلایت چک King Air 350i که امروز (11 خرداد ماه) در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، گفت: امروز در تدارک گام و اقدامی بزرگ در جهت توسعه صنعت هوانوردی ایران هستیم. صنعت هوانوردی موضوع بسیار مهمی برای ما در ایرن است، این صنعت قطعا در مجموعه حمل ونقل صنعتی پیشران است و می تواند موجبات توسعه منافع در نقاط مختلف ایران با سرعت را زیاد فراهم کند.
 
وی ادامه داد: شاید هیچ صنعت حمل ونقلی به میزان صنعت هوانوردی در توسعه مناطق نقش فوری نداشته باشد و این یکی از دلایل توجه ما به آن است. همچنین زیرساخت پخش شده و نسبتا مناسبی در ایران داریم که به دلیل کمبود ناوگان و مشکلات از این امکانات استفاده بهینه نمی شود. بنابراین، سرمایه گذاری در آن می تواند تاثیر گسترده ای داشته باشد.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان فعالیت سرمایه گذاران در کنار گردشگری، رفاه هموطنان و توسعه صنعت هوانوردی نمایان می شود که این صنعت صنعتی پیشران است، تصریح کرد: صنعت هوانوردی در لبه و مرز توسعه فناوری جهانی از حیث ناوبری، فرودگاه، ناوگان و سیستم های الکترونیک است. بنابراین توسعه این صنعت در ایران نوعی حضور در صحنه بین المللی و افزایش قدرت رقابت پذیری در جهان است و باید از این زاویه به آن نگاه کرد.
 
وی گفت: ایران به مفهوم تمدنی خود در مجموعه کشورهای منطقه نقش مرکزی دارد و در نقشه جغرافیای سیاسی در چهارراه شرق و غرب یک ظرفیت و مسئولیت دارد. به مسئولیت ایران در صحنه بین المللی تمایل بیشتری دارم، البته که باید در کنار ظرفیت نقش را به درستی ایفا کنیم. مسئولیت همان اندیشه برد-برد است، در نتیجه آن به برد ایران و برد منافع بین المللی می رسیم که در صنعت هوانوردی ایران باید سرمایه گذاری گسترده ای صورت گیرد.
 
به گفته آخوندی بسیاری به کشورهای مختلف سفر کرده اند و ظرفیت آ ن ها را دیده اند، کشورهایی که ظرفیت و مسئولیت بین المللی ایران را ندارند اما میزان ترافیک آن ها چندین برابر ایران است. نمی توان نسبت به این موضوع شانه خالی کرد. در این زمینه مسئولیت هایی داریم که گرفتن سهم از بازار جهانی اصلی ترین مسئولیت ماست. باید برای کسب این سهم تلاش کنیم که لازمه آن فعالیت و سرمایه گذاری در همه جهات است.
 
وی در ادامه تاکید کرد: صنعت هوانوردی باید در کانون توسعه ملی ایران قرار گیرد که تقاضایی واقعی است. در شرایط بسیار سخت سال 1394 نسبت به سال 1393 شاهد رشد 6.3درصدی ترافیک حمل ونقل در فرودگاه مهرآباد بودیم، این تقاضای واقعی است و در ایران وجود دارد و باید به آن پاسخ دهیم.
 
مقام عالی وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: در دهه گذشته رکود بر جهان حاکم بود اما تنها صنعت هوانوردی رشد داشت. در واقع این صنعت آینده ملت ها را شکل می دهد و ملل به آن علاقه مندند ومی خواهند از دستاوردهای آن استفاده کنند. با اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری کوشیدیم صنعت هوانوردی را در کانون سیاست گذاری توسعه قرار دهیم.
 
وی با بیان اینکه پس از 30 سال در سازمان هواپیمایی کشوری تدوین قوانین مختلف و اصلاح قانون در مجلس رخ داد، فعالان این صنعت به دنبال آزادسازی بودند، عنوان کرد: ابلاغ قانون مسافر را به تدریج آغاز کردیم تا زیرساخت های نرم افزاری این صنعت را فراهم کنیم، آخرین تصمیمی که در این زمینه گرفته شد را دنبال می کنیم که همان اصلاح ساختار بنگاه داری در صنعت هوانوردی است. برای داشتن بنگاه ها؛ رقابت در عرصه بین الملی و خدمت به مردم، میزان کفایت مالی، فنی و کیفیت هواپیماها را مورد توجه قرار دادیم. بدین ترتیب از این پس ارایه مجوز پرواز داشتن حداقل 350 میلیارد تومان سرمایه است که مقابل آن هیچ تعهدی نداشته باشند.
 
