ساخت صدها ساختمان بلندمرتبه در معابر باریک در هفت سال بیقانونی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مدیریت شهری باید در سال 1386 ظرف مدت 6 ماه ضوابط بلندمرتبهسازی را ارایه میکرد ولی در سال 1393 این اقدام را انجام داد که در اینبازه زمانی از خلا قانونی استفاده شد و کمیسیون ماده 5 اجازه احداث تعداد قابلتوجهی ساختمانهای بلندمرتبه را در معابر باریک صادر کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مدیریت شهری باید در سال 1386 ظرف مدت 6 ماه ضوابط بلندمرتبهسازی را ارایه میکرد ولی در سال 1393 این اقدام را انجام داد که در اینبازه زمانی از خلا قانونی استفاده شد و کمیسیون ماده 5 اجازه احداث تعداد قابلتوجهی ساختمانهای بلندمرتبه را در معابر باریک صادر کرد.
محمد شکرچی زاده اضافه کرد: دستورالعملهایی درباره ساخت و ساز ساختمانهای بلندمرتبه وجود داشت و مسوولیت مدیریتشهری این بود که در سال 1386 ظرف مدت 6 ماه ضوابط را عرضه کنند ولی این کار را نکردند و در سال 1393 این اقدام را انجام دادند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مدیریت شهری باید در سال 1386 ظرف مدت 6 ماه ضوابط بلندمرتبهسازی را ارایه میکرد ولی در سال 1393 این اقدام را انجام داد که در اینبازه زمانی از خلا قانونی استفاده شد و کمیسیون ماده 5 اجازه احداث تعداد قابلتوجهی ساختمانهای بلندمرتبه را در معابر باریک صادر کرد.
وی که ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را به عهده دارد، افزود: در سالهای اخیر در شهرداری برای احداث صدها ساختمان بلندمرتبه در معابر باریک مجوز صادر شد که اگر اتفاقی در آن موقعیتها بیفتد امکان مدیریت مناسب بحران وجود نخواهد داشت. بنابر این انتظار میرود با توجه به انتخابات برگزار شده در شورایشهر، این موضوع به عنوان یکی از اولویتها در دستور کار قرار گیرد تا خطرآفرینی جدید و جدیتری همانند ساختمان پلاسکو در شهرهای بزرگ نداشته باشیم.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مسالهای که باید در دستور کار قرار گیرد این است که با ساختمانهای موجود چه باید کرد؟ در این زمینه امیدواریم با همراهی مرکز بزرگی مثل مرکز تحقیقات که میتواند بر انجام ضوابط و اقدامات پیشگیرانه نظارت داشته باشد خدمات مطلوبتری در حوزه مدیریت شهری انجام شود.
شکرچیزاده بر عزم دولت برای ارتقای ایمنی شهرها تاکید و تصریح کرد: در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و نیز مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سعی داریم در دولت به منظور تحقق برنامههای اعلامی رییسجمهوری در جریان برنامههای انتخاباتی عزم جدیتری برای ایمنی بیشتر شهرها، راهها و جادههای کشور نشان دهیم.
وی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقی که در پلاسکو افتاد و باعث جریحهدار شدن افکار عمومی شد، باید مساله افزایش تابآوری شهرها مورد توجه قرار گیرد؛ بخصوص با توجه به تغییراتی که در ترکیب مدیریت شهری در انتخابات 29 اردیبهشت صورت گرفته، انتظار مضاعفی برای مردم در شهرها ایجاد شده که این مساله را در دستور کار جدی قرار دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مرکز تحقیقات به مدیریتهای جدید شهری اعلام آمادگی میکند با توجه به اینکه در بیش از 20 شهر بزرگ کشور ترکیب شورای شهر دچار تغییر اساسی شده، در مجموعه این کلانشهرها توان تخصصی خود را برای مقوله افزایش تابآوری قرار دهد تا نهایتا بتوانیم در پایان یک دوره چهار ساله به طور مشخص به مردم اعلام کنیم در زمینهها و مولفههای مختلفی که ایمنی شهرها را تحتالشعاع قرار میدهد اقدامات موثرتری را انجام دادهایم.
شکرچیزاده یادآور شد: بحث مدیریت بحران در شهرها مساله مهمی است که مسوولیت این کار در تهران با شهرداری است. باید ببینیم اگر با حادثهای مثل زلزله و آتش سوزی در شهر مواجه شویم، شهر چقدر توان مقابله علمی و کارشناسانه با این حوادث دارد.