بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

◄ هشدار به شورای شهر و وزیر راه و شهرسازی/ ضرورت جلوگیری از ورود شهرداری تهران به باتلاق تونل شهید متوسلیان

در صورت هدر دادن منابع کشور و منابع شهر تهران در کلنگ زنی تونل 9 کیلومتری شهید متوسلیان، در سال 1410 این تونل پر می شود و باید یک تونل دیگر موازی این تونل احداث شود و همچنین احداث این تونل هیچ گونه تاثیری در ترافیک منطقه ایجاد نخواهد کرد.

هشدار به شورای شهر و وزیر راه و شهرسازی/ ضرورت جلوگیری از ورود شهرداری تهران به باتلاق تونل شهید متوسلیان
تین نیوز |

بزرگترین تهدید در شهرداری شهر تهران، نگاه سازه ای و تعریف ابر پروژه های سازه ای با شعار حل مشکل ترافیک و کاهش آلودگی هوا است که باید این نگاه سازه ای(ایجاد ابر سازه های پل و تونل برای تردد خودروهای شخصی) تغییر کرده و در دهه چهارم انقلاب، منابع کشور صرفا به سمت تامین ناوگان و تکمیل  مسیرهای حمل و نقل عمومی  هدایت شود.

به گزارش تین نیوز، محمد رضا حدادی مدیر کارشناس حوزه اقتصاد و مدیر مهندسی طرح های عمرانی، معدنی و صنعتی و مطالعات راهبردی با بیان این مطلب در سلسله نشست های هم اندیشی در حوزه کلان پروژه های حمل نقل که در هفتم خرداد 1403 با حضور فعالان حوزه حمل و نقل، اساتید دانشگاه تهران، انجمن صنفی شرکت های ریلی و نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد، فرصت ها و تهدیدات ابر پروژه ها و همچنین به عنوان نمونه موردی، تحلیل تهدیدات ابر پروژه تونل 9 کیلومتری از میدان سپاه تا آزادگان  را مورد نقد و بررسی قرار داد که گزیده ای از سخنرانی وی در ذیل آورده شده است.

به اعتقاد حدادی، در مجموع رفع مشکل ترافیک کلانشهرها با رویکرد احداث سازه های تونلی یا احداث پل های طویل امکان پذیر نیست و هدایت منابع موجود به چنین پروژه هایی، خطای راهبردی است چرا که اولا منابع موجود محدود است و صرفا باید پروژه های اولویت دار کلنگ زنی شود و همچنین مدل های ترافیکی نشان می دهد با احداث چنین تونل هایی صرفا ترافیک از یک نقطه به نقطه ای دیگر جابجا می شود و یا ترافیک صرفا از سطح زمین به زیر زمین منتقل شده است و در مجموع ترافیک کلی کلانشهر تغییر چندانی نکرده و حتی مشاهده می شود با حجم انبوهی از پل، تونل و بزرگراه که در کلانشهر تهران در دهه های گذشته ساخته شده، ترافیک تهران نسبت به قبل بیشتر شده است بنابراین رویکرد سازه ای برای حل ترافیک کلانشهرها مورد تایید نیست.

حدادی تاکید کرد: مطابق گزارش های موجود و تحلیل های انجام شده، در صورت هدر دادن منابع کشور و منابع شهر تهران در کلنگ زنی تونل 9 کیلومتری شهید متوسلیان، در سال 1410 این تونل پر می شود و باید یک تونل دیگر موازی این تونل احداث شود و همچنین احداث این تونل هیچ گونه تاثیری در ترافیک منطقه ایجاد نخواهد کرد. 

 

مدیر کارشناس حوزه اقتصاد و مدیر مهندسی طرح های عمرانی، معدنی و صنعتی و مطالعات راهبردی همچنین افزود:بر اساس زمان سنجی انجام شده، زمان سیر عبور از میدان سپاه تا جنوب بزرگراه بعثت و شمال بزرگراه آزادگان به طول حدود 9 کیلومتر، حدود 15 تا 35 دقیقه است که این زمان سیر برای هر 9 کیلومتر در بخش مرکزی شهر تهران وجود دارد و عملا با نگاه سازه ای به حل ترافیک کلانشهرها، تونل های بیشمار 9 کیلومتری در جهات مختلف در مرکز شهر تهران، باید تعریف شود که منطقی و عملی نیست. 

به گفته وی همچنین مطابق نظر کارشناسان در صورتی که سیستم شهرداری تهران، توانایی حراج و فروش یک میلیارد دلار از شهر تهران و یا توانایی دریافت حواله های فروش نفت را دارد، ضروری است این منابع صرفا به توسعه حمل و نقل عمومی، مخصوصا در بخش تجهیزات و ناوگان هدایت شود. 

حدادی گفت: ضروری است اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نمایندگان مردم، منافع مردم را بر منافع بخش پیمانکاری شهرداری تهران، در کلنگ زنی ابر پروژه ها، ترجیح دهد و شفاف و صریح مخالفت خود را با کلنگ زنی چنین پروژه ای، به صورت مکتوب اعلام و رسانه ای نماید. همچنین ضروری است خانم صادق مالواجرد، شخصا به چنین ابر پروژه هایی ورود نماید (اختیار تام شهرسازی به شهرداری ها، خطای راهبردی است)، تا ان شاء الله با جلوگیری از کلنگ زنی ابرپروژه های غیر اقتصادی و غیر کارشناسی در کلانشهر تهران و پایتخت ایران، از هدر رفت منابع ملی و هدر رفت حقوق شهروندی جلوگیری به عمل آید تا ان شاء الله با هدایت منابع کشور و هدایت منابع شهر تهران به سیستم حمل و نقل عمومی، افزایش رضایت اجتماعی را شاهد باشیم.

به گفته وی مطابق تجربیات موجود متاسفانه در سنوات گذشته، اکثرا وزیران راه و شهرسازی را سرگرم موضوعات حمل و نقل برون شهری نموده اند که ضروری است مدیریت زمان وزیر راه و شهرسازی در بخش برون شهری و درون شهری مورد بازنگری قرار گیرد و به درون شهر ها بیشتر توجه شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی

    احسنت.
    ان شاالله گوش شنوایی باشد.

  • محمد

    حرف حرف درستی است.
    مردم ناوگان و حمل و نقل عمومی لازم دارند.
    تونل نیاش الان قفله.

  • ابراهیم

    شهردارها معمولا به دنبال تبلیغات و کلنگ زنی جدید هستن.

  • معین

    بسیار دقیق و منطقی.

  • اکبر

    معاونت حمل و نقل ترافیک و شورای شهر هم مخالفن.
    زمینخواری در این ابر پروژه ها اتفاق می افته.