مقام سازمان ملل متحد: تقویت کمیته امنیت راهبری استان فارس را دنبال میکنیم
مدیر حمل و نقل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ)، با اشاره به میزبانی استان فارس برای اجرای پروژه ارتقاء جایگاه کمیسیون ایمنی راههای کشور ایران گفت: قوی تر کردن کمیته امنیت راهبری این استان از جمله اهدافی است که در این پروژه دنبال می شود.
مدیر حمل و نقل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ)، با اشاره به میزبانی استان فارس برای اجرای پروژه ارتقاء جایگاه کمیسیون ایمنی راههای کشور ایران گفت: قوی تر کردن کمیته امنیت راهبری این استان از جمله اهدافی است که در این پروژه دنبال می شود.
آغاز اجرایی پروژه مطالعاتی ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راه های ایران با پشتیبانی اسکاپ
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، تاناتا اسمیت در جلسه بررسی روند اجرای این پروژه، در شیراز افزود: مدیریت اطلاعات و تصمیم گیری بر اساس امکانات موجود در جهت بهبود وضعیت ایمنی راه های استان فارس از دیگر اهداف اجرای این پروژه ملی است.
وی ادامه داد: علت انتخاب استان فارس به عنوان پایلوت اجرای این پروژه علاوه بر کمک وزارت راه برای این انتخاب، برخورداری این استان از یک کمیته و تیم قوی برای انجام این کار است.
همراهی استراتژی وزارت راه ایران با استراتژی سازمان ملل
مدیر کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیای جنوب شرقی (اسکاپ) هم گفت: علت اجرای این پروژه در استان فارس این است که استراتژی های وزارت راه ایران با استراتژی های سازمان ملل و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آن (اسکاپ) همراه و همفکر است.
اشتیاق احمد افزود: مجموع گزارش هایی که در سال ۲۰۱۸ در خصوص وضعیت راههای ایران دریافت کردیم که گزارش های خوبی هم نبود سبب شد که این کشور را به عنوان پایلوت اجرای این پروژه انتخاب کنیم.
وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیای جنوب شرقی (اسکاپ) شامل ۵۳ کشور است که کمیسیون مخصوص جنوب شرق آسیا است و دوست داریم در همین محدوده هم کار کنیم.
تعمیم نتایج پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای ایران به کل کشور
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: این پروژه یک پروژه مطالعاتی است که با کمک منابع مالی صندوق ایمنی سازمان ملل که از طریق اسکاپ در اختیار وزارت راه قرار گرفته اجرا می شود و نتایج مثبت آن به سراسر کشور تعمیم داده خواهد شد.
هرمز ذاکری افزود: کمیسیون ایمنی راههای کشور به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی و دولت تفاهم نامه ای با اسکاپ برای دریافت این کمک منعقد کرده است.
وی ادامه داد: این پروژه دارای دارای سه بخش اصلی و ۲ بخش در حوزه مطالعات تحقیق و توسعه و تاثیر همه گیری کرونا بر حوزه حمل ونقل و ایمنی است.
او اظهارکرد: سه جزء فنی پروژه در مهمترین بخش توسعه سامانه گردآوری داده های تصادفات است.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: با این کمک مالی سازمان ملل ما در زمینه بهبود کیفیت داده هایی که در حوزه های مختلف گردآوری می شود گام برخواهیم داشت.
ذاکری بیان کرد: تعداد مصدومان، فوتی ها و ماموریت های اورژانس و پلیس از جمله داده هایی است که در جریان اجرای این پروژه جمع آوری می شود.
وی ادامه داد: در حوزه راه نیز اقداماتی که راهداری استان در بحث نگهداری و نصب علائم، نصب سیستم های هوشمند و ثبت ترددها انجام می دهد جمع آوری خواهد شد تا بانک اطلاعاتی داشته باشیم که تمام این داده ها به شکل منسجم هم وصل باشد و امکان تحلیل یکپارچه تصادفات را فراهم کند تا بتوانیم ریشه یابی دقیقی از علل وقوع تصادفات و شدت آن داشته باشیم.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی اظهارکرد: در حین اجرای پروژه و انتهای آن که شاخص های ارزیابی را توسعه میدهیم، توصیه ها و راهکاریهایی برای تخصیص بودجه، تخصیص اعتبار، عملکرد دستگاه ها را نیز خواهیم داشت که در گردآوری اطلاعات راهداری، پلیس راه و اورژانس با چه کیفیتی و در چه مسیری گام برداریم که اثرگذاری بیشتری در کنترل و کاهش تصادفات داشته باشد.
اجرای پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای کشور در ۲ محور اصلی فارس
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم گفت: با توجه به اینکه در استان به لحاظ مدیریت منجسم در حوزه راهها، تولید دادههای مربوط به حوادث جادهای و تجزیه و تحلیل آنها و اینکه امکان یک مطالعه جامع در استان به منظور استانداردسازی محورهای اصلی استان وجود داشت، تصمیم گرفته شد که پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای کشور در ۲ محور استان به طول ۲۴۵ کیلومتر اجرا شود.
محمود رضایی کوچی افزود: این ۲ محور شامل محور شیراز - دشت ارژن - قائمیه و کمربندی شیراز است که جزو محورهای مهم است که مطالعات و پژوهش مقدمات اجرای عملیات عمرانی در حوزه بهسازی و مسایل مربوط به ایمنی و استاندارد سازی در این ۲ محور صورت می گیرد.
وی ادامه داد: یک مشاور برای این طرح انتخاب شده و مطالعات اولیه صورت گرفته و داده هایی که مشاور اعلام کرده تجمیع و تبدیل به یک برنامه پروژه محور می شود که در این ۲ محور شاهد ارتقای ایمنی خواهیم بود.
ایجاد زیرساختها لازمه اجرای پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای کشور
مدیرکل پزشکی قانونی فارس هم گفت: برای اجرای صحیح پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای کشور در استان نیاز است که زیرساخت های لازم برای این کار فراهم شود.
علیرضا درودچی افزود: این زیرساخت ها شامل زیرساخت های الکترونیک، ابنیه و همچنین نیروی انسانی خواهد بود تا در نتیجه اجرای آن شاهد کاهش حوادث جاده ای و تلفات ناشی از آن باشیم.
وی ادامه داد: بحث جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها و اینکه چه اقدامی توسط هر یک از دستگاه ها باید انجام شود مطرح شد و ما نیز در پزشکی قانونی استان به عنوان یکی از اعضای این کمیته امیدواریم بتوانیم در این زمینه با توجه به اینکه پایاترین و مطمئن ترین اطلاعات توسط پزشکی قانونی ارایه می شود، همکاری داشته باشیم.
پروژه تحقیقاتی ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راه های کشور با حمایت مالی صندوق ایمنی سازمان ملل متحد و به منظور ارتقای ایمنی راه های کشور به صورت آزمایشی و در یک شبکه ۲۴۵ کیلومتری در ۲ محور اصلی استان فارس انجام خواهد شد که با توسعه شاخصها و راهکارهای موثر کاهش تصادفات جاده ای را به دنبال خواهد داشت.