جایگاههای سوخت و هایپر مارکتها پرترددترین مکانها در روزهای کرونایی
نقشه و مسیریاب بومی به تحلیل رفتار کاربران پرداخته است. دادههایی که نشان میدهد جایگاههای سوخت، هایپر مارکت و فروشگاههای مواد غذایی بیشترین نقاط مراجعه شهروندان هستند.
نقشه و مسیریاب بومی به تحلیل رفتار کاربران پرداخته است. دادههایی که نشان میدهد جایگاههای سوخت، هایپر مارکت و فروشگاههای مواد غذایی بیشترین نقاط مراجعه شهروندان هستند.
مسیریاب بومی «نشان» در تازهترین گزارش خود، بر اساس دادههایی که از تردد بیش از پنج میلیون کاربران خود به دست آورده است، تردد کاربران در دوران شیوع کرونا در سه برهه زمانی هفته پایانی بهمن ماه (هفته پیش از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران)، هفته اول کاری در فروردین ماه و در نهایت، هفته ابتدایی اردیبهشت بررسی کرده است.
ترافیک قبل و بعد از کرونا؛ روایت شنبههای غیرعادی
دادهکاویهای انجام شده این موضوع را روشن میکند که اگرچه ترافیک در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه افزایش قابل توجهی نسبت بر اساس سوابق مسیریابی، جستجو و گزارشات کاربران داشته، میزان ترافیک پس از تعطیلات نوروز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد.
اما واقعیت این است که هنوز ترافیک به نصف هفته پایانی بهمن ماه هم نرسیده است؛ زمانی که هنوز خبر شیوع کرونا در کشور به شکل رسمی اعلام نشده بود.
اطلاعات استخراج شده از حکایت از آن دارد که در کل ایران، طول ترافیک در هفته اول کاری فروردین ماه نسبت به بهمن ۷۹ درصد کاهش داشته است. این میزان کاهش البته در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه به ۵۷ درصد میرسد.
این نسبت کاهشی در تمام شهرهای کشور قابل مشاهده است.برای مثال بررسیها گویای آن است که شیراز، با ۷۰درصد، بیشترین کاهش ترافیک را در کل کشور داشته است.
شیراز پر ترافیک
آنچه نمودارهای مربوط به طول ترافیک در اولین هفته کاری سال جدید و هفته اول اردیبهشت ماه نمایش میدهند این است که در هیچ شهری، ترافیک خودروها از هفته پایانی بهمن ماه بیشتر نشده است. در واقع علیرغم اینکه در روزهای اخیر، این احساس به وجود آمده که مردم دیگر مسئله کرونا را جدی نمیگیرند، اما دادههای آماری نشان میدهند که ترافیک هنوز به شدت کمتر از دوران قبل از شیوع کرونا است.
بر این اساس شهر شیراز با ۷۰ درصد کاهش ترافیک، بیشترین میزان کاهش طول ترافیک به نسبت بهمنماه را داشته و شهر مشهد با ۵۰ درصد، کمترین کاهش را تجربه کرده است.
در شهر تهران، طول ترافیک ۵۵ درصد کاهش داشته است. در شهرهای دیگر این میزان متغیر بوده اما نکته مهم اینجاست که تمام کلانشهرهای کشور دست کم ۵۰ درصد کاهش ترافیک داشتهاند.
افزایش تردد در محدوده طرح ترافیک تهران
با حذف «طرح ترافیک»، این انتظار وجود داشت که ترافیک در هسته مرکزی شهر به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. همین اتفاق رخ داد و در هفته اول اردیبهشت ماه، ترافیک در هسته مرکزی تهران از هفته پایانی بهمن ماه نیز بیشتر شد.
علت این مساله، تمایل بیشتر شهروندان به استفاده از خودروی شخصی به جای وسایل حمل و نقل عمومی است، چرا که به این شکل میتوانند فاصلهگذاری اجتماعی را دست کم در تردد روزانه خود رعایت کنند.
حذف طرح ترافیک و بازگشایی کسب و کارها باعث شده است که میزان ترافیک در هستهی مرکزی شهر تهران، از بهمنماه و پیش از شیوع کرونا نیز بیشتر شود.
به دلیل لغو طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی، به شکل مشخص شاهد رشد ۷ درصدی رفت و آمد خودروها در مرکز تهران هستیم. این میزان افزایش بیشتر مربوط به بازه زمانی ساعت ۱۰ الی ۱۷ است و در سایر ساعتها ترافیک به نسبت بهمن کاهش نیز داشته است.
وضعیت تردد عابران پیاده
با بازگشایی ادارات و کسبوکارها، مرکز شهر تهران در اردیبهشتماه شاهد حضور عابران پیادهی زیادی بوده است اما این میزان همچنان نسبت به بهمنماه و پیش از شیوع کرونا بیشتر نیست. در هفته سوم فروردین نیز میزان تردد عابر پیاده در این محدوده بسیار کمتر از بهمنماه بوده است که در نقشه این مراکز به رنگ بنفش قابل مشاهده است.
تجریش، میدان همیشه پرتردد
تجریش را میتوان یکی از نقاط پرتردد و استراتژیک تهران نامید و با استناد به بررسیهای انجام شده نیز میتوان عنوان کرد که تجریش در بهمن، فروردین و اردیبهشت همیشه میزبان عابران زیادی بوده است.
بیشترین زمان حضور عابران در تجریش ساعات بین ۱۱ الی ۱۵ بوده است که این تعریف در هر سه بازه زمانی قابل مشاهده است. خلوتترین ساعات حضور عابران در تجریش بازه زمانی ۱۹ تا ۲۳ است که کمترین میزان تردد عابر پیاده در آن زمان به ثبت رسیده است.
کاهش چشمگیر تردد عابران پیاده در قم
بر اساس گزارشهای رسمی، قم اولین شهر ایران بود که ویروس کرونا در آن کشف شد. به همین دلیل نیز مردم قم زودتر از سایر شهرهای کشور، قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی را آغاز کردند. مردم قم نسبت به بهمنماه هم در فروردین و هم در اردیبهشت، از حضور و تردد پرهیز کردهاند.
کاهش مراجعه به ادارات
از آنجایی که بیشترین میزان کاهش ترافیک خودرو در اردیبهشت ماه نسبت به بهمن ماه، مربوط به شهر شیراز بود، از این رو بررسی میزان تردد عابران پیاده در شیراز حائز اهمیت است.
میزان تردد عابران پیاده در شهر شیراز در فروردین و اردیبهشت، از بهمنماه به هیچ وجه پیشی نمیگیرد. در فروردین ماه شهروندان شیرازی تردد بسیار کمی در سطح شهر داشتهاند اما در هفته ابتدایی اردیبهشت، این تردد افزایش پیدا کرده است، هرچند باز هم به هفته پایانی بهمن به هیچ وجه نزدیک هم نیست.
این گزارش در تازهترین بررسی خود اعلام کرده، مساجد، ادارات و سازمانها و نهایتا رستورانها و کافیشاپها با کاهش مراجعه حدوداً ۷۵ درصدی نسبت به بهمن ۹۸ مواجه هستند.