زیر و بم شهرسازی با معماری ایرانیاسلامی
عضو کمیسیون عمران مجلس، بر ضرورت احیا و حفظ آثار معماری اسلامی در کشورهایی که درگیر جنگهای داخلی هستند، تاکید کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس، بر ضرورت احیا و حفظ آثار معماری اسلامی در کشورهایی که درگیر جنگهای داخلی هستند، تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی افتخاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنر معماری بیانکننده نحوه اندیشه جهانبینی، باورها و اعتقادات مذهبی و سنتهای این سرزمین است، گفت: در این سرزمین معماری باید تلفیقی از ملیت ایرانی و دین آسمانی اسلام باشد، همانطور که در بافت، مسجد، گنبد، محراب، گلدستهها، ستونها و منبرها هر یک پیام بسیار زیبایی را به بیننده انتقال میدهد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در معماریاسلامی گچ، کاشی، خشت، سنگ، چوب، شیشه و... هر یک با تعریف خاصی مورد استفاده قرار میگیرند و به سبک خاصی طراحی و نمایش داده میشود، افزود: آثار به جا مانده و بناهای متعلق به عصرهای مختلف در ایران از آغاز عصر سلجوقی تا دوره تیموری و یا آثار معماری ایران از دوره صفویان تا دوران معاصر جلوههای بینظیری هستند که میتوانند با حرکتی پایدار امروزه با تلفیق با معماری مدون و ایرانی شکوه بی نظیری را ایجاد کنند.
معماری ایرانی به خصوص در دوران پس از اسلام مملو از معماری پایدار است
افتخاری ادامه داد: در ایران اسلامی با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، نوع آوری در معماری میتواند معرف فرهنگ و تمدن غنی کشور با توجه اسلام و ایران شود و طراحی این امر بسیار بزرگ برعهده کمیسیون عمران است.
وی با بیان اینکه معماری ایرانی به خصوص در دوران پس از اسلام مملو از نمونههای با ارزش به کارگیری شیوههای پردازش بنا به صورت کارآمد، ماندگار، بهینه و دستیابی به آنچه که امروز معماری پایدار نامیده میشود است، به خانه ملت گفت: امروز با وجود سیستمهای ساختمانی نوین به عرصه ساخت و ساز تصمیمگیری جهت به کارگیری مناسبترین سیستمهای ساختمانی سنتی مهندسین سازه را به چالش کشیده است.
از معماری اسلامی میتوان به مصارف اقتصادی، سرعت در اجرا و ایمنی پی برد
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در کشورهای اسلامی مانند کشور ایران که دارای صنعت سازه و معماری غنی و قدرتمند سنتی دایر بر اصول مهندسی قدیم هستند، سیستمهای ساختمانی سنتی و نوین در کنار یکدیگر جلوه میکنند، افزود:با توجه به پیشرفتهای روزافزون فناوری و علوم نوین تلاش برای رسیدن به سازه پایدار و مقرون به صرفه امری غیرقابل انکار است و در معماری ایرانی اسلامی از پایداری اکثر بناهای به جا مانده علیرغم همه سوءمدیریتها در نگهداری و احیای این بناها میتوان به مزایای این سبک معماری، سبکسازی، یکپارچگی سازه، مقاومت در برابر زلزله و پدیدههای طبیعی، پایداری در برابر عوامل جانبی، مقاومت در برابر حریق، مصارف اقتصادی، نیروی انسانی، سرعت در اجرا، ایمنی، عمر مفید و دوام در ساختمانها پی برد.
وی با بیان اینکه با وجود رشد چشمگیر و فزاینده تکنولوژی و قرار گرفتن در عصر ماشین و ارتباطات، هنوز بازدید از بناها و خانههایی با سبک معماری سنتی جزو بزرگترین تفریحات و مقاصد گردشگری مردمان دنیا و ایران است، ادامه داد: حس آرامش درونی، چشمنوازی و معنویت نهفته در این سبک از معماری جاذبه بیبدیل این یادگار بر جای مانده از بزرگان علم هندسه و تقارن و زیباییشناسی گذشته ایران است.
