تکمیل حلقههای ترافیکی
استفاده از سیستم حملونقل برقی و دوچرخههای اشتراکی با توجه به آلودگی هوا ازجمله چالشهای حوزه حملونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور بهویژه کلانشهر مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت درکنارحضور سالانه حدود ۳۰ میلیون نفر زائراست.
در گزارش صفحه شهری شماره 277 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 3 آذر ماه 99 می خوانید: وجود گرههای ترافیکی و لزوم احداث تقاطعهای غیر همسطح و بزرگراهها، فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی و نوسازی این ناوگان، احداث خطوط مترویی، تقویت پیاده محوری و توسعه حملونقل پاک ازجمله استفاده از سیستم حملونقل برقی و دوچرخههای اشتراکی با توجه به آلودگی هوا ازجمله چالشهای حوزه حملونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور بهویژه کلانشهر مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت درکنارحضور سالانه حدود ۳۰ میلیون نفر زائراست.
با توجه به اهمیت این موضوع برای اطلاع از اقدامات و سیاستهای مدیریت شهری مشهد در حوزه حملونقل گفتگویی با معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری کلانشهرمشهد انجام شد. خلیلالله کاظمی، در این خصوص میگوید: «شهر مشهد با توجه به وجود مرقد مطهر حضرت رضا (ع) و حضور سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر از ویژگی خاصی برخورداراست و این در حالی است که کلانشهر مشهد در کنار پذیرایی از این تعداد زائر دارای بیش از۳.۵ میلیون نفر جمعیت است، لذا مباحث ترافیکی و حملونقل عمومی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.»
او میافزاید: «بر این اساس در چندین سال گذشته بهویژه سه سال اخیر توسعه سیستم حملونقل بهخصوص احداث خطوط مترویی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، بهرهگیری از سیستمهای حملونقل برقی بهویژه متورسیکلت و اتوبوس برقی در کنار اجرای پروژههای عمرانی ترافیکی مانند پلها و تقاطعهای غیر همسطح، بازگشایی معابر و احداث بزرگراهها در دستورکار مدیریت شهری مشهد قرارگرفته و بخش زیادی از آن اجرایی شده و یا درحال اجرا است.»
توسعه خطوط مترو
او اظهار میکند: «با توجه به توسعه شهر و گرههای ترافیکی به همراه افزایش آلودگی هوا احداث چهار خط مترویی در طرح جامع حملونقل مشهد تعریف شد که از این میان خط یک مترو مشهد از فرودگاه تا پارک وکیلآباد به طول ۲۴ کیلومتر و با ۲۴ ایستگاه احداث و اکنون نیز فعال است.» کاظمی با بیان اینکه خط دو مترو مشهد نیز به طول ۱۴ کیلومتر و با ۱۳ ایستگاه از انتهای رضا شهر تا انتهای بولوار طبرسی شمالی احداث و درحالحاضر مشغول فعالیت است خاطرنشان میکند: «خط سه مترو مشهد نیز به طول ۲۸.۵ کیلومتر از شهرک ابوذر تا قاسمآباد با ۲۴ ایستگاه در حال احداث است.» معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد، در ادامه میگوید: «درحالحاضر حفر تونل خط سه مترو مشهد با دستگاه حفار در حال انجام است و تاکنون بخش زیادی از تونل حفر شده است.»
او با شاره به اینکه قراراست در فاز اول ۵.۲ کیلومتر از خط سه تا اوایل سال آینده به بهرهبرداری برسد میافزاید: «طبق برنامهریزیهای انجامشده قرارداد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای سازههای جانبی ایستگاههای خط سه بهویژه میدان شهدا، باب الجواد (ع) و پایانه مسافربری با قرارگاه خاتمالانبیا (ص) منعقد شده است تا بتوانیم با اجرای آن ۵.۲ کیلومتر از خط سه قطار شهری را به بهرهبرداری برسانیم.» او تصریح میکند: «درحالحاضر حفر تونل خط سه در این محدوده تکمیل شده و عملیات اجرای سازههای جانبی در سه ایستگاه مذکور آغاز شده است و از حدود ۳۰-۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.» کاظمی با بیان اینکه قرارداد مربوط به تجهیز مسیر ۵.۲ کیلومتری خط سه قطار شهری مشهد از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) به ارزش بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است خاطرنشان میکند: «امیدواریم در زمانبندی مشخصشده اوایل سال ۱۴۰۰ این فاز از خط سه قطار شهری را به بهرهبرداری برسانیم.»
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه میدهد: «با بهرهبرداری از این بخش از خط سه قطار شهری مشهد، اتصال میان خط یک، دو و سه قطار شهری مشهد و حرم مطهر برقرار میشود.» او، همچنین با اشاره به وضعیت خط چهار مترو مشهد اظهار میکند: «عملیات اجرایی احداث خط چهار مترو مشهد نیز به طول ۱۴ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه از شهرک شهید با هنر تا خواجه ربیع آغاز شده است که امیدوارم بتوانیم تا پایان سال عملیات حفاری خط چهار قطار شهری را آغاز کنیم.» او میافزاید: «با اجرای این خط تمامی خطوط قطار شهری برنامهریزیشده در طرح جامع ترافیکی مشهد اجرا خواهد شد.»
