افزایش دوبرابری توان داخلی در ساخت و تعمیر شناورهای دریایی
ساخت ۲ کشتی ۳هزار و ۵۰۰ تنی با استفاده از توان شرکت های داخلی و مهندسان ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.
ساخت ۲ کشتی ۳هزار و ۵۰۰ تنی با استفاده از توان شرکت های داخلی و مهندسان ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تولید شناورهای مورد نیاز در صنعت دریایی کشور و انجام تعمیرات و بازسازی کشتی های خارجی، برنامه ریزی برای طرح توسعه با نگاهی به تجارت دریایی در دریای خزر، ایجاد رشته های تخصصی مرتبط در دو دانشگاه فنی و امکان سنجی برای راه اندازی دبیرستان تخصصی به منظور جذب دانش آموزان از مقطع متوسطه و پرورش آن ها در حوزه صنایع دریایی بخشی از فعالیت های شرکت صنایع دریایی ایران به شمار می رود که در صورت تحقق می تواند آینده پویا و روشنی را برای این مجموعه و صنایع دریایی در کشور رقم زد.
شرکت صنایع دریایی ایران دارای کارخانه ها و تجهیزات دریایی در شهرهای شمالی کشور است که خدمات لازم و گسترده ای را در خلیج فارس و دریای خزر انجام می دهد. این مجموعه با تلاش مستمر برای ارتقای سطح فناوری با رعایت استانداردهای بین المللی، در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در زمینه های طراحی، ساخت و نصب تاسیسات فراساحلی نفت و گاز، کشتی سازی، ساخت پایانه های نفتی، بندرگاه ها، حفاظت ساحلی و پل شد و متعاقب آن گواهینامه های بین المللی ISO ۹۰۰۱: ۲۰۰۸، ISO ۱۴۰۰۱: ۲۰۰۴ و OHSAS ۱۸۰۰۱: ۲۰۰۷ را دریافت کرد. حالا نیز مدتی است که فرآیند توسعه را علاوه بر حوزه زیرساختی، در بخش نرم افزاری، بازرگانی و آموزش با جدیت بیشتری نسبت به گذشته دنبال می کند.
در همین رابطه پیش از این مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود به دنبال فعال کردن کریدور شمال به جنوب هستیم که ۳۰ درصد شناور را افزایش دادیم و امیدواریم با تحویل شناورها، هر سال ۲ فروند شناور به مجموعه افزوده شود.
مدرس خیابانی افزود: خط تولید ساخت شناور در کلاس خزر چند ماه پیش افتتاح شد و دانش فنی در صدرا بومی شد و می تواند به سرعت ساخت شناورها کمک کند.
به گفته مدرس خیابانی، البته بخشی از تجهیزات شناور وارداتی است اما مهم دانشی است که در اختیار متخصصان و مهندسان و مدیران این شرکت قرار دارد.
مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارت منطقه خزر توسعه خواهد یافت و قدرت اول کشتیرانی منطقه، جمهوری اسلامی ایران است.
همچنین در این زمینه نوری استاندار مازندران با تاکید بر گسترش روابط با کشورهای همسایه از مشخص شدن مجری ساخت کشتی غول پیکر ایران و افزایش 2 برابری توان داخلی در تعمیر کشتی خبر داد.
یوسف نوری در آیین کیل گذاری شناور لایروبی هزار مترمکعبی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مجموعه کشتیرانی صدرا عملکرد بسیار خوبی از خود به یادگار گذاشت و در حال حاضر در مرحله تکاملی خود قرار دارد.وی با بیان این که مجموعه صدرا در حال تکمیل، ساخت و تعمیر کشتی های بزرگ برای کشور است، گفت: با توجه به پس روی آب دریای خزر و لایروبی بندر نوشهر ساخت دو فروند کشتی ۳ هزار و ۵۰۰ تنی در صدرا شروع شد که تا شهریور سال آینده ساخت آن به پایان می رسد.
وی عنوان کرد: با توجه به دانش فنی بالای مجموعه صدرا با توسعه زیرساخت ها توان کشتی سازی این مجموعه به دو برابر افزایش می یابد.
وی افزود: در راستای سیاست کلی توسعه دریامحور به فرموده رهبر معظم انقلاب توسعه زیرساخت های تولید با توجه به شعار سال و مشارکت مردم در دستور کار قرار گرفت.
براساس این گزارش شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با هدف ساخت و تعمیر کشتی در سال ۱۳۴۷ در بوشهر با تعمیر و ساخت انواع شناورهای دریایی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال های پس از انقلاب بنابر نیاز روزافزون و تقاضای حاکم در بازار خلیج فارس و دریای خزر فعالیت خود را در صنایع فراساحل گسترش داد و این شرکت درحال حاضر مجهز به جامع ترین و کامل ترین امکانات برای طراحی، مهندسی، ساخت، حمل و نصب انواع سازه ها و شناورها است.
این مجموعه دارای کارخانه ها و تجهیزات دریایی در بوشهر و مازندران است که خدمات لازم و وسیعی را در خلیج فارس و دریای خزر انجام می دهند و شرکت صدرا با تلاش مستمر برای ارتقای سطح تکنولوژی با رعایت استانداردهای بین المللی، در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در زمینه های طراحی، ساخت و نصب تاسیسات فرا ساحلی نفت و گاز، کشتی سازی، ساخت پایانه های نفتی، بندرگاه ها، حفاظت ساحلی و پل شد و متعاقب آن گواهینامه های بین المللی ISO ۹۰۰۱: ۲۰۰۸، ISO ۱۴۰۰۱: ۲۰۰۴ و OHSAS ۱۸۰۰۱: ۲۰۰۷ را گرفت.