◄ روابط عمومی، فقط مرکز تکثیر خبر نیست
همایش بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، دیشب یعنی در شامگاه ۲۵ اردیبهشت در شرکت راهآهن و با حضور وزیر راهوشهرسازی، مدیرعامل راهآهن، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از مدیران روابط عمومی سازمانها برگزار شد.
همایش بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، شامگاه گذشته در شرکت راهآهن و با حضور وزیر راهوشهرسازی، مدیرعامل راهآهن، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از مدیران روابط عمومی سازمانها برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، عباس آخوندی گفت: در طول این چند سال سعی کردم رویکرد خودم را نسبت به کار روابطعمومیها منتقل کردم و آن رویکرد، این است که ما «شهروندان» را مبنای توسعه بدانیم و نه اجرای صِرف طرحهای کالبدی فنی را.
وزیر راهوشهرسازی توضیح داد: شهروند باید مبنای توسعه باشد و بهتر است در این راستا آقای بینیاز (مدیر روابط عمومی وزارتخانه) نسبت به نام این مجموعه هم تجدیدنظر کنند؛ چراکه روابط عمومی بوق تبلیغاتی یک دستگاه نیست و باید بر رفتار مردم در حوزه حملونقل و مسکن اثرگذار باشد.
آخوندی ادامه داد: روابط عمومی برای پیشرفت کشور باید از مردم نظر و الگو بگیرد. به دیگر سخن، انسان مبنای توسعه شود و به همین دلیل هم هست که در عصر ارتباطات، حوزه شما حوزه مهمی است.
این مقام مسئول افزود: اگر شما در مجموعه خود صرفاً بخواهید خبررسان باشید و ارزشافزودهای را ایجاد نکنید قبل از شما، با پیشرفت فضای مجازی خبر زودتر به دست مردم خواهد رسید. بنابراین خبر باید بتواند روی تصمیم مردم و انتخابهایشان تأثیر بگذارد و ارزشافزودهای را ایجاد کند و همچنین آنچه در جامعه است را به مدیران انتقال دهد.
آخوندی ضمن تاکید دوباره به اینکه عنوان یک سازمان مهم است و لازم است که نام سازمان روابط عمومی در وزارت راهوشهرسازی تغییر کند، گفت: ما به روابط عمومی بهعنوان مرکز تکثیر خبر نگاه نمیکنیم و به این مجموعه بهعنوان مرکز تولید و آفرینش اطلاعات نگاه میکنیم که در این راستا، روابط عمومی با انتشار خبر خود، قبل از هر پیامگیرندهای بهعنوان یک خبررسان باید بتواند خودش محتوای اخبارش را درک کند وگرنه اخبار بیروح تکثیر میشود. شما در برخی از اخبار بیروح برخی از رسانههای سمعی بصری گاهی میبینید که گوینده هیچ حسی به خبر تولیدی خود نداشته و به همین دلیل هم نتوانسته حسی را به مخاطب منتقل کند. این یک نقطه ضعف بزرگ است. بنابراین، نه تکثیر خبر بلکه تولید، انتقال و دریافت بازخورد پیام مستتر در خبر وظیفه روابط عمومیها بهعنوان یک سازمان انسانمحور است.
بر همین اساس، وزیر راهوشهرسازی در پایان ابراز امیدواری کرد که توسعه انسانمحور سرلوحه کار روابط عمومیها قرار گیرد.