◄ نصب تجهیزات دادهورزی رانندگی با استفاده از فناوری DSRC در آلابامای آمریکا
اداره حملونقل ایالت آلاباما (ALDOT) و دانشگاه آلاباما در حال همکاری با یکدیگر هستند تا دادههای ترافیکی و جادهای را جمعآوری کنند و برای شهروندان این ایالت، رانندگی را ایمنتر و کارآمدتر نمایند.
فناوری، امروز بیش از هرزمان دیگر به سرعت حرکت میکند. تلفنها چهره صاحبان خود را تشخیص میدهند. هوش مصنوعی به عنوان دستیار مراقبت از خانواده عمل میکند و گامها برداشته میشوند تا ایده خودروهای بدون راننده به واقعیت بپردازد.
اداره حملونقل ایالت آلاباما (ALDOT) و دانشگاه آلاباما در حال همکاری با یکدیگر هستند تا دادههای ترافیکی و جادهای را جمعآوری کنند و برای شهروندان این ایالت، رانندگی را ایمنتر و کارآمدتر نمایند.
برای جمعآوری این دادهها، دو گروه تجهیزاتی را در جادههای اصلی و تقاطعهای مناطق توسکالوسا و نورس پورت نصب میکنند. این تجهیزات ترافیکی جدید به نام واحدهای ارتباطات برد کوتاه اختصاصی(DSRC) خوانده میشوند.
در این باره آقای جان مک ویلیام مدیر روابط عمومی ALDOT میگوید: «وظیفه این تجهیزات این است که اطلاعات را جمعآوری کنند و اجازه دهند که تعامل بیشتری بین خودروها و چراغ راهنمایی برای تبادل اطلاعات مانند شرایط جاده و تغییر وضعیت چراغ راهنمایی برقرار شود»
آقای الکساندر هانین استادیار مهندسی راه و ساختمان دانشگاه آلاباما یکی از افراد موثر و مسئول برای استفاده از فناوریDSRC در توسکالوسا میباشد. او به ALDOT گزارش داده است که با بسیاری از مردم در خصوص این فناوری صحبت کرده است. بعد از حضور در چندین کنفرانس ملی و مشاهده اقدامات سایر ایالتها در این خصوص، او به این جمعبندی رسید است که DSRC همان گام بعدی در فناوری حملونقل میباشد.
آقای هانین میگوید: «DSRC یک فناوری نوظهور است» و اضافه میکند: «تجهیزات این فناوری دادههای ترافیکی را از طریق ارتباطات فیبر نوری که در اختیار داریم برای ما ارسال میکنند. زیر ساختی که توسط TDOT (اداره حملونقل توسکالوسا) تا حدودی فراهم است و ما واقعا قدردان آن هستیم. ما به دنبال آن هستیم که از چه فناوری نوینی میتوانیم استفاده کنیم و DSRC واقعا قادر است که ارتباط خودروها را با یکدیگر برقرارنماید.»
در حالی که باید توجه داشت که خودروهای بدون راننده، در این دهه برروی جادهها ظاهر نخواهند شد، دو سازمان هستند که گامهای مهمی را برای پایهریزی خودکارسازی خودروها انجام میدهند.
آقای مکویلیامفر میگوید: «خودروهای بدون راننده (خودکار) سرانجام خواهند آمد. هرچند این موضوع چالش برانگیز است، اما به ما میگوید که باید در جهت آن کار کنیم.»
یکی از همکاران مهم این پروژه آقای باهارات بالاسوبرامانیان، مدیر اجرایی مرکز فناوریهای پیشرفته خودرو در دانشگاه آلاباما و معاون سابق شرکت خودروسازی دایملر آلمان میباشد.
در تشریح فناوریDSRC، آقای بالاسوبرامانیان به سطوح خودکارسازیSAE برای خودروهای بدون راننده ارجاع میدهد. این یک دستهبندی سیستمی است که توسط موسسه بینالمللی SAE در صنعت خودرو ارائه شده است. سطح صفر نیازمند کنترل کامل انسان بر خودرو است، سطح 1 مشتمل بر کنترل کروز بوده و سطح 2 به خودکارسازی جزئی میپردازد. سطح 33 هنوز در خودروها وارد نشده است، اما مهندسان در حال کار هستند، تا به آن دست یابند.
آقای بالاسوبرامانیان میگوید: «سطح 3 خودکارسازی جایی است که شما میتوانید در حالی که بر روی صندلی راننده نشستهاید، کارهای دیگری انجام دهید. شما میتوانید با تلفن هوشمند خود کار کنید و اگر راننده کامیون هستید، میتوانید به آمادهسازی بارنامه خود بپردازید. اما هنوز نیاز است که شما در جای خود حضور داشته باشید تا در شرایط خاص و به درخواست سامانه وارد عمل شوید.»
بالاسو برامانیان میگوید هر سطحی بعد از سطح 2 نیازمند نقشههای راه بسیار قابل اعتماد هستند. برخلاف نقشههایی که امروز در مورد گوشیها و تجهیزات درون خودرویی وجود دارد، این نقشهها نیاز دارند که مرتب به روز شوند. فناوری DSRC در این فرآیند مطرح میشود.
بالاسوبرامانیان اضافه میکند: «DSRC برای ایمنی ترافیک و مدیریت ترافیک آمده است. این فناوری مانند فناوری گوشیهای همراه است که با یک فرکانس و برد خاص کار میکند. باند فرکانسی آن 5.9 گیگاهرتز است و برخلاف تلفن، که فردی اکنون تماس بگیرد، پنج ثانیه طول میکشد تا تماس برقرار شود، فناوری DSRC این ارتباط را در دهمهای میلی ثانیه برقرار میکند که تقریباً آنی است.»
واحدهای کنار جادهای DSRC پیامهایی را برای خودروها ارسال میکنند، خودروهای بدون راننده فوراً این پیامها را دریافت میکنند و بسته به محتوای پیام، راننده یا خودرو عکسالعمل لازم را انجام خواهند داد. این پیام رسانی برای رانندگان سودمند خواهند بود و به ایشان کمک میکند که از ورود به محدودههای ترافیکی یا از برخورد با شرایط مخاطره آمیز جادهای پرهیز کنند.
بالاسوبرامانیان پیشبینی میکند تا پایان سال، نیمی از تجهیزات DSRC در تمام تقاطعهای مهم محدوده توسکالوسا و نورسپورت نصب خواهند شد. تجهیزات در اندازه حدود یک لب تاپ متوسط خواهند بود و تأخیر در تقاطعها را به حداقل میرسانند، عملیات و کارآیی تقاطعها را بهبود میبخشند، مانع ازدحامات ترافیکی میشوند، تصادفات و تلفات را کاهش میدهند و به کارآمدی رانندگی برای خودروهای امدادی میانجامند