جزئیات "برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران"/ تهران در مسیر "برقی" شدن!
شهرداری تهران در راستای توسعه حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا با همکاری دولت اقدامات متعددی را در حوزه برقی سازی خودرو پیگیری کرده و به ثمر رسانده و تاکنون ۴۹۰۰۰ خودروی برقی در ۹ شرکت ثبت سفارش شده است.
شهرداری تهران در راستای توسعه حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا با همکاری دولت اقدامات متعددی را در حوزه برقی سازی خودرو پیگیری کرده و به ثمر رسانده و تاکنون ۴۹۰۰۰ خودروی برقی در ۹ شرکت ثبت سفارش شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت، حفظ محیط زیست و همچنین کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی از جمله اتفاقات مهم و کلیدی است که برقی سازی سیستم حمل و نقل پایتخت برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد.
افزایش گرایش به سمت وسوی حمل ونقل پایدار در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نشان می دهد استفاده از وسایل نقلیه برقی می تواند راهکاری بسیار موثر در مسیر رفع و کاهش چالش های حیاتی از جمله آلودگی هوا و ... باشد که در واقع این امر نوعی تحول و تغییر سبک حمل ونقل را به همراه خواهد داشت.
کشورهای موفق در توسعه حمل و نقل برقی مانند نروژ، چین و هلند و ... در زمینه پذیرش خودروهای برقی پیشرو هستند و عملکردی قابل توجه را ارائه داده اند. هر کدام از این کشورها با شرایط و استراتژی های منحصر به فردی تلاش دارند تا این سبک از حمل ونقل را جایگزین حمل ونقل سنتی بنزینی کنند و علاوه بر این، فرهنگ پذیرش و جایگزینی جهانی خودروهای برقی ارائه دهند.
در همین راستا و در دوره مدیریت شهری کنونی تغییر سبک حمل و نقل از سنتی بنزینی به برقی یکی از مواردی است که به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته و شهرداری تهران همراه و با دولت گام های موثری را برداشته اند.
هفته گذشته در یکی دیگر از برنامه های امید و افتخار شهرداری تهران از 198 دستگاه تاکسی برقی رونمایی شد.
ثبت شرکتی 49000 خودروی برقی گران قیمت
علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در همین رابطه با تاکید بر اینکه تاکنون 49000 خودروی برقی در 9 شرکت ثبت سفارش شده است، می گوید: این خودروها در آینده داخلی سازی و بعد به بخش خصوصی واگذار می شود. قیمت این خودرو نزدیک به 20هزار دلار است که حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان برآورد می شود.
زاکانی به اقدامات دولت سیزدهم هم اشاره و عنوان می کند: دولت از ماده 12 برای این امر تسهیلات در نظر می گیرد و شهرداری نیز بر اساس قدرالسهمی که از دولت گرفته، خودرو از چین وارد می کند. عمده واردات آن در 6 ماه نخست سال آینده است.
به گفته وی، امروز 34 درصد تردد با حمل ونقل عمومی و 66درصد با خودروهای شخصی انجام می شود که یک فاجعه است. یکی از تصمیم های وزیر صمت این بود که حدود 49 هزار تاکسی برقی را شرکت های خصوصی که توان تولید داخل آنها را دارند، در چرخه تاکسیرانی تهران استفاده کنند البته با مالکیت خودشان و تحت نظارت سازمان تاکسیرانی تهران.
بیش از 90 درصد تاکسی و ون های تهران فرسوده است
شهردار تهران با تاکید بر اینکه 78 هزار تاکسی و ون داریم که حدود 96 درصد آنها فرسوده است، تصریح می کند: با استفاده از شرکت های اینترنتی و با تبدیل تاکسیرانی به شرکت می توان کاری کرد که راننده ها سهامدار شرکت شوند و کار حرفه ای دقیق مبتنی بر ارائه خدمت داشته باشند.
با خودروهای گازسوز نمی توان هوای شهر را پاک کرد!
