بازدید سایت : ۴۲۰۷۰

خطر همچنان حافظیه را تهدید می کند/ دستگاه های حفاری مشغول کارند!

فعالین میراث فرهنگی می گویند یکی از تونل های دوگانه مترو شیراز از آرامگاه حافظ عبور کرده و تونل دوم همچنان در حال حفر است.

خطر همچنان حافظیه را تهدید می کند/ دستگاه های حفاری مشغول کارند!
تین نیوز |

وزارت میراث فرهنگی از توقف احداث خط دوم مترو شیراز با هدف بررسی آثار تاریخی موجود در این مسیر به دستور وزیر میراث فرهنگی و استاندار فارس خبر داد و اعلام کرد که تیم ۵ نفری کارشناسان به فارس اعزام شده اند اما فعالین میراث فرهنگی می گویند یکی از تونل های دوگانه مترو شیراز از آرامگاه حافظ عبور کرده و تونل دوم همچنان در حال حفر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا،  امین طباطبایی (مدیر خانه فرهنگ جاودان شیراز) در واکنش به اعلام خبر توقف حفر تونل خط ۲ مترو این شهر در نزدیکی آرامگاه حافظ اعلام کرد: براساس گزارش های دریافتی از اعضای سابق شورای شهر شیراز امکان توقف دستگاه تی. بی. ام حفار تونل مترو وجود ندارد و حفر تونل مترو در ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ نه تنها متوقف نشده که ادامه یافته است.

خبر عبور یکی از تونل های مترو شیراز از آرامگاه حافظ و امتداد چند کیلومتری این مسیر در ضلع جنوبی حافظیه در حالی منتشر می شود که درست در روز بزرگداشت حافظ و زمانی که وزیر میراث فرهنگی مدیران این وزارتخانه در کنار استاندار و اعضای شورای شهر و شهردار شیراز بزرگداشت حافظ شیرازی در آرامگاه این شاعر جهانی را برپا کردند، چند متر آنسوتر و در عمق ۲۶ متری زمین دستگاه غول پیکر حفار مترو در زیر زمین درحال حفر نزدیک ترین تونل مترو این شهر به آرامگاه حافظ بود. این در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی شیراز در مراسم بزرگداشت روز حافظ به صداوسیما گفت که به دستور وزیر میراث فرهنگی و استاندار فارس حفر تونل مترو متوقف شده است.

مدیر خانه فرهنگ جاودان شیراز گفت: در پیگیری های ما و فعالین میراث فرهنگی درباره توقف احداث تونل خط دو مترو شیراز مشخص شد که دستگاه تی. بی. ام مترو امکان توقف ندارد و آنچه امروز به ما گفته شد این است که مسیر تونل عبور کرده از آرامگاه حافظ به چهارراه ادبیات شیراز رسیده و بدین ترتیب کل مسیر حافظیه را در ضلع جنوبی خیابان طی کرده است.

او گفت: در پیگیری های ما مشخص شد که تونل دوم هم که نسبت به تونل اول به آرامگاه حافظ نزدیک تر است ظرف ۵ ماه آینده با عبور از آرامگاه حافظ به جایی می رسد که امروز تونل جنوبی این مسیر رسیده است.

طباطبایی گفت: نکته مهمی که در ارتباط با این عملیات عمرانی در نزدیکی آرامگاه حافظ وجود دارد آن است که کل این عملیات هنوز مجوز لازم و ضابطه ۷۷۷ را که باید استعلامات لازم از دستگاه های دیگر را بگیرد، ندارد.

مدیر خانه فرهنگ جاودان شیراز در واکنش به اظهارات سرپرست مترو شیراز که اعلام کرده بود در مسیر حفر مترو حافظیه هیچ اثر تاریخی وجود ندارد و بررسی های ژئوفیزیک و ژئورادار برای تشخیص آثار موجود در این مسیر پیش از حفر تونل مترو انجام شده است، افزود: نتیجه بررسی های ادعایی باید این باشد که آثار و سازه های روی سطح و زیر سطح زمین شناسایی و تاثیر لرزه های ناشی از حرکت مترو بر سازه آرامگاه حافظ نیز مشخص شود. در حالی که اینچنین نبوده و آن ها آب انبار تاریخی زیر سطح زمین را هم تشخیص نداده اند. بنابراین نمی توان به بررسی های ادعایی اطمینان کرد.

او افزود: علاوه بر این موضوع مجریان مترو شیراز باید برای ایجاد راه دسترسی مسافران مترو به آرامگاه حافظ دالان ها و راهروهایی در این محدوده ایجاد کنند که به معنای رسیدن به لایه های زیرین و تخریب بخش هایی از گورستان هزارساله شیراز در لایه های زیرین است.

او با اشاره به احتمال آسیب رسیدن به سازه آرامگاه حافظ به دلیل لرزش های ناشی از عبور مترو از کنار این اثر اعلام کرد: آسیب ناشی از ارتعاشات لرزه ای عبور مترو از کنار حافظیه بر سازه آرامگاه حافظ و آب انبار موجود در رواق و آب انبار تاریخی خارج از رواق و آرامگاه حافظ موضوعی است که اصلا تاکنون بررسی نشده و نیازمند اطلاعات دقیق است تا اگر مشخص شود لرزش های عبور مترو به آرامگاه و آثار در مسیر آسیب می رساند، این پروژه به سرعت متوقف شود.

مدیر خانه فرهنگ جاودان شیراز با تاکید بر این موضوع که گنبد و آرامگاه حافظ بصورت خشکه چین بر ستون ها قرار گرفته است، افزود: گنبد و سازه آرامگاه حافظ چفت و بست محکم ندارد و آن زمان که این معماری انجام شده است خبری از مترو و تاثیر مداوم لرزش های آن وجود نداشته است.

طباطبایی تاکید کرد: موضوعاتی همچون تاثیر لرزه های ناشی از حرکت قطار مترو بر آرامگاه حافظ و همچنین آب انبار داخل رواق حافظیه و خارج از رواق و همچنین گورستان باستانی این منطقه باید بصورت علمی سنجیده شود تا حجم آسیب های ناشی از عبور مترو از آرامگاه حافظ به شکل دقیق مشخص شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دادخواه

    چرا از TBM استفاده نمی کنید!!؟؟؟؟ روش اجرا کاملا غلط است !!!!! واقعا حیرت آور است که مهندسان هنوز روش دهه پنجاه میلادی را استفاده می کنند!!!!!!!

  • دادخواه

    بجای روش غلط تونلسازی موجود بهتر است از روش جدید اطریشی با استفاده از shotcrete و TBM و حسگرهای پایشی ۲۴ ساعته نشستهای ریز استفاده شود. این مهندسین نیاز به آموزش فوری در خارج از کشور دارند!!!!!!!!! کجا آموزش دیده اند!!!!؟؟؟؟؟؟