نوسازی ناوگان تاکسیرانی
کاظمی، در ادامه به نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرداری مشهد، اشاره میکند و میگوید: «یکی دیگر از اقدامات شهرداری مشهد در راستای توسعه و بهبود حملونقل عمومی توجه به نوسازی تاکسیهای فرسوده بود که برای این کار با حمایت شهردار و شورای شهر مشهد تسهیلات بانکی برای نوسازی ۳ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در نظر گرفته شده است که ۱۴ درصد از ۱۸ درصد کارمزد آن را شهرداری پرداخت میکند که بخشی از این تاکسیها با استفاده از تسهیلات در نظر گرفتهشده نوسازی شدهاند.»
نوسازی ناوگان اتوبوسرانی
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد، همچنین به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی این کلانشهر نیز اشاره میکند و میافزاید: «امسال ۱۰۰ دستگاه مینیبوس جدید خریداری و وارد ناوگان شد و قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز منعقد شده است.» او تصریح میکند: «در کنار خرید این ۲۰۰ دستگاه مینیبوس، قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز با استاندارد یورو ۵ نهایی و در انتظار اخذ ضمانتنامه از سوی فروشنده هستیم.» او با بیان اینکه به دلیل تحریمهای ظالمانه قیمت اتوبوس چند برابر شده و حتی اتوبوسی برای خرید وجود ندارد خاطرنشان میکند: «بر این اساس طرح بازسازی اتوبوسهای فرسودهای که قابلاستفاده هستند موردتوجه قرار گرفت و اکنون ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در حال بازسازی است.» کاظمی اضافه میکند: «درمجموع توانایی مالی خرید اتوبوس را داریم اما به دلیل تحریمها اتوبوسی در سطح کشور برای خرید وجود ندارد.»
راهاندازی سیستم جدید دوچرخه اشتراکی ظرف یک ماه آینده
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه به استفاده از سیستم حملونقل پاک اشاره میکند و میگوید: «در این راستا به دنبال استفاده از دوچرخههای اشتراکی، و توسعه سیستم حملونقل برقی موردتوجه قرار گرفته است.» او میافزاید: «در همین راستا مسیرهای ویژه دوچرخه توسعهیافته و درحال راهاندازی سیستم جدید دوچرخههای اشتراکی با استانداردهای روز هستیم که امیدواریم با تحویل گرفتن بخشی از دوچرخههای سفارش دادهشده این سیستم را با ۲۰۰ دوچرخه اشتراکی در فاز اول راهاندازی کنیم.» او در ادامه، با اشاره به اینکه دوچرخههای اشتراکی جدید با استفاده از نرمافزار قابلاستفاده است تصریح میکند: «سیستم نرمافزار دوچرخههای اشتراکی قابلیت نصب روی گوشی تلفن همراه را داشته و شهروندان میتوانند با انجام شارژ طبق تعرفههای مشخصشده از این دوچرخهها استفاده کنند.»
موتورسیکلت و اتوبوس برقی
کاظمی، به سیاست شهرداری و شورای شهر مشهد در خصوص استفاده از سیستم حملونقل برقی اشاره و اظهارمی کند: «در همین راستا برنامهریزیها برای تأمین ۱۰۰۰۰ هزار موتورسیکلت برقی با ارائه تسهیلات جهت استفاده پیکهای موتوری و شهروندان انجام و بهزودی اجرایی خواهد شد، همچنین طرح جامع مطالعات بهرهگیری از اتوبوس و تاکسی برقی در حملونقل عمومی مشهد با تأکیدات شهردار مشهد به تصویب شورای شهر رسیده است.»
تکمیل حلقه ترافیکی شهر مشهد
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد، در ادامه به سیاستهای مدیریت شهری و شورای شهر در دوره پنجم اشاره میکند و میگوید: «یکی از سیاستهای ما در دو سال گذشته تکمیل حلقه ترافیکی رینگ پیرامونی مشهد و اتصال آن به نقاط مختلف شهر در چهارچوب طرح جامع ترافیکی مشهد با اجرای پروژههای مختلف عمرانی بوده است که در این مسیر تعداد زیادی پل و تقاطع غیر همسطح تعریف شده است.»
احداث تقاطع چهار سطحی آزادگان
او اضافه میکند: «پروژه تقاطع چهار سطحی آزادگان (میدان نمایشگاه) مشهد یکی از بزرگترین پروژههای ترافیکی در حال اجرای شرق کشور است که با توجه به مطالبه مردم برای رفع مشکل ترافیک سنگین محور نمایشگاه و بزرگراه آیتالله هاشمی رفسنجانی احداث میشود.» او با بیان اینکه تقاطع میدان نمایشگاه دارای چهار سطح است که سطح منفی یک آن بولوار نمایشگاه را به بولوار آیتالله هاشمی رفسنجانی متصل خواهد کرد اظهار میکند: «سطح صفر این پروژه نیز بهصورت میدان اجرا میشود.» کاظمی تصریح میکند: «سطح مثبت یک این تقاطع نیز، شرق بزرگراه امام علی (ع) را به غرب این بزرگراه و بهسوی چناران متصل میکند.»