از آنجایی که آلودگی هوا یکی از چالش های مهم در کلانشهرهای کشور محسوب می شود، وزیر صمت هم نسبت به حل این مشکل با ورود خودروهای برقی واکنش نشان داده و گفته: با خودروهای گازسوز نمی توان هوای شهر را پاک کرد. ماشین های برقی این مزیت را دارند که تولید آلودگی نمی کنند.
عباس علی آبادی؛ وزیر صمت بیان کرده است: دولت تعرفه خودروهای برقی را کاهش داده و فکر می کنم این اقدام مورد استقبال مردم قرار گیرد؛ این کمک به مردم و کمک مالی به کشور است و با این اقدام دیگر شاهد مشکلات محیط زیستی نخواهیم بود.
با کاهش تعرفه، قیمت خودروهای برقی با بنزینی قابل رقابت می شود
به گزارش تسنیم، یکی از نکات حائز اهمیت برای رانندگان تاکسی قیمت خودروهای برقی است که نیازمند ارائه تسهیلات ویژه است که علی آبادی در این خصوص گفته است: قیمت این خودروها قابل رقابت از لحاظ قیمتی با خودروهای بنزینی است. از سال بعد خودروهای برقی داخلی با فناوری های بسیار بالا خواهیم داشت و در این راستا 8 خودروی ایرانی سال آینده رونمایی خواهد شد.
با توجه به آمارها و کارشناسی های صورت گرفته، خودروهای فرسوده سهم قابل توجهی در تولید آلودگی دارند؛ شادی مالکی؛ سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه تعداد تاکسی های نوسازی شده تهران تا پایان سال به 5000 دستگاه می رسد، عنوان کرد: در دو سال گذشته در بحث نوسازی اقدامات خوبی صورت گرفته و پرداخت تسهیلات 8درصدی با بازپرداخت 60ماهه از جمله این طرح ها بوده است.
وی همچنین در خصوص ارائه تسهیلات به رانندگان خودروهای برقی، به انعقاد قراردادهایی که با صندوق کار و امید داشته اند اشاره و تصریح کرد: تسهیلات خوبی به رانندگان خودروهای برقی داده می شود و شارژ این خودروها از طریق 74 دستگاه شارژر که راه اندازی شده انجام می شود.
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران به سهم 18 درصدی تاکسی ها در حمل و نقل تهران که دچار فرسودگی شده اند اشاره و عنوان کرد: با انعقاد قراردادهایی که با چین بسته شد 25 هزار دستگاه تاکسی برقی به مرور به شهر وارد خواهد شد و به زودی شاهد تغییر خدمت رسانی در این حوزه خواهیم بود.
باتوجه به تدابیر صورت گرفته از سوی شهرداری تهران ساز و کار ورود تاکسی برقی به پایتخت در شرایط خاص درحال پیگیری است.
شارژ خودروهای برقی یکی دیگر از مواردی است که می تواند برای متقاضیان این خودروها دغدغه هایی را ایجاد که در این مورد هم تمهیداتی از سوی مدیریت شهری در نظر گرفته شده است.
در همین راستا محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک تهران نیز گفت: برای 74 جایگاه شارژ قرارداد منعقد و اجرا شد. با مپنا نیز قراردادی برای ساخت پنج هزار جایگاه دیگر منعقد شده است. به گفته وی یکی از مسائل شهرداری با وزارت نیرو در خصوص جایگاه های شارژ است. به همین دلیل امور با شیب ملایمی دنبال می شود.
هرمزی با تاکید بر اینکه ارائه 40 هزار دستگاه تاکسی برقی از سوی وزارت صمت برای 9 خودروساز تکلیف شده است، تصریح کرد: این تاکسی ها با تعرفه یک درصد وارد می شود و شرکت ها موظف هستند این خودروها را در تهران رونمایی کنند.
گفتنی است همان طور که وسایل نقلیه برقی مقرون به صرفه تر، در دسترس تر و از نظر فناوری پیشرفته تر می شوند، می توان انتظار داشت که شاهد استقبال بیشتری از خودروهای برقی در سراسر کشور باشیم چراکه مزایای زیست محیطی، کاهش وابستگی به سوخت های تجدیدناپذیر فسیلی و بهبود کیفیت هوا باعث می شوند خودرو های برقی بخش مهمی از آینده ما را تشکیل دهند.