آخوندی افزود: شرکت های هواپیمایی برای تطابق با این موضوع تا اول مردادماه امسال وقت دارند. تلاش می کنیم تا بنگاه ها یک سر و گردن بالا آورده شوند، کیفیت مالی و فنی داشته باشند و حداقل استانداردها را در اختیار مردم قرار دهند.
 
وی اصلاح بازار هوانوردی را از اقدامات مهم برشمرد و گفت: امیدوارم شاهد اتفاقات خوب و سرمایه گذاری در جهت توسعه ناوگان در ایران باشیم. اتفاقات خوبی در نوسازی و توسعه فرودگاه ها و بازتعریف راه های هوایی رخ داده و کارهای بسیار بزرگی صورت گرفت. کریدورها از لحاظ طول پرواز، مستقیم بودن و رفع موانع آسمانی پروازها را بهینه تر و کم هزینه تر کرد.
وی اضافه کرد: در این مدت سرمایه گذاری زیادی کردیم تا سیستم ناوبری را نوسازی کنیم. اکنون آسمان ایران امن است و می توان به تمام هواپیماهای خدمات ارایه کرد. در واقع صنعت هوانوردی با دو اصطلاح ایمنی و استاندارد همراه بود که توجه به این دو اصل در توسعه صنعت هوانوردی نمی توان به هیچ وجه چشم پوشی کرد.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه حادثه سقوط هواپیمای فلایت چک در سال 1392 رخ داد اما تلاش هایی صورت گرفت تا سیستم وارسی پرواز مدرن تری ایجاد شود. از همه افرادی که در این زمینه فعالیت کردند بسیار سپاس گذارم. قاعدتا یک هواپیما کافی نیست و باید هواپیمای دوم و در صورت لزوم هواپیمای سوم داشته باشیم. باید سیستم های جایگزین هم در نظر بگیریم.
 
وی با بیان اینکه توسعه نیروی انسانی موضوعی است که مرا رنج می دهد، اظهار کرد: همه این ابزار وقتی موثرند که نیروی انسانی متعهد که حوزه ایرانشهر برایش مهم بوده را داشته باشیم. اکنون با احیای مرکز علوم فنون و خدمات هوایی پس از مدت ها بسیار خرسندم و از رییس سازمان هواپیمایی کشور می خواهم با این مرکز و سایر مراکز فنون در ایران ارتباط گسترده ای داشته باشد تا برای توسعه نیروی انسانی در سطح جهان گام برداریم. اگر توسعه ناوگان را در نظر داریم مفهومش ضرورت توسعه نیروی انسانی در همه بخش های صنعت هوانوردی است.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: اکنون مقدمات نوسازی ناوگان فراهم شده و درباره جزئیات فنی، موتورها، دکوراسیون، مراقبت و قطعات یدکی مذاکرات متعددی در حال انجام است. امیدوارم در آینده بسیار نزدیک طلیعه صنعت هوانوردی در خور ایران در منطقه، حرف نخست را بزند و بتواند با نیروهای بزرگ رقابت کند و شایستگی هوانوردی ایران را در عمل نشان دهد تا ایران و ایرانشهر را بتوانیم آباد کنیم.
 
در بخشی از این مراسم وزیر راه وشهرسازی مجوز AWOC را به رحمت الله مه آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اعطا کرد. وی همچنین با اهدای لوح به خانواده شهدای سانحه سقوط هواپیمای فلایت چک جت فالکن 20 در سال 1392 یاد و زحمات آن ها را پاس داشت.
 
در پایان این مراسم هواپیمای فلایت چک King Air 350i با دستور وزیر راه و شهرسازی از زمین برخاست و مقابل دیدگان خبرنگاران و دوربین ها پرواز آزمایشی خود را به عرصه نمایش گذاشت

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.