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه میگوید: «همچنین سطح مثبت دو تقاطع غیر همسطح آزادگان که دارای دو چپگرد است بزرگراه امام علی (ع) را به بولوار نمایشگاه و دیگری غرب بزرگراه امام علی (ع) از سمت چناران را به بولوار آیتالله هاشمی رفسنجانی متصل خواهد کرد.» او با اشاره به اینکه تقاطع چهارسطحی آزادگان با اعتبار حدود ۲ هزار میلیارد ریال و طی حدود ۲ سال احداث خواهد شد میافزاید: «درحالحاضر روند عملیات اجرایی این پروژه بزرگ مناسب است و امیدواریم بخشی از آن را بهمنماه ۹۹ به بهرهبرداری برسانیم.»
احداث دوربرگردان زیرگذر شهید برونسی
او تصریح میکند: «یکی دیگر از پروژههای عمرانی ترافیکی مشهد عملیات اجرایی احداث دوربرگردان زیرگذر شهید برونسی است که بهعنوان بخشی از طرح ساماندهی ترافیکی انتهای بلوار وکیلآباد اجرا میشود.» او اضافه کرد: «دوربرگردان شهید برونسی با فاصلهی حدود ۱۲۰۰ متر از بلوار وکیلآباد، در بزرگراه شهید برونسی و با هدف تأمین دسترسی خودروها از خروجی طرقبه-شاندیز به بزرگراه آیتالله هاشمی رفسنجانی، تأمین دسترسی خودروها خروجی از بزرگراه آیتالله هاشمی رفسنجانی به بلوار پیروزی و تأمین دسترسی خودروها از شهرکهای درحالتوسعه این منطقه به بلوارهای پیروزی و وکیلآباد درحال اجرا است که تا ۲۲ بهمن به بهرهبرداری خواهد رسید.»
با اجرای پروژههای عمرانی و توسعه حملونقل پاک پروژه بازگشایی مسیر کوشش تا خلج معاون عمران حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد، به پروژه بازگشایی مسیر کوشش تا خلج اشاره میکند و میافزاید: «بازگشایی مسیر کوشش تا خلج یکی از خواستههای چندین ساله ساکنان این منطقه است که با هدف بازگشایی انتهای کوشش و اتصال آن به شریان اصلی شهر درحال اجرا است.»
تقاطع غیر همسطح ابوطالب
او تصریح میکند: «یکی دیگر از پروژههای حوزه حملونقل و ترافیک مشهد تقاطع غیر همسطح ابوطالب است که با اعتباری بالغ بر ۳۱ میلیارد تومان و با هدف برقراری ارتباط میان بولوار ابوطالب شمالی با بزرگراه شهید چراغچی و همچنین بخش مرکزی شهر در حال اجرا است و در بهمنماه آماده بهرهبرداری خواهد شد.»
تقاطع غیر همسطح مصلی
او با بیان اینکه پروژه تقاطع غیر همسطح مصلی یکی دیگر از پروژههای مهم ترافیکی کلانشهر مشهد است خاطرنشان میکند: «اجرای این پروژه نهتنها مسیر دسترسی میان شهرکهای اطراف این محل را محیا میکند بلکه این منطقه را از بنبست خارج کرده و با کاهش مسافت کاهش آلودگی هوا و ایمن شدن تردد عابران پیاده را نیز در پی خواهد داشت.» کاظمی، به پروژههای عمرانی که در یک سال گذشته به بهرهبرداری رسیده نیز اشاره کرده و میگوید: «در سال گذشته پروژه اتصال جاده محمدآباد-طرق به ۱۰۰ متری، چپگرد غیرمسطح شهید ناصری، دوربرگردان غیر همسطح ابوطالب و دوربرگردان روگذرشرقی آیتالله هاشمی رفسنجانی مشهد احداث و به بهرهبرداری رسیده است.»
تقاطع غیر همسطح خلیجفارس
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه میافزاید: «همچنین در کنار این پروژهها عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح خلیجفارس نیز در دو فاز آغاز شده است که در فاز اول زیرگذر به همراه میدان اجرا و در فاز دوم نیز پل روگذر اجرا میشود.»
او اضافه میکند: «همچنین چپگرد غیر همسطح بزرگراه پیامبر اعظم (ص) به بزرگراه آیتالله هاشمی رفسنجانی نیز یکی دیگر از پروژههای عمرانی حوزه حملونقل و ترافیک شهرداری کلانشهر مشهد است که طی هفتههای آینده آغاز خواهد شد.» کاظمی، میگوید: «در کنار اجرای پروژههای عمرانی و توسعه حملونقل عمومی مدیریت شهری مشهد به تقویت پیادهمحوری نیز توجه ویژه داشته و در این راستا طرحهای متعددی ازجمله بهسازی و مناسبسازی پیادهروها، گذرگاههای عابر پیاده را در دستور کار قرارداده و اجرا کرده است.»
این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.