شهر اسلامی زیستگاه طبیعی و مدنی مسلمانان است
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری شهر اسلامی زیستگاه طبیعی و مدنی مسلمانان است، اظهار کرد:شهر اسلامی محیطی معتدل بر پایه عدالت اسلامی است و اجرای این اصول اسلامی نیازمند مدیریت صحیح و هوشمندانه و به دور از هرگونه افراط و تفریط است، همانگونه که رهبری عزیز فرمودند شهر به عنوان لباس تمدن باید مملو از ظواهر و ارزشهای تاریخی تمدن خود باشد، یعنی به معنای دیگر ظاهر بناها و همنشینی عناصر فیزیکی شهر باید به عنوان زبان مردم ساکن در آن عمل کند به گونهای که ناظر بیرونی از مشاهده شهر اسلامی درک شفاف و شخصی از ارزشهای تمدن ایرانی اسلامی ایرانیان به دست آورد.
وی افزود: شهر در نگاه رهبر عزیز انقلاب باید نمونه اعلای هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی و سرشار از معنویت مومنانه نهفته در ارزشهای دینی ایرانیان و در حقیقت شهر ایرانی باید نشان هویت و اصالت شهروندان خود باشد.
غفلت از معماری اسلامی در روند تهیه لایحه و تصویب برنامه ششم
افتخاری با بیان اینکه تحقق ایده انسان کامل و رسیدن به اوج قله ایمان و معنویت تنها با زیستن در چنین شهری امکانپذیر است، ادامه داد: توجه به نهادهای بصری و جلوههای ظاهری در شهر یکی از مهمترین تأکیدات مقام معظم رهبری است.
وی ماده 169 قانون برنامه پنجم توسعه شورای عالی شهرسازی و معماری را موظف به تدوین و ترویج الگوهای معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی کرده بود، یادآور شد: دستورالعملی برای این هدف نیز مصور شده ولی هنوز به اهداف مقنن نرسیده و باید تلاش بیشتری کرد و در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه بازآفرینی و روزآمدسازی معمار اسلامی ایرانی مورد تأکید قرار گرفته است، البته در روند تهیه لایحه و تصویب برنامه ششم مورد غفلت قرار گرفته شد، که بنده خود مکلف به پیگیری این امر و تداوم احکام قانونی برای اجرای این سیاست کلی نظام دانسته و قطعا پیگیر هستم.
ضرورت احیا و حفظ آثار معماری اسلامی در کشورهایی که درگیر جنگهای داخلی هستند
افتخاری با بیان اینکه ضرورت احیا و حفظ آثار معماری اسلامی در کشورهایی که درگیر جنگهای داخلی هستند مانند عراق و سوریه و افغانستان یک مأموریت جهان اسلام است و باید امروز که مردم مسلمان این کشورها درگیر و غافل از بناهای تاریخی هستند ایران به آن توجه و از آن حمایت کند، افزود: ایران کشوری مقتدر و امن است و این نعمت، وظایف را بر ما متحمل میکند باید مبانی معماری اسلامی را تبدیل به دانش نموده و به فرای مرزهای کشور صادر و تقدیم کند، تا این الگوی معماری مبتنی بر تعالی و اندیشههای ناب اسلامی تبدیل به یک فرهنگ جهانی شود که خوشبختانه این مهم در روند بازسازی عتبات عالیات بروز عینی یافته است که باعث فخر و مباهات است.
وی با اشاره به اینکه در بازدید از صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف چیزی که به چشم می آید استفاده از معماری ایرانی اسلامی است، معماری که در آن نشانهای از انعطاف و مهربانیت است، ادامه داد: به نظر بنده آنچه در ساخت مشاهده میشود سعی شده به چندین مسئله نگاه ویژه شود، عظمت نامی که بر بنا نهاده شده است، مظلومیت بیمانند حضرت در تاریخ و بانو بودن صاحب صحن.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بناهای تاریخی به خصوص قبور مطهر ائمه و بقعهها، شناسنامه و هویت ملی و دینی یک کشور اسلامی هستند، تصریح کرد: دشمنان دین اسلام و در رأس داعش سعی در از بین بردن هویت کشورهای اسلامی هستند، هر چند نمیتوانند با تخریب مساجد، بقعهها و خدا نکرده هتک حرمت ساحت مقدس ائمه، لایهای زیرین و زیربنای فرهنگ اسلامی یک کشور که همان قلبهای تپنده مردم برای خواندن رسولالله است را از بین ببرند.