◄ چالشهای جدی طرح دوچرخههای اشتراکی در تهران
باوجود رونمایی از دوچرخههای اشتراکی در چهار شهر تهران در هفتههای گذشته، این طرح مفید هنوز به بهرهبرداری نرسیده است.
باوجود رونمایی از دوچرخههای اشتراکی در چهار شهر تهران در هفتههای گذشته، این طرح مفید هنوز به بهرهبرداری نرسیده است.
بهگزارش تیننیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، یعقوب آزادهدل، مدیر واحد حملونقل پاک معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مشکلات مختلف در سر راه چنین طرحی گفت: طبق درخواست شرکت بیدود، شهروندان برای استفاده از دوچرخههای اشتراکی باید 60 درصد ارزش مالی دوچرخه را در حساب خود و در نزد این شرکت بلوکه کنند.
آزادهدل با اشاره به اینکه بهرهبرداری از دوچرخههای اشتراکی هنوز عملیاتی نشده است، اظهارکرد: درحالحاضر مشغول برطرف کردن مشکلاتی هستیم که بیشتر آنها مربوط به حوزه قوانین و مقررات است.
مدیر واحد حملونقل پاک معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ودیعهگذاری شهروندان برای استفاده از این دوچرخهها را چالش دیگر راهاندازی این پروژه برشمرد و گفت: بنا به درخواست شرکت بیدود شهروندان برای استفاده از این دوچرخهها باید 60 درصد قیمت یک دوچرخه را در حساب خود بلوکه کنند.
او افزود: اکنون درحال بررسی هستیم که این ودیعه دقیقاً به چه میزان باید باشد.
آزادهدل خاطرنشان کرد: بیرون بردن دوچرخه به خارج از محدوده، استفاده از قفل شخصی و بردن دوچرخه به پارکینگ شخصی ازجمله مواردی است که در حوزه قوانین و مقررات درحال بررسی هستند.
او بیمه سرنشین دوچرخه را یکی دیگر از چالشهای موجود برشمرد و گفت: شرکت بیدود میخواهد هزینه بیمه را بهصورت مستقیم از کاربر دوچرخه بگیرد و ما درحال بررسی امکان این اقدام هستیم.
آزادهدل در پایان تصریح کرد: قرار بود که شرکت بیدود نرمافزار نهایی را امروز به ما ارائه دهد؛ اما هنوز نهایی نشده است و اگر نرمافزار، مسائل حقوقی و مالی بررسی شود، آنوقت میتواند شروع به کار کند.
تاکنون چند مرتبه طرحهای مشابه استفاده از دوچرخه در پایتخت به دلایل مختلف با شکست روبرو شده است. بهنظر میرسد با توجه به هزینه استفاده از دوچرخهها، هزینه بیمه و همچنین مبلغ ودیعهای که باید توسط شهروندان پرداخت شود این طرح نیز دچار مشکلات زیادی شود.
اگر بهطور تقریبی قیمت هر دوچرخه را حدود 600 تا 800 هزار تومان محاسبه کنیم، ودیعه پرداختی توسط شهروندان رقمی حدود 360 تا 480 هزار تومان خواهد بود. بهنظر نمیرسد کاربران این دوچرخهها درصورت اجبار به پرداخت ودیعهای اینچنینی از دوچرخههای اشتراکی استقبال کنند.